|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Nieuw Lid
|
Informatie over wonen in Tsjechië gezocht
Hallo allemaal
Ik en mijn man zijn van plan om te gaan verhuizen naar tsjechie en onze droom er uit laten komen.We willen graag een pension beginnen.!! Nou ben ik eigenlijk op zoek naar informatie over van alles. We willen het liefst geen bestaand pension kopen.Maar bv een groot huis kopen en omtoveren tot pension.Is dit mogelijk??Is het moeilijk om papieren te krijgen voor het pension?? Wij willen dan iets kopen maar nog wel in nederland blijven wonen en werken.Is dit mogelijk?? En wat voor maandelijkse kosten komen er bij kijken als je een huis in tsjechie gekocht heb. Zoals juliie zien heb ik heel veel vragen ik hoop dat iemand me kan helpen om een aantal vragen te beantwoorden. Groetjes nancy |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Volwaardig Lid
|
Hallo Nancy,
Heb je de zoekfunctie al geprobeerd? Daar kan je een heleboel uithalen als je concrete woorden gebruikt. Als je daarna nog speciale vragen hebt kan je ze altijd op het forum zetten. Er zullen genoeg mensen zijn die je willen helpen alleen het is nu wel vakantietijd, dus heb geduld. ![]() |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nieuw Lid
|
hoi
ik heb inderdaad al op het forum gekeken en ben er nog steeds aan het kijken voor informatie.Maar niet alles kan ik er vinden. Ik heb geduld!! Het is inderdaad vakantietijd dus ik wacht gewoon af.En morgen ben ik zelf ook drie weken met vakantie. Maar ik wacht alle informatie gewoon af. groetjes nancy |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Actief Lid
|
vorig jaar ben ik eens wat vragen gaan stellen aan stavebny urad met hetzelfde thema.
ik liep dus tegen een lawine van regels op. het is niet onmogelijk maar ga zelf met de verantwoordelijke instanties in gesprek. elke plaats(stad,kraj) heeft zo zijn eigen interpretaties van de regelgeving. dit maakt het zo moeilijk om echt te zeggen hoe het moet. in ieder geval succes |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nieuw Lid
|
Hoi Nancy
Wij hebben vorig jaar een groot huis gekocht in Tsjechie wat ook een pension wordt. Wij hebben ons huis gekocht via EKRK Matthieu Knap, een Nederlandse makelaar in Tsjechie. Hij helpt je met alles wat nodig is. Je kunt ook de boekhouding door hem laten doen. Wij zijn nog steeds erg blij met hem. Groetjes, Nelly |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nieuw Lid
|
wonen in Tsjechië
Wat jij wilt is zeker mogelijk. Mijn zwager heeft onlangs een huis gekocht hier in Tsjechië om dit te verhuren. Er komt natuurlijk wel erg veel bij kijken. je zit met de taal. Hiervoor is het handig om iemand in te schakelen die kan vertalen, maar ook verstand van zaken heeft op juridisch gebied. Veel zaken zijn anders dan in Nederland en het kan per regio verschillen. Daarnaast zal je, als je een geschikt pand hebt gevonden, iemand voor het beheer moeten aanstellen. Vaak kan dit via de plaatselijke 'VVV'. tegen een vergoeding kunnen ze schoonmaken, sleutel beheren, tuin onderhouden, wat je maar wilt. Het is wel een kwestie van goed vertrouwen.
Om een geschikt pand te vinden zal je met een makelaar op stap kunnen gaan. Zij maken een lijst van huizen met jullie wensen. Samen wordt een dag volgestampt en gaan jullie die huizen langs. Dan het verbouwen (zorg ook hier weer voor een contactpersoon!). Hiervoor zal je regelmatig langs moeten komen om de boel in de gaten te houden. Wat verhuur betreft, er zijn genoeg organisaties die dit op zich nemen, zeg maar de centerparcs. Maar dit kan je ook weer zelfs regelen, net wat je wilt. Je kan aangeven wanneer het huis in de verhuur kan en wanneer niet. Je betaald een deel van de huur. ik weet niet precies hoeveel. Ik zat nog even te denken aan een boekje dat wij zelf ook aangeschaft hebben. het gaat over huizen kopen in Tsjechië, natuurlijk geen idee waar dit nu is (wij zijn net verhuisd). Ik zal het even zoeken en dan doormailen. Succes! |
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Nieuw Lid
|
Boekje is gevonden!
Na even goed zoeken heb ik het boekje gevonden over huizen kopen in Tsjechië:
Wonen en kopen in Tsjechië, Drs. Addy Coolbergen Op de kaft staat heel mooi: het informatieve, juridische, fiscal en financiele handboek over aankoop en bezit van onroerend goed in Tsjechië ISBN: 90-74646-27-1 |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Actief Lid
|
Daarnaast zal je, als je een geschikt pand hebt gevonden, iemand voor het beheer moeten aanstellen. Vaak kan dit via de plaatselijke 'VVV'. tegen een vergoeding kunnen ze schoonmaken, sleutel beheren, tuin onderhouden, wat je maar wilt. Het is wel een kwestie van goed vertrouwen.
Hallo Jipster, Zou je hierover iets meer kunnen vertellen? We hebben een huis gekocht in cz en zoeken nog een beheerder. Is dit de normale gang van zaken in CZ? Want dat zou wel makkelijk zijn. We willen ons huis ook verhuren. Groeten Bertus |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Nieuw Lid
|
Hallo Bertus,
Als je een woning en/of pension (als particulier)wilt verhuren in het buitenland, terwijl je er zelf niet woont, is het altijd slim om iemand aan te stellen. Als je dit niet doet, zal jij als eigenaar voor ieder wissewasje naar het huis toe moeten. Zie het als iemand die een oogje in het zeil houdt. Je bent niet verplicht om zo iemand aan te stellen, maar ik raad het je zeker aan. Wij zijn aan die persoon gekomen viavia, maar hebben via de VVV ook informatie in kunnen winnen omdat zij juist de informatie hebben van wie wat verhuurd en waar de sleutel is op te halen. Soms biedt een VVV zelf de service aan. Ik zou dus in de plaats waar jij een pand op het oog hebt, informeren in de regio bij de VVV's/ tourist informations etc. Zij kunnen je hierbij verder helpen. Succes he! En tja, het boekje lezen wat ik zei heeft ons ook erg veel geholpen! |
|
|
|