het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 16-07-07, 11:19   #11
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
Deef_ schreef:
Bericht bekijken
maar toch had ik graag nog wat informatie gehad over
- hoe het engels (of frans eventueel) verspreid is bij de gemiddelde Praagse inwoner (in veel landen kom je met het engels niet ver)
- wat realistische lonen zijn. Ik heb het dan niet over een expatloon, maar iemand die ginds gaat solliciteren.
- is het tsjechisch aanleren te doen?

Alvast bedankt (2x)
-tja het engels , veel jongeren spreken het wel in praag.
-tussen 30-50k moeilijk te zeggen. persoonlijk denk ik dat ze niet staan te springen om een buitenlander.
-tsjechisch voor velen onbegrijpelijk voor anderen gewoon wat moeite doen....
verder als je besluit te verhuizen koop dan iets, maakt niet uit huis of flat. je hebt dan in ieder geval een basiskapitaal om mee te nemen naar de volgende plek.
succes
curious is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-07-07, 12:07   #12

kukel's avatar

Nationaliteit:
Ach, het leven is zo heerlijk.
Keuzes maken.
Fantastisch.
De negatieve overpeinzingen gooi je linksom, de positieve rechtsom.
En van de grootste berg neem je de beslissing.
En bij twijfel: nooit iets doen.

En voor het behagen van je partner: dat gaat de eerste tijd goed en daarna komen de irritaties.

Maar als ik je bericht zo lees is de beslissing in je hart al gevallen.
Alleen,hoe vertel ik het mijn partner.

Succes.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-07-07, 12:30   #13
Actief Lid

martimmie's avatar

Nationaliteit:
Heerlijk zo'n uitdaging. Klinkt jou vast vreemd in de oren, maar ik zou een "gat in de lucht springen", maar ja, dat komt ook omdat ik avontuurlijk ingesteld ben.

Wij (mijn vriend en ik) willen graag over een paar jaar in Tsjechie gaan wonen. Ik ben dus een half jaar geleden begonnen met het leren van de Tsjechische taal. Het is wel moeilijk maar zeker te doen. Je moet alleen wel de "wil" hebben om het te leren.

Vervolgens zal ik daar ook een baan moeten vinden. Ook ik zit in de IT, maar dan op een andere manier. Ik ben nl. Recruiter IT.

Maar nu even over jou. Denk er goed over na en probeer je ervan bewust te zijn wat jouw gevoel daarbij is.

Overigens weet ik dat de IT van DHL gecentraliseerd is in Tsjechie. Is dat niet een mogelijkheid voor jou?

Zolang je nog geen baan hebt kan je wellicht lekker genieten van je vrijheid (even lekker geen stress), je wellicht bezig houden met het land te leren kennen, je zoveel mogelijk onder de mensen te begeven en de taal goed te leren. Je kan daar ook cursussen doen etc.

Wie weet wil je daarna helemaal niet meer terug!!

Hopelijk heb je hier iets aan.
martimmie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-07-07, 15:22   #14
Actief Lid

Tieske's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Deef_ schreef:
Bericht bekijken
Ik heb hier al een aantal antwoorden nu gelezen die zeer interessant zijn, maar toch had ik graag nog wat informatie gehad over
- hoe het engels (of frans eventueel) verspreid is bij de gemiddelde Praagse inwoner (in veel landen kom je met het engels niet ver)
- wat realistische lonen zijn. Ik heb het dan niet over een expatloon, maar iemand die ginds gaat solliciteren.
- is het tsjechisch aanleren te doen?

Alvast bedankt (2x)
De gemiddelde Pragenaar kan wel een beetje Engels. Vooral de jongere generatie beheerst de taal naar behoren. Hoe het met Frans zit weet ik niet, want die taal beheers ik niet. Buiten Praag is het anders en zullen minder mensen buitenlandse talen onder de knie hebben.

Lonen zijn natuurlijk geheel afhankelijk van wat voor baan je zoekt en wat je kwaliteiten zijn, maar het is zeker minder i.v.m. Nederland maar daar staat tegenover dat het levensonderhoud hier goekoper is. Qua koopkracht zal het in CZ iets minder zijn, maar veel maakt het volgens mij niet uit i.v.m NL. Over het algemeen is het zeker mogelijk een baan te vinden in Praag als je het Tsjechisch niet beheerst, er zitten veel grote interrnationale bedrijven waar de voertaal Engels is.

Tsjechisch is zekers te leren maar je hebt veel doorzettingsvermogen nodig. Grammatica is het probleem, 7 naamvallen en echt alles verandert, zelfstandige naamwoorden, bijvoegelijke naamwoorden, telwoorden etc etc. Maar ook zonder de perfecte beheersing van de naamvallen kun je je in het dagelijkse leven goed redden.

Het leven is Praag is prachtig, de omgeving mischien nog wel mooier en de mensen over het algemeen vriendelijk. Het enige waar ik aan moest wennen was de formele bedrijfscultuur en de enorme bureaucratie bij overheidsinstelling en grote bedrijven.

De zomers zijn echte zomers en de winters zijn vaak nog echte winters en het is niet te ver van NL.

Als ik deze keus zou moeten maken was het eenvoudig. Ga naar CZ, heb ik een paar jaar geleden ook gedaan (wel vanuit een andere situatie) en nog geen spijt van gehad.

Succes met het maken van de keuze, maar juiste keuzes bestaan niet, het leven gaat zoals het gaat...
Tieske is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-07-07, 17:55   #15
Lid

Nationaliteit:
Ok, dat is een antwoord waar ik wel mee wat kan doen.

Het volgende heb ik misschien nog niet duidelijk verwoord, maar waar ik het ook moeilijk mee heb, is dat ik voor de verhuis mijn goede job dien op te geven, om dan terug te beginnen als werkzoekende in een totaal onbekende omgeving.

Moest ik nu werkloos zijn, zou het iets makkelijker zijn om die move te doen.
Ik vrees ook dat ik ginder geen job ga vinden die in de buurt komt van hetgeen ik nu heb.
Deef_ is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-07-07, 21:30   #16
Actief Lid

Tieske's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Deef_ schreef:
Bericht bekijken
Het volgende heb ik misschien nog niet duidelijk verwoord, maar waar ik het ook moeilijk mee heb, is dat ik voor de verhuis mijn goede job dien op te geven, om dan terug te beginnen als werkzoekende in een totaal onbekende omgeving.
Dat was ook in mijn situatie het geval. Ik had in NL ook een leuke job en mijn vrouw was zeker van een leuke baan in CZ. Toen we naar CZ verhuisden, had ik dus ook geen baan meer en het eerste half jaar heb ik het ik rustig aan gedaan, en heb ik ondertussen een eigen zaakje gestart en me in de taal verdiept.

We hadden ten opzichte van jouw situatie 1 voordeel Deef, we gingen voor ons niet in een vreemd land wonen aangezien mijn vrouw Tsjechische is en we hier dus ook familie en vrienden hebben.
Tieske is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-07-07, 13:30   #17
Actief Lid

Nationaliteit:
Vijf jaar geleden heb ik een fantastische Nederlander ontmoet en ik besloot om naar Nederland te verhuizen. Ik moest een geweldige baan opgeven, in een vreemd land gaan wonen, daar vrienden en werk vinden, een vreemde taal leren... Het was moeilijk maar ik heb geen spijt van gehad. Wel zijn we na die vijf jaar in Nederland terug naar Tsjechie gegaan, want ik wou me niet in Nederland permament vestigen.
Maar ik ben blij dat ik toen de kans genomen had.

Wat ik probeer te zeggen is dat het misschien voor jou moeilijk zou zijn, maar niet onmogelijk. Wel zou ik proberen niet allen bruggen achter jezelf in Nederland te branden, zodat- mocht het in Praag niet meevallen- heb je ergens om terug te komen.

Maar, aan de andere kant, ik heb het gevoel van wat je schreef dat je niet zo enthusiastic bent over het verhuizen naar Praag en dat je jezelf een beetje forceert om een beslissing te nemen. Dat is anders dan het was in mijn geval, ik wou toen heel graag samen met mijn vriend zijn en wou zeker deze kans niet missen.

Het leven in Praag is wel leuk zolas Tieske schrijft, maar je moet een goed salaris hebben en ook huurprijzen zijn behoorlijk hoog. Verder moet je veel geduld hebben met bureaucracy en over klantvriendeljkheid hebben ze in veel winkels hier ook nog niet gehoord.... Maar aan de andere kant, het natuur hjier is mooi en je kan prachtige uitstapjes doen, en dat was zeker ies sdat ik in Nederland miste.
Success met jouw beslissing!
Klarka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-07-07, 19:17   #18
Lid

Jeronym's avatar

Nationaliteit:
Hallo Deef_

Ik zou meteen ja zeggen, maarja dat ben ik...

Over het algemeen heb ik weinig moeite me te redden in Praag, met m'n steenkolen Tsjechisch (6 maanden cursus in Praag en een jaar in Nederland), Engels, Duits en handen en voeten kom ik een heel eind.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik heb veel vrienden van rond de 30-35 jaar die goed Engels spreken.

Iemand anders noemde het al: DHL heeft een grote IT organisatie in Praag. Ik ben ooit door hen benaderd voor een functie, maar deze helaas weer gecanceled voordat we een kans hadden gehad om elkaar te ontmoeten. Ik moet ergens nog wel een emailadres hebben, maar die staat op m'n computer die ter reparatie weg is. Laat het me even weten of je interesse hebt, dan stuur ik hem later wel op.

Tenslotte: ik denk altijd maar dat als je het niet zeker weet, je het beter wel kunt proberen. Je leeft maar één keer en ik zou later geen spijt willen hebben dat ik iets niet heb geprobeerd. Terugkomen naar Nederland kan altijd nog!

Sterkte met je beslissing!
Jeronym is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-07-07, 20:34   #19
Super Lid

Maria's avatar

Hoi Deef,
Moeilijke beslissing maar tegelijkertijd ook een mooie kans!
Hoe oud is jullie zoontje en kan hij daar naar (een internationale?) school? Als je het qua salaris kan redden op dat van je vriendin en voor jullie kind kan alles goed geregeld worden zou ik zeggen: ga ervoor! Je wordt er nooit slechter van: nieuwe ronde, nieuwe kansen! Mocht het niet lukken en je komt toch terug naar Belgie dan heb je toch in no-time weer een baan in ICT? En als ze nu tevreden over je zijn kan je dan misschien zó weer terugkomen?

Het belangrijkst is dat je samen bent, als gezin. Praktische zaken lossen zich wel op.

Hoe staat jouw vriendin ertegenover als jij (jullie? niet meegaan?
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-07-07, 12:47   #20
Nieuw Lid

Sylvia81's avatar

Nationaliteit:
Hallo Deef,

ik snap dat het een moeilijke keuze is. Over het vinden van een baan hoef je je absoluut niet druk te maken. Je vindt misschien niet meteen iets in je eigen sector, maar omdat je NL / FR / EN spreekt heb je hier zo een baan gevonden. Het is vaak iets in de administratieve richting. Het is misschien niet precies wat je zoekt maar in ieder geval zou het voor het begin een oplossing kunnen zijn. Op die manier ontmoet je meteen een heleboel mensen, Tsjechen en andere nationaliteiten.
Ik ben zelf 1,5 jaar geleden naar Praag verhuisd en heb het enorm naar mijn zin. Het is mij nog niet gelukt om het Tsjechisch onder de knie te krijgen, ik versta redelijk veel maar spreek het zelf nog niet. Op zich ondervind ik weining problemen, de jongere generatie spreekt Engels en ik werk in een internationaal bedrijf waar rond de 50 talen worden gesproken, dus veel verschillende nationaliteiten daar.
Succes met het maken van een beslissing
Sylvia81 is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels