|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Nieuw Lid
|
Naar Praag
Dag iedereen,
Ik zit met een nijpend probleem waar ik niet goed weet wat ik ermee moet aanvangen. Graag had ik jullie meningen eens gehoord. Het zit zo... Mijn vriendin en moeder van mijn kind werkt voor een multinational, en heeft een aanbieding gekregen voor een topfunctie in Praag, precies hetgeen ze wilt. Ze heeft een week bedenktijd alvorens een procedure wordt opgestart om de voorbereidingen te starten. De job zelf zo pas eind dit jaar aanvangen (voor een periode van 2-4 jaar). En uiteraard wilt ze mijn zegje daarover... Als ze het niet doet, loopt ze een risico om niet meteen meer in aanmerking te komen voor toekomstige promoties, of erger, ontslag zoals reeds gebeurd is met 'niet-mobiele' collega's. Als ze het wel doet, betekent dit dat ons gezin best ook verhuisd naar Praag. Maar mijn groot vraagteken is dit: wat moet ik in Praag? Ik weet er weinig tot niets van, maar er zijn wel een paar dingen belangrijk voor mij. Sociale contacten bvb. Geen idee of ik die daar ga hebben want de taal Tsjechisch spreek ik niet. Een eigen job. Ik heb een IT profiel (senior developer - analist), maar geen idee of ik daar wel daarmee aan de bak kan geraken. Er zijn nog wel wat vragen, maar het bovenstaande is toch wel belangrijk. Daarom had ik graag geweten hoe mensen dit zien die reeds zo'n move achter de rug hebben. Alvast bedankt. Deef |
|
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Nieuw Lid
|
praag
Beste Deef, ik zal zeggen ga maar even kijken in Praag en jij komt er zelf achter of vraag het je vriendin die heeft een betere opleiding dan jij.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Volwaardig Lid
|
Hoi deef_
Ik ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta. Dat is inderdaad een moeilijke beslissing. Het is aan de ene kant een geweldige kans om eens een andere cultuur te leren kennen en jezelf de Tsjechie taal machtig te maken (of je het na die 2/4 jaar nog gaat gebruiken is een 2e natuurlijk ).Maar het is ook een flinke stap om alle familie en vrienden achter te laten. Ik vermoed dat ik/wij met al mijn/onze bedoelingen jouw keuze helaas echt niet makkelijker kunnen maken. Ben wel nieuwsgierig wat je uiteindelijke keuze gaat worden. Succes en Sterkte! |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Actief Lid
|
Het leven in Praag is het zelfde als in alle hoofdsteden van Europa. Ook werkgelegenheid is er voldoende voor engelstalige mensen. Sociale contacten moet je overal opbouwen maar hier in Praag heb je met buitenlandse salaris genoeg inkomsten dat je je meer kan permiteren. Zelfs een huisman te zijn.
Rena |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Lid
|
"Als ze het niet doet, loopt ze een risico om niet meteen meer in aanmerking te komen voor toekomstige promoties, of erger, ontslag zoals reeds gebeurd is met 'niet-mobiele' collega's."
Hoewel Tsjechië mijn favoriete vakantieland is en Praag toch wel één van mijn favoriete steden zal ik NOOIT zwichten voor dit soort dwangmatige escapades. Dus nooit doen op deze voorwaarden. En zeker niet als je het land niet kent e.d. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Actief Lid
|
ik zou zeggen maak een risico analyse
gaat ze daar werken voor een expat salaris leef je daar als een koning. moet je na 4 jr weer terug en je hebt geen woning wordt het een zware dobber. kun je je huidige werk blijven doen ? etc. veel succes |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Ik zie het wat anders. Het gaat meer om een relatie. Een vrouw krijgt een baan angeboden, het werk wat ze altijd wilde hebben. Nu moet ze nog haar man over de streep halen en durft niet te zeggen: ik ga en jij zoekt zelf uit of je mee gaat of niet. Als een dwang niet van haar kant maar van haar werkgever komt laat zich Deef_ michien makkelijker ompraten. Maar ik kan het ook mis hebben. hoor! Rena |
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
b: je hebt nooit een baan in het hoger management gehad. ![]() |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Actief Lid
|
Wat een moeilijke keuze. Ik heb zelf een tijdje in Duitsland en in Frankrijk gewoond. Dan is het toch gemakkelijk als je de taal spreekt. Ik wens je veel wijsheid bij je beslissing.
![]()
|
|
|
|
#10 |
|
Nieuw Lid
|
We hebben besloten om het eens een week bedenktijd te geven, zodat we wat meer informatie kunnen verzamelen.
Nu, ivm dat verhuizen naar een land dat je niet kent: mijn vriendin heeft die stap 6 jaar geleden ook al reeds gedaan: toen is van Frankrijk naar België verhuisd (ze is Frans). Het verschil met toen en nu, is het zoontje dat we hebben, en ik. Zelf ben ik me ervan bewust dat ik heel wat minder avontuurlijk ben dat mijn vriendin, en dat het achterlaten van mijn vriendenkring & familie niet makkelijk te verteren is. Om dan te verhuizen naar een land waar ik de taal niet spreek, is voor iemand, die een sterke behoefte naar sociale contacten heeft, niet evident. Een idee is om een tijdje loopbaanonderbreking te nemen (max 1 jaar), en te zien wat het geeft. Ik heb hier al een aantal antwoorden nu gelezen die zeer interessant zijn, maar toch had ik graag nog wat informatie gehad over - hoe het engels (of frans eventueel) verspreid is bij de gemiddelde Praagse inwoner (in veel landen kom je met het engels niet ver) - wat realistische lonen zijn. Ik heb het dan niet over een expatloon, maar iemand die ginds gaat solliciteren. - is het tsjechisch aanleren te doen? Alvast bedankt (2x) |
|
|
|