![]() |
|
|
#141 |
|
Lid
|
Heeft iemand een advies?
Wij willen een huis kopen in Tsjechie maar ons bedrijf houden in Nederland. Momenteel heb ik een Vof met mijn moeder die in NL blijft en dit willen we zo houden. Kan ik nu wel een verblijfsvergunning krijgen. Of wat hebben we nodig om dit huis te kunnen kopen? Kunnen we het al kopen voordat de verblijfsvergunning rond is? Alvast bedank! |
|
|
|
|
|
#142 |
|
Nieuw Lid
|
verblijfs vergunning
Hallo Neeltje,
Een verblijfs vergunning voor Tsjechie kun je altijd aan vragen, dit moet je wel doen voor je naar de advocaat gaat en het huis dat je koop laat beschrijven. Of je nu in Nederland werkt of een eigen bedrijf hebt maakt niets uit. Als je de zaak regeld bij de vreemdelingen politie is het met een week geregeld. groetjes ruischen |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Actief Lid
|
Ik ben bezig een huis te kopen in Tsjechie dat onderdeel is van een cooperatie (blok van 8 huizen). Men heeft hij verteld dat ik een permanente verblijfsvergunning moet aanvragen. Dit suurt volgens hen ongeveer 30 dagen. Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een permanente en een tijdelijke verblijfsvergunning? En is er ergens een lijst op internet met plaatsen waar de vreemdelingenpolitie is gevestigd.
De makelaar vertelde mij ook dat ik iemand moet meenemen met een eigen huis (moet wel op zijn naam staan) en dat de vergunning dan op dat adres wordt gezet. Ik zou dan moeten aangeven dat ik met hem samenleef??!! Ik vind het een vaag verhaal, zeker ook omdat ik hier op het forum andere dingen heb gelezen en met het koopcontract een verblijfsvergunning zou moeten krijgen. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
Nieuw Lid
|
Ik heb geen zin aan die lul verhalen, stel je in verbinding met eu- reality in Nachod, zij kunnen je precies vertellen hoe het zit.
Wij hebben alle praktice informatie van Duitsers, die zeuren niet zo als Nederlander, en het kost minder geld als je daar naar luisterd. Want er is op het Tsjechie net al zoveel over gezegt maar iedereen weet het beter. ze zien maar hoe ze het er mee doen. Groejes ruischen |
|
|
|
|
|
#145 | ||||
|
Actief Lid
|
zijn dit serieuze vragen ?
maar ok het voordeel van de twijfel. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#146 |
|
Nieuw Lid
|
Hallo Klaverik,
Ik zag dat u in juni 2006 ook in Trutnov een verblijfsvergunning hebt geregeld. Momenteel ben ik samen met de makelaar bezig om ook een verblijfsvergunning aan te vragen. De door u geschetste procedure geldt nog steeds. Het verschil is dat ik niet vanuit een SRO de vergunning aanvraag maar op mijn eigen naam. Waar ik benieuwd naar ben is hoeveel u indertijd voor de vergunning heeft betaald. En zijn de kosten voor een verblijfsvergunning voor natuurlijk persoon even veel? En heeft u van de vreemde politie ook een factuur hiervoor ontvangen? |
|
|
|
|
|
#147 |
|
Nieuw Lid
|
Hallo Neeltje,
Een huis kopen in Tsjechie gaat tegenwoordig een stuk eenvoudiger, je hebt minimaal een verblijfplaats (Tsjechisch adres, kan ook een tijdelijk adres zijn) hebben. Vaak gaat de plaatselijke makelaar direct met je naar de vreemdelingenpolitie voor een werk- en verblijfvergunning, dit gaat best eenvoudig. Het behouden van het bedrijf in NL is natuurlijk geen probleem, al gaan de belastingzaken en betalingen hiervoor natuurlijk wel gewoon door. John |
|
|
|
|
|
#148 |
|
Gast
|
Volgens mijn weten worden er sinds begin 2007 "POTVRZENI O PRECHODNEM POBYTU NA UZEMI" afgegeven door de vreemdelingen politie.
http://ec.europa.eu/youreurope/nav/e.../living_en.pdf http://ec.europa.eu/youreurope/nav/en/citizens/services/eu-guide/living/index_nl.html FORMALITEITEN IN VERBAND MET HET VERBLIJFSRECHT Welke formaliteiten u moet vervullen, hangt af van de periode die u in de andere lidstaat wilt doorbrengen.
Een verblijfsvergunning voor een EU-burger is een speciaal document dat gewoonlijk verschilt van het verblijfsdocument voor niet-EU-burgers. Vóór uw vertrek hoeft u hiervoor niets speciaals te ondernemen. U moet zich alleen na aankomst in het land waar u gaat wonen tot de bevoegde overheidsdienst wenden. U kunt als werknemer of zelfstandige echter al beginnen te werken voordat een verblijfsvergunning is afgegeven. Dit document dient namelijk alleen als bewijsmiddel en is geen voorwaarde voor uw verblijfsrecht in dat land. Om een verblijfsvergunning te kunnen aanvragen, moet u een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart voorleggen. Afhankelijk van uw situatie moet u de volgende formaliteiten vervullen:
Uw familieleden die geen EU-burger zijn, krijgen niet dezelfde verblijfsvergunning als een EU-burger, maar een speciale verblijfsvergunning met dezelfde geldigheidsduur als uw document. Deze verblijfsvergunning moet ter plaatse in het land waar u gaat wonen, worden aangevraagd. De verblijfsvergunning voor EU-burgers:
|
|
|
|
#149 |
|
Nieuw Lid
|
Verblijfsvergunning Tsjechië
Hoi allemaal,
Ik heb een "zoveelste" vraag over verblijfsvergunning in Tsjechie. Ik heb op 17/10 alle spullen ingeleverd bij de vreemdelingen politie in Chrudim. Nu krijg ik een telefoontje (via mijn moeder) dat ik de verzekeringsvoorwaarden van mijn ziektekosten verzekering in het tsjechisch moet aanleveren (??!!). Bovendien gaan ze zeuren over dat ik 3 maanden onafgebroken in Tsjechie moet verblijven - dit laatste is wettelijk verplicht. Maar wat is de praktijk? Iedereen vraagt vergunning aan om onroerend goed te kunnen kopen.... Wat zijn jullie ervaringen? (Het liefst in Chrudim - helaas moet ik deze stad gebruiken ivm het adres) Alvast bedankt, Reni ![]() |
|
|
|
|
|
#150 |
|
Actief Lid
|
Hoi Reni,
ik begrijp jouw vraag niet- als je Tsjechische nationaliteit hebt (zoals staat in je profiel), heb je toch geen verblijfsvergunning nodig. Wat betreft verzekerinsgpapieren: sinds 2004 (toen Tsjechie lid van EU was geworden) hoef je oficiele documenten niet te vertalen, iedereen heeft recht om de papieren te voorleggen in de taal van het land waar ze wonen. Toen ik dit jaar naar Tsjechie vanuit NL verhuisde, heb ik alle verzekeringspapieren in het Engels gehad en zo was het voldoende. Ik heb van tevoren bij de verzekeringsmaatschappij nagevraagd en kreeg te horen dat het niet meer nodig is de papieren te laten vertalen. |
|
|
|