het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 09-06-07, 21:23   #31
Actief Lid

Yvonne Roelofsen's avatar

Nationaliteit:
o.k. jan bedankt,

dat is goed nieuws, wellicht dat dat bij ons ook de hoofdoorzaak is.

ik hou jullie op de hoogte.

ron
Yvonne Roelofsen is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-06-07, 19:05   #32
Actief Lid

Nationaliteit:
Kukel, dank je voor de toelichting.
Inmiddels hebben we weer wat gepraat.
Ondersteken kan een nieuw probleem oproepen. Muren van oude huizen hebben een bepaalde vochtigheidsgraad nodig, omdat het anders kan gaan brokkelen.
Drainage wordt me van verschillende kanten aangeraden. Deze zomer kunnen we dat gaan doen. Materiaalkosten ca. 5.000 kè, arbeid nul. Ik wordt geholpen door iemand uit het dorp, als tegenprestatie mag ik hem helpen om bij zijn huis hetzelfde te doen. Iedereen tevreden.

Verder moet het enigzins verlengen van een afvoerbuis (dakgoot) het water de straat (en waterput) op leiden i.p.v. terug naar ons huis.

En daarmee zou het klaar moeten zijn....

We zijn benieuwd.

Groetjes, Nico
nick_db is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-06-07, 20:38   #33
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Ik heb of had ook wat plekken op het stucwerk aan de binnenkant, maar geen nattigheid of vocht. Volgens mijn buurman de stucadoor was het een kwestie(of Questie)van ventileren. Aangezien het woninkje alleen werd gebruikt in vrije tijd werd er niet voldeonde gelucht met bovenstaand gevolg, bij deze hoop ik een kleine, doch zinvolle en misschien gewaardeerde bijdrage te leveren aan het serieuse vochtprobleem in deze topic. Ook mag u me benaderen voor advies, ik zal deze echter doorspelen aan mijn buurman de stucadoor. Omdat deze alleen Tsjechisch spreekt en mijn tsjechisch beperkt is kan een antwoord ietwat langer als gewenst op zich laten wachten, maar mijn andere buurman, spreekt Duits, dus dat schiet op.

Laatst aangepast door Macek; 11-06-07 om 20:44.
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-06-07, 14:24   #34
Lid

Elke situatie heeft zijn eigen oplossing. Kappen van de muur of impregneren heeft alleen zin als de waterhuishouding verder op orde is: dat wil zeggen:regenpijpen, dakranden, rubbermatten rondom met een drainagepijp onderin. Impregneren of kappen zonder dat is zonde van je geld. Impregneren kan horizontaal maar ook verticaal. Kappen wordt bij verschillende nieuwe projecten gedaan met metaal dat in de voeg geschoten wordt. De techniek schijnt beter te zijn, is duur maar wordt goedkoper, maar wij werken vanwege kosten en ook een stukje emotie (wie zaagt een huis graag helemaal horizontaal door..) het liefst met inpregneerders. Het is stand der techniek, dus er zijn voldoende aanbieders. En inderdaad, doe je niets dan blijf je bezig, ventilatie of geen ventilatie. Omdat de muur toch tot rust moet komen kun je het beste beginnen met isolatie met rubber en drainagepijp buitenom, dan eerst een jaartje wachten, en zien wat het scheelt.
Denk ik.
Estrabella is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-06-07, 14:35   #35

kukel's avatar

Nationaliteit:
Ja, een mens denkt wat af.
Niet isoleren als de rest van het huis niet geisoleerd is of wordt,

Je roept onheil over je af.

Nog meer condens bijvoorbeeld in je huis.

Gewoon datgene doen wat ze vroeger deden.

Drainage en grind/puin er ruim omheen.

En gij zult, denk ik, tevreden zijn.

Over de minimale kosten met een maximaal resultaat.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-09-07, 09:27   #36
Volwaardig Lid

judith p.'s avatar

Nationaliteit:
Vochtige muren

in de gang van onze oude boerderij hebben wij enorm afbrokkelende
kalkmuren waar nu ook door het vocht schimmel op zit .
heeft iemand van jullie een idee om de muren af te werken zonder dat we de kalklagen er helemaal af moeten halen ??
is het een idee om de onderste meter met isover te isoleren en daar een soort lambrizering overheen te plaatsen of werkt dit niet ?
hoop dat jullie ideeen hebben !
groetjes judith
judith p. is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-09-07, 09:37   #37
Actief Lid

judith's avatar

Nationaliteit:
heb je enig idee waar het door gaan schimmelen is? is het optrekkend vocht of niet?
afdekken met lambrizering zou ik nooit doen, dan kan het erachter vrolijk verder gaan .
judith is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-09-07, 09:38   #38
Actief Lid

barend's avatar

Nationaliteit:
schimmel

Hai,

Het volgende is bij ons gebeurd op advies van een aannemer. De muur met een zachte borstel afborstelen. Hierna de muur met primer behandelen. (MISTRAL primer elite. ) Hierna witten met PROLUX antiplisen.
Ik ben er toevallig nu ook mee bezig in de kelder

Groetjes Barend
barend is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-09-07, 09:41   #39
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
judith p. schreef:
Bericht bekijken
is het een idee om de onderste meter met isover te isoleren en daar een soort lambrizering overheen te plaatsen of werkt dit niet ?
Gewoon isoleren en daarna "verstoppen" is zeker het laatste wat je mag doen. Vroeg of laat komt alles dan naar beneden. Verluchten en drogen is de allereerste vereiste.
Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-09-07, 09:41   #40
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Een heel veel voorkomend probleem bij oude huizen en boerderijen in Tsjechie. Hier is veel op dit forum over geschreven .
Vochtproblemen op de buiten- en binnenmuren zijn moeilijk op te lossen, tenzij je mogelijk vergaande en dure oplossingen laat toepassen.

Overigens bij veel van onze Tsjechische kennissen zie ik lambrisering in de gang etc.

Laatst aangepast door Tabe; 24-09-07 om 09:43.
Reden: link verwijderd. Freddy was me voor.
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels