|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Nieuw Lid
|
Emigratie uit Nederland: wat te regelen?
Hoi,
Kwam het hier niet tegen, maar ik woon al 2 jaar in Tsjechie en ben nog niet uit NL geemigreerd. Heb hier in CZ wel werk / verblijfsvergunning etc. Wat moet ik allemaal in NL doen om mij uit te schrijven? Waar moet ik verder nog op letten qua pension etc. Bedankt voor jullie hulp. Ronald |
|
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Moderator
|
Misschien heb je iets aan deze links:
Checklist voor vertrek naar buitenland Pensioenplatform emigratie.startpagina |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Super Lid
|
En je begint natuurlijk bij het bevolkingsregister van de woonplaats waar je nog ingeschreven staat. Die kunnen je ook verder helpen met de volgende stappen.
|
|
|
#4 |
|
VIP Lid
|
Afmelden bij de GBA waar je staat ingeschreven.
Heb je nog enig inkomen uit NL, dan wordt die "uitbetaler" automatisch geinf. via GBA en betaal je geen sociale premies meer. In dit geval ook de belastingdienst in NL informeren met een document dat je bij de CZ belastingdienst bekend bent. Als e NL belastingdienst dit erkend dan de "uitbetaler" in NL informeren en er wordt ook geen belasting meer ingehouden, maar die moet je wel opgeven als inkomen in CZ!! Verder bouw je geen AOW-pensioen in NL meer op (2% per jaar) P. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nieuw Lid
|
Emigreren: wat moet er geregeld worden?
Hey allemaal,
Ik heb net verschillende interessante onderwerpen doorgelezen op deze site! Ik kan alleen geen volledig antwoord op mijn vragen vinden... dus als er iemand is die mij een linkje wilt doorsturen of mijn vragen kan beantwoorden, ben ik helemaal gelukkig!! Ik wil namelijk vd zomer (voor een jaar/ anderhalf) gaan wonen en werken in Praag! Ik heb inmiddels al een heel leuk appartementje en een baantje gevonden (dat is dus het probleem niet). Ik durf alleen niet direct te emigreren, omdat ik niet weet hoe het dan met mijn Nederlandse verzekering en belasting etc. gaat voor als ik bijvoorbeeld na deze periode weer terug naar NL wil? Kortom, moet ik nu wel of niet mezelf laten uitschrijven (adres, verzekering etc.) in Nederland? Van mijn salaris in Tsjechië worden namelijk weer wel de sociale en gezondheidverzekeringen, incl. belasting betaald en ik wil ook weer niet dubbel betalen. Zo! Dat was m'n vragenvuur... Alvast bedankt voor jullie tips, ervaringen en/of antwoorden! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Nieuw Lid
|
Hoi Juan,
Gezellig, dan zitten we in hetzelfde schuitje! Wat ga jij in Praag doen? En heb je al wat informatie kunnen vinden? Ik heb inmiddels al wel wat e-mailtjes ontvangen met handige links, dus als je interesse hebt, stuur ik ze wel door! Groetjes, Yfara |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nieuw Lid
|
Linkjes...
Hey, hier wat wat interessante linkjes
http://www.czech.cz/en/work-study/ http://www.myczechrepublic.com/links...ent/index.html http://www.expats.cz/prague/article/...ost-of-living/ Doeg en groetjes! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
VIP Lid
|
voor een jaar of 1,5 of 2 of 3 lijkt me ook niet emigreren. emigreren is nooit meer in NL gaan wonen. volgens mij is in jullie geval alleen uitschrijven uit GBA nodig. verder is het belangrijk je verzekeringen goed te regelen.
|
|
|
|