![]() |
|
|
#102 | |
|
Forum Freak
|
Citaat:
Maar we noteren het wel altijd in onze agenda!! Je weet maar nooit. |
|
|
|
|
|
|
#103 |
|
VIP Lid
|
Als er nu mensen zijn die zich gaan laten vacineren in NL ben ik wel nieuwsgierig naar de kosten, dit om de gezondheidskosten is te kunnen vergelijken.
Wie komt met info? Pieter |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Forum Freak
|
Pieter, lees berichtje nr 42 in deze topic nog eens door.
Het zijn uiteraard de prijzen uit 2005, maar dan heb je een indicatie. Het loont wel even de moeite om even wat rond te bellen, want er zijn flinke prijsverschillen. Inmiddels hebben we ook een ziektekostenverzekering afgesloten die vaccinaties tot een bepaald bedrag vergoedt. Wij hebben ons toen wel laten vaccineren omdat wij meestal een week of 5-6 per jaar kamperen in Tsjechië/Slowakije en ook voor de rondreis door het gebied waar we nu naar toe gaan wordt het aanbevolen. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
VIP Lid
|
bericht 42: kosten in 2005: 150 euro!
In cz (nu) 3 * 200 Czk: 21,50 euro. Klopt dus wel dat de gezondheidskosten in CZ 17,6% zijn van de (gemiddelde) kosten in NL. (ca 500 tegen ca 3000 Euro per jaar per inwoner) |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Nieuw Lid
|
weet iemand iets over de mogelijkheid je achteraf te laten enten, dus als je de teek uit je huid hebt gehaald? Heb ergens zoiets gelezen maar kan het niet meer terugvinden en vind het zonde een hoop geld te betalen terwijl ik misschien niet eens 1 teek tegenkom.(stiekem ook bang is voor de vaccinatie)
|
|
|
|
|
|
#107 |
|
Forum Freak
|
Tekenencefalitis
(FSME. Frühsommer Meningoenzephalitis,Tickborne encephalitis) vorm van hersenontsteking die overgebracht wordt door teken. De ziekte komt voor in Zuid Duitsland, Noordoost Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, sommige gebieden in Scandinavië delen van Oost-Europa, en Siberië. Er is beperkt risico voor degenen die door de vrije natuur trekken waar de besmette teken voorkomen. De kans op een tekenbeet wordt verkleind door bedekkende kleding te dragen en een insectenwerend middel op de onbedekte, kwetsbare huid te smeren. Er is een inenting mogelijk die bij volwassenen soms nog binnen 4 dagen na een tekenbeet kan worden toegediend. Over de noodzaak van die inenting moet u zich in de vakantieplaats op de hoogte stellen. In sommige gevallen is een langwerkende vaccinatie vooraf in Nederland mogelijk. Dit vooral bij reizen naar gebieden in de voormalige Sovjetunie of bij frequente reizen naar Zuid Duitsland, Oostenrijk en dergelijke om daar te wandelen. Maar dan alleen bij deze ziekte... |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Forum Freak
|
Maar hoe weet je of die teek "ziek"was?? Niet dus.]
Het minste risico loop je als de teek binnen 24 uur verwijderd wordt, controleer jezelf en elkaar dus iedere dag, vooral op vochtige, warme plekken zoals oksels, knieholten, schaamstreek e.d.. Maar ga er niet vanuit dat ze daar altijd zitten, ik heb zelf wel eens een teek gehad boven op mijn dijbeen. Jan en ik zijn beide niet erg gevoelig voor teken maar hebben er toch wel een paar keer één gehad, vooral in grasrijke gebieden waar ook veel haarwild voorkomt. We hebben ons nog nooit laten inenten omdat we ze altijd nog als "nimfen" op onze huid hebben aangetroffen, ze hadden dan nog geen bloed gezogen en nog geen afvalstoffen kunnen afgeven. Gebruik wel altijd een tekentang en geen pincet of nagels, de kans dat je ze dan "leegdrukt" is veel te groot en niet goed voor jezelf. Ik hoop dat dit een beetje leerzaam is? ![]() |
|
|
|
|
|
#109 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#110 |
|
Forum Freak
|
De ziekte van Lyme is iets anders dan FSME
Tegen FSME kan je je preventief in laten enten en tegen de ziekte van Lyme niet. FSME: Is de ziekte eenmaal opgetreden, dan bestaat er geen behandeling meer tegen. Alleen de symptomen kunnen worden behandeld. de ziekte van Lyme: Er bestaat geen vaccin om de ziekte van Lyme te voorkomen. Gelukkig kan de ziekte in elk stadium goed worden behandeld en in bijna alle gevallen worden genezen. Het is wel belangrijk dat u zich zo snel mogelijk laat behandelen met antibiotica, om de kans op succes en het wegblijven van restverschijnselen zo groot mogelijk te maken. Laatst aangepast door Pelhøimov; 24-05-07 om 07:13. Reden: tikfoutje en aanvulling |
|
|
|