![]() |
|
|
#1 |
|
Actief Lid
|
Kunnen Tsjechen Pools verstaan?
zie mijn vraag
. 'k heb namelijk over een maand vrij! (dan zijn mijn beruchte middelbare scholiertjes eindelijk afgepeigerd, mogen ze met vakantie!!) En dan wil ik nr Tsjechie. 'k vroeg me af of ik me daar met mn 'Lodzi Pools' kan redden? of zal'k me toch maar weer even grondig verdiepen in't tsjechisch?Mo¿e byc mówiè jest ³atwy? Albo latwiejszy ni¿ czytaæ? Dzienki za reakcjom. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
VIP Lid
|
czesc Mus,
dat zal afhangen van de persoon (en waar); Pools en Tsjechisch zijn (etymologisch) zeer verwant, echter in de oren van Tsjechen komt Pools over als heel archaisch, en sommige woorden hebben soms een totaal andere betekenis als in het Tsjechisch (zelfs hele hilarische spraakverwarring tot gevolg). Ook de neusklanken van het Pools kunnen wel eens lastig zijn. In Noord-Tsjechie - en zeker in de omgeving ten noorden van Ostrava - is Pools vrij gangbaar/verstaanbaar. Beetje improviseren soms, maar op zich zal het wel lukken denk ik (blijft wel mijn mening, want hoewel ik zelf wel wat Pools ken zonder enige speciale cursussen of zo, kan ik moeilijk inschatten hoe het voor een ander zal zijn - ervaringen met anderen wat ik zo meegemaakt heb, valt het dus wel mee). do widzenia PS - Nu zag ik nog snel even, dat je Nederlandse was; dan houd ik nog wel even een slag om de arm. Bovenbeschreven situatie geldt hoofdzakelijk bij native-speakers. Ik neem aan dat jouw Pools misschien wel goed is, maar je kennis moet wel dusdanig zijn, dat je bij afwijkende klanken wel de etymologische herkomst van woorden kunt herkennen (soms woorden, die in de ene taal allang in ongebruik zijn geraakt...). Misschien valt het wel mee..... Bekijk misschien voor de zekerheid een tsj site (krant... of tv CT24: link op de voorpagina van dit forum) en bepaal dan voor ejzelf, hoe begrijpelijk de teksten overkomen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Forum Freak
|
Nou Mus, ik kan me eigenlijk alleen aansluiten bij Smajliks woorden.
Ik praat tegenwoordig gemixt Engels/Pools/Tsjechisch met mijn Tsjechische vriend Erik, die ik ontmoet heb in Denemarken. In het begin verstonden we elkaar totaal niet, maar tegenwoordig gaat het al wat beter. Nu spreken we dus een mengelmoesje, veel Engels, maar ook wel Tsjechisch en Pools er tussendoor. Hij leert mij wat, ik leer hem wat en zo zijn we alletwee blij. Het blijft dus ook een beetje afhangen van de plaats waar je bent en welk persoon je treft, zoals Smajlik al zei. Wat ik me nog herinner van mijn vakanties in Tsjechië, rond mijn achtste-negende, was dat mijn ouders zich vaak redelijk konden redden met hun Pools. Ik heb het nog eens nagevraagd aan en volgens mijn moeder verstonden ze haar over het algemeen wel, en zoals Smajlik zei, was het wel af en toe improviseren. Ik heb helaas geen eigen praatervaringen, ik sprak in die tijd zelden. Veel succes ermee en alvast veel plezier toegewenst op je volgende vakantie. ![]() |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Forum Freak
|
Da's een lastige Kukel, ik denk dat er tussen Nederlands-Duits toch nog wel wat meer verschil zit... Maar ik ben niet zo'n Duits-kenner
![]() |
|
|
|
|
|
#6 |
|
VIP Lid
|
is ook een beetje subjectief, maar misschien wel (ik heb het "nadeel" dat ik dus eigenlijk al deze talen ook actief spreek, dus is het voor mij moeilijk in te schatten hoe het bijv. voor Nederlander is die voor het eerst met een Duitser moet communiceren zonder echt die taal te kennen... )
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Actief Lid
|
Ik denk dat je het beter kunt vergelijken met Duits-Zwitsers/Duits. Of, om dichter bij huis te blijven; Gronings en Vlaams.
Op de schepen was het een aardige mengelmoes van hollanders, polen, tsjechen en slowaken. Je kunt wel raden wie er de meeste problemen hadden om aan tafel mee te kunnen praten. Ook al was de voertaal Duits of Engels, zeker als er meningsverschillen waren, werd er vaak in het Slavisch gediskussiert, en dan verstonden ze elkaar maar al te goed!! Ik denk inderdaad ook dat het van de persoon afhangt, hoe je jezelf opstelt, en hoe de persoon die je aanspreekt zijn humeur is. Echt grote problemen, dat je ineens, zonder het te weten, eigenaar van een prachtige éénkamervilla bent geworden, terwijl je toch echt alleen maar even wilde weten wat zoiets nou kost, dat zie ik nog niet gebeuren. Veel plezier. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Actief Lid
|
dankje voor alle nuttige reacties!
, ja echt, nu maak ik me niet zoveel zorgen meer, maar 'k ga toch maar wel even wat tsjechisch basis leren. En 'k kan pools altijd nog mixen met engels, duits en een vleugje nederlands. (doe ik nu namelijk ook als ik er ECHT niet uikom). 'k hoor regelmatig witrussisch/Oekraiens, dus missch. helpt dat om stamdingesen te herkennen etc.ps. wist je dat Karel Gott hier in Polen ook wordt gedraaid?? (hij komt geloof 'k ook op het Sopotfestiwal, o nee, pardon, het heet nu iets van 'heineken festiwal' (WAAROM is heineken hier?)). |
|
|
|