![]() |
|
|
#11 | |
|
Super Lid
|
Citaat:
Als toerist hebben we ook wel de nodige slechte ervaringen achter de rug waarover ik op dit forum ook wel melding heb gemaakt. Horkerig gedrag van obers en bedienend personeel. Winkelmeisjes waar geen lachje af kon. etc.etc. Voorbeelde genoeg op dit forum. Het wordt echter heel anders als je niet toerist bent maar "inwoner" van dit land en men je ook als zodanig (h)erkent. Lieve, aardige mensen. Zoals onze buurvrouw die we liefkozend het kippenvrouwtje noemen. Staat ze ineens aan de deur met dertig eieren. Of de kok van het kleine Italiaanse restaurant San Martino in Klatovy, die al een brede grijns op zijn gezicht tovert als we binnenkomen. Of die scheet van een winkelmeisje in Planice die het vuur uit haar sloffen loopt als we iets in het kleine winkeltje niet kunnen vinden. Behulpzaam, aardig, vriendelijk. Dat neemt niet weg dat men op sommige punten nog veel leren moet in Tsjechie. En, vergeet niet: Niet alle Nederlandse toeristen zijn aardige forumleden die iets met Tsjechie hebben. Het overgrote deel zijn toch de toeristen die Tsjechie iets anders ervaren en daarbij zijn mensen die horkerig vervelend,veeleisend en arrogant zijn. Het kan dan zijn dat de " goeien" het onder de "kwaaien" moeten leiden. Overigens is dat niet een specifiek Tsjechisch probleem. Je vindt dat ook in andere landen. OOK in Nederland. Heb zelf bijna 7 jaar op Terschelling gewoond en daar konden ze er ook wat van. Zowel de toeristen als de plaatselijke bevolking. |
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
Ik ben me echt af gaan vragen hoe een eigenaar van bijvoorbeeld een restaurant zijn personeel inwerkt.....ik zou dat serieus wel eens willen weten. |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Forum Freak
|
Tabe en Sandra, ik moet jullie in deze toch tegenspreken, de toeristen hebben zeker zijn in vloed voor de grote drukke vakantiegebieden, maar Hradec Kralove, waar wij al vanaf het begin komen, kun je toch moeilijk een toeristenstad noemen! Ook daar waren, en in mindere mate zijn, veel verkoopsters nou niet bepaald erg vriendelijk. Dus vind ik dat het aan wat dan ook in Tsjechië ligt.
En ja, ik ben volkomen met jullie eens, zodra je ze leert kennen zijn er geen vriendelijker en gastvrijere mensen dan Tsjechen!! Maar dat is mijn persoonlijke mening!! ![]() |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Super Lid
|
Waar wij vorig jaar waren, hebben wij eigenlijk helemaal geen onvriendelijke mensen ontmoet.
Wij zijn regelmatig naar hetzelfde pension geweest om wat te eten en te drinken, en niet alleen de mensen die het runnen maar ook de andere gasten waren heel erg aardig. Ik moet er wel bij zeggen dat we natuurlijk zelf in de loop der jaren opener zijn geworden tegenover de Tsjechen.Op het begin is het toch iets moeilijker om contakt te leggen vanwege de taal.Niet dat ik nu Tsjechiesch spreek, maar al 'n paar woordjes doen wonderen. |
|
|
|
|
|
#15 | ||
|
VIP Lid
|
Citaat:
Citaat:
De gedachte hierachter: Als ik iemand niet leuk vind dan is het maar zo en ik ga me niet als zijn/haar grootste vriend voordoen. Moet wel toegeven dat ik ook een lachje in een restaurant of een winkel mis maar andere mensen veranderen gaat best moeilijk, dus daar begin ik niet aan. |
||
|
|
|
|
|
#16 |
|
Ach, ik zie Tsjechische mensen wel eens nurks kijken en denk dan: het lijken wel Nederlanders.
Of ik denk: die zal wel ruzie hebben met haar vriend. En, denk ik dan, het lijken wel mensen. Maar als je je vriendelijkste gezicht op zet krijg je gegarandeerd een glimlach terug. Wedden dat jij nu ook glimlacht! Groet. |
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Super Lid
|
Nee Kukel, ik lach helemaal niet, want dit impliceert dat ik Tsjechen negatief, chagerijnig, nurks behandel omdat ik door hén zo behandeld wordt! Ik kan je beloven dat dan niet het geval is! Ook ik kan goedemorgen en dankjewel zeggen, maar het is wat simplistisch om te stellen dat je behandelt wordt zoals je zelf mensen behandelt, want dat is beslist niet waar!!!
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
VIP Lid
|
Ook wij hebben wisselende ervaringen. In grote warenhuizen is men lang niet altijd erg vriendelijk. (Maar dat ervaar ik in Nederland ook regelmatig).
Wij proberen altijd eerst in het Tsjechisch onze vraag te stellen. Dat brengt toch vaak een glimlach op het gezicht. (waarschinlijk vanwege onze grammaticale missers) Maar dan is meestal het ijs wel gebroken. In kleinere winkels bij ons in de omgeving ervaren wij echter niets anders dan vriendelijkheid. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
VIP Lid
|
Ik kan jullie ervaringen niet delen. In mijn herinnering zijn Tsjechen, en dan inderdaad meestal winkel- en horecapersoneel, uiterst vriendelijke mensen, een uitzondering daargelaten. Iedereen heeft wel eens z'n dag niet. Een paar woordjes is meestal genoeg voor een glimlach, ook zijn ze vaak aardig tegen de meisjes of helemaal vertederd om ons hondje.
Ps, dit is geen reactie op Rojo, maar op de negatieve ervaringen. |
|
|
|