Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Diversen
(Gebrek aan) klantvriendelijkheid

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 10-05-07, 09:07   #1
VIP Lid

Sandra's avatar

Nationaliteit:

Afgelopen weekend was ik met mijn Engelse schoonzusje in Praag. Hoewel zij de stad schitterend vond, vond ze het personeel in winkels en restaurants doorgaans erg onvriendelijk. Zij vroeg mij of ik dat ook zo ervaarde. Daar moest ik even over nadenken: ik vond namelijk wel dat zij gelijk had, maar ik was het na al die jaren waarschijnlijk meer gewend. Ik ben er vanaf dat moment meer op gaan letten en het werd idd opvallend hoe weinig mensen vriendelijk kijken en doen terwijl ze aan het werk zijn. In veel gevallen komen ze nors over en lijkt het alsof ze totaal geen plezier hebben in hun werk. Mijn schoonzusje werd in een tabakswinkel niet eens geholpen en toen ik naar binnenging kreeg ik op zeer scherpe wijze een 'Co chcete?' naar mijn hoofd. Ik kan daar niet echt happy van worden.

Ik heb zelfs nog naar een reden gezocht, misschien dat men de (soms arrogante) toeristen zat zijn en zich zo willen wapenen. Maar net als bij alles geldt dat niet alle toeristen arrogant zijn, evenmin als dat alle Tsjechen in Praag chagrijnig zijn.....maar het leven is wel een stuk leuker als je lacht!
Oud 10-05-07, 09:20   #2
Super Lid

jolanda berben's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Sandra schreef:
Bericht bekijken
maar het leven is wel een stuk leuker als je lacht!
Daar heb je in ieder geval gelijk in, Sandra.
Ik moet zeggen dat ik het heel erg verschillend ervaren heb tot nu toe.
In de kleinere echte kruidenierzaakjes zeg maar, is men vriendelijker dan in de grotere supermarkten.
Maar ook daar zit zo veel verschil in.
Wat ikzelf wel ervaar is dat als je hier vriendelijk bent, je meestal ook wel 'n glimlach terug krijgt, in Tsjechie is dat niet altijd het geval.
Oud 10-05-07, 09:41   #3
Super Lid

Maria's avatar

Grappig dat je dit onderwerp aanhaalt, soms heb ik het idee dat alleen positief geschreven wordt en zodra er iets negatiefs voorvalt dit aan de persoon zelf geweten wordt.

Ook ik heb over het algemeen niet zulke positieve ervaringen met de klantvriendelijkheid van de tsjechische bevolking, uitzonderingen daargelaten.
Ik heb hier al eens wat over geschreven betreffende gedrag t.a.v. kinderen in de skiliften.
Ook in het hotel waar wij de hele week verbleven (en wij zijn écht niet van die schreeuwerige costadelsolnederlanders!) kon er na een week geen lachje af. Na drie avonden dood bier gekregen te hebben (het stond de hele middag al in glazen te wachten en werd steeds overgegoten, zelfs plaatselijke bevolking liet het staan) werd er met schouderhalen gereageerd op de voorzichtig gestelde vraag of er ook gewoon bier was. Nee dus, ´t was dit of niks. Dan maar wijn drinken... . Vervolgens werden we de rest van de avond genegeerd.

Het ligt ongetwijfeld ook aan de periode waarin je gaat en het gebied. In vakantietijd is men wellicht wat gestresst. Ook denk ik dat wanneer je de mensen beter kent (zoals de vele huizenbezitters hier op dit forum) het weer een heel ander verhaal wordt, daar lees ik vaak echt positieve dingen over aangeboden hulp etc.
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-05-07, 09:46   #4
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
er is wel vaker over dit onderwerpt geschreven en gediscussieerd :

http://www.tsjechie.net/board/f23/zi...inkelpersoneel

http://www.tsjechie.net/board/f23/on...inkelpersoneel
Oud 10-05-07, 09:52   #5
Actief Lid

Kyla's avatar

Nationaliteit:
Ik heb de afgelopen twee jaar ook ervaren dat de mensen niet altijd vriendelijk zijn als ze aan het werk zijn, maar ik weet van enkele Tsjechische vrienden dat men niet zo snel geneigd is om te lachen tijdens het werk als ze het werk niet leuk vinden.
In grotere winkels en supermarkten helpt het wel als je de mensen vriendelijk begroet en een glimlach roept soms ook wel positieve reacties op.
Er wordt vaak ook positief gereageerd als ze merken dat je probeert de taal te spreken en dus niet alleen maar een toerist bent.
Over het algemeen heb ik geen echte negatieve ervaringen met Tsjechen, niet in de grote steden en ook niet in de dorpen.
Kyla is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-05-07, 09:53   #6
Super Lid

Maria's avatar

Ik weet ´t Marcel, maar de vorige keer dat ik wat kritisch was (m´n verhaal van hierboven) moest ik me als verwend nest maar beter niet meer in Tsjechie vertonen en lekker naar Oostenrijk op vakantie gaan...
Oud 10-05-07, 09:54   #7
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Maria schreef:
Bericht bekijken
Ik weet ´t Marcel, maar de vorige keer dat ik wat kritisch was (m´n verhaal van hierboven) moest ik me als verwend nest maar beter niet meer in Tsjechie vertonen en lekker naar Oostenrijk op vakantie gaan...
en .... beviel Oostenrijk ???
Oud 10-05-07, 10:00   #8
Super Lid

Maria's avatar

Ik ben er niet geweest! (ik laat me niet zomaar wegjagen )
Oud 10-05-07, 10:03   #9
Sas
Super Lid

Nationaliteit:
Ik heb idd ook meegemaakt dat in de meeste winkels het personeel niet echt klantvriendelijk zijn, kunnen ze toch wel wat vd NLers leren. Ik heb zelfs hele trainingen gehad (kweet t, was nodig).

Maar wij hadden een tijd geleden een huis gehuurd waarvan de moeder vd verhuurster, zoon en oma in het huis ernaast op t zelfde terrein woonden. In t begin vonden wij dit nix vanwege onze privacy, maar uiteindelijk was het ontzettend leuk dankzij haar gastvrijheid en vriendelijkheid.
Sas is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-05-07, 10:07   #10
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Wij komen nu al zoveel jaren in Tsjechië en het is nog nooit anders geweest. In winkels kijken bijna alle (dus niet allemaal he!) verkoopsters alsof het te veel moeite om je te helpen. Dan helpt het echt wel als je wat Tsjechisch spreekt, meestal draait het dan om als een blad van de boom, maar niet altijd.
Vroeger dachten wij dat het door het regime en de slechte betaling kwam, maar na de omwenteling is het niet veel beter geworden.
Volgens mij is het een gewoonte en weten ze niet beter!?!?

Dit is mijn ervaring van vele jaren en dat het aan mij ligt wil ik niet geloven, want in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Noorwegen, Zweden en Denemarken heb ik het zelden tot nooit!!
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Forumnavigatie

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.2.0 - RSS Feed