het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 21-04-07, 10:14   #81
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
Positief is dat je weinig gevaar loopt als je binnen 24 uur de teek verwijderd en dat de ziekte van Lyme bij vroegtijdig ontdekken goed behandelbaar is.

Het niet behandelbaar zijn van de hersenvliesontsteking was wat mij zo verontrustte.

Maar overal opletten dus.

Hilde
hilde_kees is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-04-07, 10:25   #82
Super Lid

Maria's avatar

Nieuwe regel: de teek er récht uittrekken ipv met een draaiende beweging.
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-04-07, 10:28   #83
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
En niet verdoven (want dan gooit hij zijn maaginhoud alsnog in jouw lichaam)
En een tekentang gebruiken en geen gewoon pincet (want met een pincet knijp je de teek leeg en met een tekentang niet).

Dit is al eerder gemeld maar het kan nooit kwaad om het nog een keertje te vermelden.
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-04-07, 10:46   #84
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Maria schreef:
Bericht bekijken
de teek er récht uittrekken
Dan breekt ie toch in 2-en ? Da's toch juist link, of snap ik het nou niet Want zijn voorpootjes staan naar buiten dus bij recht eruittrekken zettie zich schrap (dacht ik tenminste altijd)
Esthertje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-04-07, 11:03   #85
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Ik heb ook geleerd dat je hem er met een draaiende beweging uit moet trekken. Maar de keren dat Jan een teek had die ik er uit moest trekken waren het nog zulke kleine dat ik ze er gewoon recht uittrok, en dan was hij helemaal compleet (dat was alleen met een loepje te zien, zo klein zijn ze dan nog!!)
Dus ook hele kleine zwarte vlekjes die er gisteren nog niet zaten kunnen teken zijn, denk daar om.
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-04-07, 12:09   #86
Super Lid

Maria's avatar

Het stond vanochtend in de krant dat het recht moet. Ik zal me er later nog es in verdiepen (lang artikel) en hier melden, goed Essie?
Maria is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-04-07, 22:40   #87
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Hier het artikel waarin men zegt niet te draaien!

Citaat:
Binnen 24 uur met pincet weghalen
Lange tijd werd gedacht dat je een teek het beste met een ferme draaibeweging kon verwijderen. Maar je kunt veel beter het diertje met een puntige pincet, en dan liefst een specifiaal tekenpincet, bij de kop pakken en uit de huid trekken. Let op dat het diertje niet wordt platgedrukt, zodat geen deeltjes op de huid achterblijven die de borreliabacterie over kunnen dragen.

Omdat je de beet van een teek vaak niet voelt, is het na een boswandeling of na het tuinieren altijd raadzaam het lichaam te controleren. Teken hebben de voorkeur voor warme, vochtige plekken waar hun aanwezigheid niet zo in de gaten loopt, zoals liezen, oren en knieholten. Bij kinderen kiezen ze vaak voor een plek direct achter de haargrens, of achter de oren. Wanneer een teek binnen 24 uur wordt verwijderd, is de kans dat de ziekte van Lyme wordt overgebracht verwaarloosbaar. Na die tijd kan de ziekte zich nog tot drie maanden na de besmetting openbaren. Noteer voor de zekerheid dus altijd de datum waarop je een tekenbeet hebt opgelopen.

De GGD Amsterdam is een actie gestart om mensen alert te maken op tekenbeten, met de naam: Een teek? Pak 'm beet!
http://www.parool.nl/nieuws/2007/APR/21/bin3.html
Freddy2005 is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-04-07, 10:02   #88
VIP Lid

Beruska's avatar

Citaat:
Corrie schreef:
Bericht bekijken
Ik heb ook geleerd dat je hem er met een draaiende beweging uit moet trekken.
Afgelopen week heb ik er 2 kunnen vinden bij onze hond. Eentje was wat groter en ging er niet uit zonder wat gedraai, de andere kon ik makkelijker uittrekken.
Trouwens, ik heb sterk vermoeden dat hij ze allebei bij Het Loo heet opgepakt - dus opletten overal!
Beruska is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-04-07, 13:40   #89
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
het is mogelijk je te laten vaxineren tegen een tekenbeet, de vacinatie bestaat uit drie injecties. De tweede 1 maand na de eerste en de derde 1 jaar na de eerste. Vervolgens elke drie jaar een herhalingsprik.
Naam ven het vaxin is FSME-IMMUN / Neis Vac-C. Is bekend bij elke arts in CZ. Voor de prijs hoef je het niet te laten: 200 Czk per ampul/injectie.

P.
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-04-07, 13:42   #90
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Pieter, kunnen kleine kinderen hiertegen ook gevaccinneerd worden ?
Esthertje is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels