![]() |
|
|
#41 |
|
Legende
|
De Tsjechische droom
De Tsjechische droom
![]() Hallo , wij zijn Jo & Karolina uit het Oostvlaamse Lede en wonen nu sinds een jaar in Tsjechië waar we volop aan het werken zijn aan onze droom, ons charmant pension Villa Flamendr in Krizany (Liberec) dat wij in juni officieel gaan openen. Liberec We waren twee bezige bijen in België, altijd druk met ons werk bezig, tijd om eens iets anders te doen dachten we. Vooral toen bleek dat we spijtig waarschijnlijk kinderloos blijven, wilden we ons leven over een andere boeg gooien. Het idee om een pension uit te baten leek ons wel leuk en we benijdden telkens de mensen die dit deden als we zelf eens op reis gingen. Op een dag hebben we de knoop doorgehakt en gezegd : “We gaan ervoor”. Maar dan begint het verhaal : waar, hoe gaan we dat aanpakken… We hebben zelf ook wel eens gedacht aan Frankrijk of een ander land in het warme zuiden, maar de prijzen swingen daar de pan uit en om de hoek is er wel al ergens iemand die dit doet, dus moet je opboksen tegen een enorme concurrentie. Vandaar ons idee om onze stek in Tsjechië te zoeken. We wilden dit het liefste doen in de streek van Liberec omdat Karolina haar oma hier altijd heeft gewoond en we kenden de streek als onze broekzak door hier jaren op reis te gaan. Bovendien spreekt ze vloeiend Tsjechisch wat een enorm voordeel is als je aan zoiets begint. Zoektocht Anderhalf jaar geleden begon onze zoektocht, een paar weekendjes naar hier gekomen om huizen te bezichtigen die we op het internet hadden gevonden , en weer teleurgesteld naar huis omdat de foto’s meestal niet echt de werkelijkheid tonen. Maar toen het ons bijna de keel begon uit te hangen vonden we eindelijk wat we zochten : Een prachtig gebouw in chaletstijl midden in de natuur en de rust. We waren op slag verkocht en hebben onmiddellijk beslist dat dit ons ding was. Verbouwing Toen begon het pas : architect, bouwfirma, hypotheek, huis verkopen in België, verhuis regelen, regeling treffen voor onze job in België. In juli vorig jaar zijn we dan eindelijk verhuist met de nodige traantjes omdat we alles en iedereen achterlieten, maar toch ook met spanning uitkijken naar wat ons nog allemaal te wachten stond. Daarna zijn er nog heel wat problemen gerezen bij de verbouwing. Ons idee dat het met wat opknapwerk zou in orde zijn, bleek nadien een volledige verbouwing te worden waarbij alles er letterlijk is uitgehaald en opnieuw is opgebouwd. Dit gaf natuurlijk een nieuwe vertraging en een serieuze hap in ons budget. Over het algemeen hebben wij ons hier goed doorgesparteld tot nu en nu houden we een race tegen de klok om alles klaar te stomen tegen juni voor de officiële opening. Rust We bevinden ons echt “in the middle of nowhere”, prachtige natuur en rust rondom ons, maar toch ook op tien minuutjes van de stad Liberec waar alle nodige drukte heerst. Hier kan je nog een kampvuur aansteken zonder dat de buren de politie bellen, hier kan je nog verdwalen in een bos, vossen en herten en eekhoorns door je tuin zien wandelen enz. enz. Dat is nu net wat Tsjechië zo mooi maakt, de weidsheid, de vrijheid en natuurlijk ook het lekkere eten en drinken. Levensgenieter Er zijn prachtige kastelen , zandstenen rotsen , meertjes en rivieren en natuurlijk de parel der Europese steden : Praag op slechts een uurtje rijden van Villa Flamendr. We zijn allebei enorm blij dat we dit land hebben gekozen om de Vlamingen eens iets anders te tonen. Hier geen massatoerisme, je kan alles rustig bezoeken en beleven wat je vakantie ook heel aangenaam maakt. We heten niet voor niets Flamendr wat in Tsjechië betekent “levensgenieter”. Wie dit met eigen ogen wil zien en meemaken moet maar eens langskomen en er een favoriete vakantiestek aan overhouden. Dit mooie artikel verscheen vandaag in de Belgische krant "Het Laatste Nieuws". Een opsteker voor ons forumlid Karolina. Hopelijk brengt het vele Belgen naar Krizany. Zie ook typisch vlaanderen in Liberec Laatst aangepast door Freddy2005; 17-04-07 om 16:32. Reden: link toegevoegd |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Super Lid
|
Ik heb ontsettend veel bewondering voor iedereen die deze stap durft te zetten, en wens dan ook iedereen die op wat voor manier ook, hun droom waar proberen te maken daarmee heel veel succes.
Ik heb trouwens al meerdere malen de site van Karolina en Jo bezocht, misschien om zelf even weg te dromen. ![]() |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Super Lid
|
Zucht....wat heerlijk, je dromen leven.
Veel succes in Tsjechie! |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Volwaardig Lid
|
Bedankt Freddy voor de publicatie. Zeker kijken op 1 mei, dan komen wij op TV in "Huizenjacht gaat vreemd". Hebben hier heel wat plezier gehad met de filmploeg van VT4. Ik denk dat ze aangenaam verrast waren van Tsjechië. Zo zie je maar worden wij misschien al BV's nog voor we het pension openen.
De droom is echt tof hoor! De praktijk van verbouwingen soms wat minder! Maar dat zal overal ter wereld wel zijn zeker. Nu is het een race against the clock omdat in juli onze gasten arriveren en wij nog veeel werk hebben. Een beetje onderschat toch. Onnze vloerders vegen er hun gat aan, komen elke dag zo een 3 uur werken, waardoor niets opschiet. Tja, doorzetten he. Op een dag hoop ik echt te kunnen genieten van onze beslissing. Groetjes uit het zonnige Tsjechië en kijken naar VT4 he |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Forum Freak
|
Karolina, blij te horen dat nu dan toch alles goed komt. December was dus helaas niet gelukt. Dat was ook wel een beetje hoog gegrepen, het belangrijkste is, dat jullie nu alles lekker op poten hebben staan en ervoor kunnen gaan. Heel veel succes en plezier gewenst en kunnen wij in Tsjechië via de sateliet VT4 zien ? Denk het niet hé. Of kun je hun programma's ook via een website bekijken ?
|
|
|
|
|
|
#46 |
|
Super Lid
|
Volgens mij kunnen wij hier in Nederland VT4 ook niet aan, zou toch wel heel mooi zijn om het te zien
![]() |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Volwaardig Lid
|
Neen helaas, VT4 zit niet op de satelliet. Wij krijgen nadien wel een DVD opgestuurd, dus hier dan maar eens komen kijken he.... Het bier zal koud staan....
|
|
|
|
|
|
#48 |
|
Forum Freak
|
Dat vind ik ook een goede optie!
![]() |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Pivonist
|
Nou ook ik wens jullie veel suk6 en alweer een adres ebij als ik weer eens op een van mijn (stroop)tochten ga.
|
|
|
|
|
|
#50 | |
|
Legende
|
Citaat:
Heeft er iemand de uitzending gezien ? Ik kon wegens mijn weekje Tsjechië niet naar deze uitzending kijken, dus ik heb ze laten opnemen en heb ze bij mijn thuiskomst bekeken. Karolina en Jo vertelden ronduit over hun avontuur en hun plannen. Spijtig genoeg was het slechts een kort stukje maar het zal zeker bijdragen aan het slagen van hun onderneming. Het intervieuw was deels opgenomen op de lokatie van Jested en verder hebben ze ook een fietstochtje gemaakt in de omgeving. Verder werd een stokerij bezocht en kwam ook becherovka in de aanbieding. Terloops gemeld, bij mijn heenreis naar Dolni Lanov ben ik persoonlijk langs geweest bij Karolina en Jo en ik heb gezien dat alles goed zal komen. villa flamendr.com |
|
|
|
|