het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 15-04-07, 03:14   #11
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
dieter schreef:
Bericht bekijken
Pilsen vind ik een van de meest vreselijke Tsjechische steden. Vroeger was het nog te proeven, hedentendage is het slechts pizza van hier tot Milaan. Maar goed, men kan er van houden.

......
Pilzen is derde grootste stad van Tsjechie met een mooi centrum vol parken en bloemen, groot theatergebouw, grootste synagoge in centraal Evropa, hoogste kerktoren van Tsjechie.
Ik weet niet hoe het is daar te wonen. Ik heb een vakantiehuis 20 km vandaan en ga ik graag naar toe. Op elke uitgaande weg is een gigantisch winkel centrum en meeste zijn elke dag open.
Grootste industrie was die van Skoda (geen autos, wel troliebussen) en er zijn veel fabriekstereinen.
Naar Praag kom je heel makkelijk met een snelweg en ik kan me voorstellen dat het desnoods elke dag voor het werk te doen is.
Rena
Rena is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-04-07, 09:22   #12
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Plzen

Persoonlijk vind ik ook dat Plzen niet de meest interessante plaats/stad is voor toeristen. Er zijn wel een aantal bezienswaardigeheden, zoals de brouwerij en het ondergrondse gangenstelsel, maar een echt bijzondere stad vind ik het niet. Komt wat grauw en grijs over.

Tussen Plzen en Praag vv is een goede snelbusverbinding. Brengt je binnen een uur ter plaatse (als er niet te veel file in Praag is).

Ben het wel een beetje met Dieter eens, hoewel hij het wel erg negatief stelt. Een huisje wat zuidelijker dan Plzen zou m.i. wat gunstiger zijn, bijvoorbeeld richting Sumava: mooiere omgeving, mooiere stadjes. Zelf hebben we een chalupa in de buurt van Klatovy, ongeveer drie kwartier met de auto van Plzen.
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-04-07, 09:55   #13
Actief Lid

Nationaliteit:
Ik kom meestal naar het centrum want ik een rekening bij de bank heb die op het grote plein een gebouw heeft. Ik vind het plein en de stad steets mooier worden. Eerste keer kwam ik er 1987 terecht en toen was het grijs en troosteloos en net als of de oorlog gisteren afgelopen was. Veranderingen zijn groot.
Het is iets anders als tourist komen of er gaan wonen en werken. Kleine mooie steden zijn leuk te bezoeken maar niet zo makkelijk als je er wil werk vinden.
Laat je niet afschrikken en ga zelf omgeving van jullie droomhuis bekijken.
Rena
Rena is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-04-07, 10:16   #14
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Rena schreef:
Bericht bekijken
....... op het grote plein een gebouw heeft. Ik vind het plein en de stad steeds mooier worden. Eerste keer kwam ik er 1987 terecht en toen het grijs en troosteloos ..... Veranderingen zijn groot.
DAAR ben ik wel met je eens, Rena. Men is in Plzen druk bezig de boel op te knappen. Elk jaar zien we verbeteringen. Maar het blijft toch een redelijk grauwe stad met al zijn oude fabrieksterreinen en grijze woonblokken.

Citaat:
Rena schreef:
Bericht bekijken
.......
Het is iets anders als tourist komen of er gaan wonen en werken. Kleine mooie steden zijn leuk te bezoeken maar niet zo makkelijk als je er wil werk vinden.
......
Wij hebben kennissen wonen in Plzen. Zij wonen in zo'n grijze woondoos. Het is inderdaad anders om als tourist Plzen te ervaren. En als je in Plzen of omgeving werkt zou je overwegen om ook daar te gaan wonen. Maar als IK de keus had .....? Overigens schijnt het ook niet erg goedkoop te zijn om in Plzen te wonen. Wat dat betreft zou je ook beter een aantal kilometers buiten de stad kunnen wonen.

Elk jaar komen we wel 1 of meerdere keren in Plzen; voornamelijk om te winkelen. En dat kun je daar goed doen.
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-04-07, 10:24   #15
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Toch rijst bij mij de vraag..
Waarom eerst een huis zoeken en dan pas een baan
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-04-07, 12:40   #16
VIP Lid

Krulletje's avatar

Nationaliteit:
Pilzen is vroeger wel lelijker geweest vind ik. Het heeft een leuke dierentuin, met dinopark, en bij de Tesco is het leukste winkelcentum. (Enorm!!)
Krulletje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-04-07, 15:25   #17
Nieuw Lid

neeltje's avatar

Nationaliteit:
Bedankt voor al jullie reacties! Ook voor de negatieve natuurlijk.

Het huis wat we graag willen staat overigens niet in Pilsen maar in Kysice, 8 kilometer van de stad. Kysice staat ons wel aan; een klein maar leuk dorp met nette huizen (opgeknapt en nieuwbouw).

Pilsen trekt mij ook niet zo aan maar we hebben dan wel in de buurt; grote winkelcentra, sportmogelijkheden, restaurants en natuurlijk de dierentuin (dat wordt een jaarabonnementje).
Ik heb wel het gevoel dat Pilsen heel hard aan de weg aan het timmeren is. Er wordt druk gebouwd en opgeknapt.

Praag is evengoed maar een uurtje weg. Vanaf het huis zitten we in 3 minuten op de snelweg.

Een baan is eigenlijk nog van ondergeschikt belang. Ik heb zelf nu een webwinkel en verkoop via eBay.com. Dat kan ik overal ter wereld doen en van het geld kunnen we in Tsjechie zeer goed leven. Als mijn man geen baan vindt of wil dan gaan we het samen doen.

We hebben dan een prachtig huis met een kleine hypotheek in een prachtig land centraal in Europa, tijd voor elkaar en de kinderen.

En ja, Texel is prachtig! Ik ben alleen het rondje op zondag ook wel eens zat ;-).

Groetjes,
Neeltje
neeltje is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-04-07, 16:13   #18
Actief Lid

Nationaliteit:
Neeltje, ik vind het een verademing om te lezen dat er mensen in Tsjechië komen wonen zonder hier een pension met minicamping te willen beginnen!

Als je man daadwerkelijk van plan is om hier aan het werk te gaan lijkt het me handig om niet al te ver van Praag af te zitten. Daar wil er nog weleens wat zijn voor mensen die weinig of geen Tsjechisch spreken, in Pilsen gaat dat denk ik niet lukken. Iedere dag op en neer rijden lijkt me heel wat, zeker omdat er hier bij internationale bedrijven wordt verwacht dat je veel overwerkt. Dan ben je wel erg lang van huis iedere dag.
Lisa F. is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-04-07, 06:57   #19
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Het centrum van Pilsen is natuurlijk ook doormidden gehakt en verpest door die afschuwelijk drukke weg met al het doorgaande verkeer van en naar Praag. Maar nu de rondweg buiten de stad om klaar is, kunnen ze daar misschien iets aan doen, zodat het centrum ook daar wat mooier en leefbaarder wordt?
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-04-07, 09:09   #20
VIP Lid

Krulletje's avatar

Nationaliteit:
Neeltje, is het huis op je avator misschien je droomhuis bij Pilzn?
Krulletje is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels