|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 | |
|
Actief Lid
|
Gezondheidszorg in Tsjechië
aftakking van deze discussie
Citaat:
Alvast bedankt. Groeten, Raymond......... PS. Ook ik ben wel een beetje jaloers dat je vloeien Tsjechisch spreekt hoor en ik geef je groot gelijk dat je er trots op bent, heb je alle recht toe ![]() |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
VIP Lid
|
Re: Gezondheidszorg in Tsjechie
Toen ik het stukkie van Lisa las dacht ik,
ja daar heeft ze gelijk in... Maar als je gaat nadenken, is de gezondheidszorg helaas in Tsjechie ook achteruit gegaan. Zoals dat er steeds meer afdelingen gesloten worden in kleinere plaatjes enzo. Maar wat Lisa waarschijnlijk bedoelt zijn de dingen die er echt toe doen. Als je iets hebt in Nederland, en je gaat naar de dokter, dan zeggen ze meestal, gaat wel over. Hier slik dit maar. Als het dan nog niet over gaat gaan ze denken, wat kan het zijn en daar testen ze je dan op, ff bloedprikken en kijken. Heb je DAT niet, dan heb je nix. Dat heb ik al verscheidene keren meegemaakt. Ikzelf ook. Maar mooiste voorbeeld is van mijn moeder, in Nederland had ze al maanden nix volgende de dokters. In Tsjechie naar de dokter gegaan, en daar keken ze gewoon naar alles. Bleek dat ze wel dat had wat ze in Nederland dachten, maar net een andere variant. Waren ze dus niet op het spoor gekomen in Nederland. Erg belachelijk. Dat soort dingen zijn er beter. Wat in Tsjechie weer jammer is, is dat je voor het kleinste dingetje al anti-biotika krijgt. Maar ja, zo is het altijd overal wat he haha. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Actief Lid
|
Sorry voor het doorgaan op de off-topic lijn... Ik noemde het voorbeeld van de gezondheidszorg, omdat veel mensen hier denken dat ALLES in Nederland beter geregeld is dan hier en dat is volgens mij echt niet zo. Mijn ervaringen met de gezondheidszorg in Praag, Brno en Kuntát zijn alleen maar positief. Ik kom wel niet vaak bij de dokter, maar als wel, zoals nu tijdens mijn tweede zwangerschap, dan is alles altijd piekfijn in orde. Dat met dat benen vastbinden, daar zou ik ook maar niet te bang voor zijn. Ik was enorm tevreden hier over de hulp bij mijn eerste bevalling (Praag-Podolí). Ik ga altijd gewoon naar reguliere artsen, hoef nergens lang te wachten, word altijd aardig geholpen en heb nooit ook maar één enkel probleem gehad. Dat is natuurlijk mijn subjectieve kijk op zo iets omvangrijks als de gezondheidszorg en ik hoor natuurlijk ook wel eens negatieve verhalen, maar die hoor ik in Nederland ook genoeg. Dus wat mij betreft niets dan lof.
Om ook weer een beetje op het onderwerp terug te komen: Hans Peter, als je hier dus komt wonen en werken, hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat de doorsnee Tsjechische dokter een vermomde slager is! |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Ik ben het er mee eens dat de Tsjechische gezondheidszorg op veel vlakken beter is dan de Nederlandse. Een voorbeeld daarvan is dat er in Tsjechie serieuzer aandacht wordt besteed aan je ziekte. Wat in Nederland vaak wordt weggewuifd met ´´het zal wel door stress komen´´ of ´´je moet daar maar mee leven, er is niets aan te doen´´ daar blijkt in Tsjechie wel een oplossing voor te bestaan. Ik ken ook veel gevallen van tandheelkunde, dat er bij Nederlandse tandartsen onnodig kiezen zijn getrokken, tanden afgeslepen etc. Dan kom je in Tsjechie en zegt je kennis-tandarts: Wat hebben ze je in godsnaam aangedaan???
Ik denk dat dit veel Tsjechen hier in Nederland wel bekend voorkomt. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Actief Lid
|
Ach, elk mes snijdt aan twee kanten. Ik heb het tot nu toe goed getroffen met de gezondheidszorg in Tsjechie, maar je moet inderdaad op je hoede zijn dat je niet meteen een tweeweekse kuur antibiotica in de mik gedouwd krijgt, maar dat is dan ook de mondig van de patient die in NL zo hoog in het vaandel staat.
Ik heb zelfs een plaatselijke internist zover gekregen om op kerstavond (!) naar mijn schoonzusje te komen kijken. Dat heeft haar leven gered, want een uur later lag ze aan de slangen in Motol op de intensive care op een afdeling zo geavanceerd dat had ik nog nooit gezien. Probeer daar in NL maar eens om te komen! Zelfs het bellen van de centrale doktersdienst is tegenwoordig niet meer gratis (alsof je voor de lol belt) en huisbezoekende artsen zijn zeer dun gezaaid. Die dokter hier komen we regelmatig tegen, we zijn intussen bevriend geraakt. Laatst kwam ik met mijn hond van de dierenarts nadat die lelijk gebeten was door een andere. Kom ik onze dokter tegen en die biedt meteen aan even wat antibiotica in haar te spuiten :-) Wat me erg opvalt is de houding van Tsjechen tegenover artsen (tandartsen, politieagenten, whatever): Altijd erg "onderdanig" en zonder enige twijfel aan hun kennis. Maar het zal wel erg Nederlands zijn om door te vragen naar het hoe en waarom. |
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Nou Liesje, dat is zeker mazzel hebben, dat het zo goed is afgelopen. Was zeker een goede man, want om op kerstavond te komen kijken, is heel wat!
Wat ik me net bedenk, is dat je in Nederland ook niet makkelijk aan een ambulance komt.Tenzij je niet al je voorlaatste adem aan het uitblazen bent, zeggen ze dat je maar een taxi moet nemen in het geval je geen eigen auto hebt.We hebben dit meerdere keren meegemaakt, zoals mijn moeder hoogzwanger van mijn zusje, met een longontsteking... In Tsjechie zijn ze daar veel makkelijker in. En terecht vind ik. In sommige gevallen is het een kwestie van tijd of iets goed afloopt of niet, dus een ambulance is iets waar je als patient recht op zou moeten hebben. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Actief Lid
|
Lisa, wat betreft de zwangerschap heb je groot gelijk. Ik heb het afgelopen week zelf meegemaakt hoe het gaat en dat is toch super. Ze besteden inderdaad veel meer zorg aan je, dat klopt zeker. In CZ bijvoorbeeld wordt je vanaf het begin gecontroleerd. In Nederland echter, zeggen ze: Kom maar terug als ze 3 maanden zwanger is. Maar in die 3 maanden kan er al heel wat gebeuren. Dat met het benen vastbinden zal we een spookverhaal zijn neem ik dan aan. Kijk, als je er over na gaat denken klopt het ook allemaal wel. Ik denk dat we in Nederland misschien het accent verkeerd leggen in de gezondheidszorg. Verder ben ik helemaal met jullie eens dat in Nederland heel snel iets wordt bestempeld met: Zal we stress zijn. Hoe dat echter in CZ is, kan ik niet beoordelen, daar heb ik te weinig ervaring voor denk ik.
Verder wil ik nog kwijt dat je helemaal gelijk hebt over het feit dat veel Nederlanders denken dat ALLES hier zo super is. Eerlijk gezegd had ik dat ook wel een beetje, maar daar ben ik heel hard op teruggekomen. Het lijkt veel beter dan het in werkelijkheid is........ |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Volwaardig Lid
|
Ik zou liever mijn benen vastgemakt hebbe ,als slechte prenatale zorg en slechte zorg van artsen.
Ik lag hier namelijk 36 uur aan te bevalle.Vreselijk !!! Aan einde was ik buiten mijn bewust,had infektie opgelopen,is iets gebleven in baarmoeder en was hoe van slacht. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Actief Lid
|
Tulipka, ik denk dat jij dan net een uitzondering bent. Want zo rot als jij het omschrijft is het hier nou ook weer niet zeg. En dat je 36 aan het bevallen bent, ligt echt niet aan die dokter hoor. Ik bedoel, als we zo gaan beginnen, ik heb hier nog nooit gehoord dat de dokter het hoofd van de baby eraf rukte tijdens de bevalling omdat hij iets te hard trok. Let wel, dit is een kleine 3 maanden geleden gebeurd in Olomouc. En dat is echt geen grapje, maar keiharde waarheid.
En nogmaals, ik ben het helemaal eens met de stelling dat de begeleiding tijdens de zwangerschap beter is dan in Nederland, laten we daar geen misverstanden over hebben. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Volwaardig Lid
|
Inderdaad,het lag aan mij dat ik kon zelf niet bevallen.
Daaroom moeste bij mijn bevalling de chefarts zijn en die heb geen zin om in nacht te werken en de andere dag had hij pas om 16.00 tijd. Ik heb 2 volle dagen op bevallingkamer gelege en een nacht op de afdeling met ontzetend veel pijn,heb nichts geslapen. Maar ik was veel meer in NL met artsen in botsing geraakt.En niet alleen voor een griep. Nederlandse artsen zijn om te kotsen ble,ble ble. Gelukkig ben ik van de vak en kan zelf iets ondernemen. SORRY hoor |
|
|
|