het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 15-10-06, 08:27   #91
Forum Freak

Citaat:
Lukas14 schreef:
Er is ook een programaatje, ik weet de naam niet helaas, maar die stelt voor alle (!) beschikbare talen je toetsenbord opnieuw in naar die diakritische tekens. Ik weet de naam helaas niet, weet wel dat het een gratis programma is. Iemand die dit programma nog kent?
Kleine aanvulling daarop. Ik heb wel een programma gevonden, dat is niet hetzelfde, maar daar kun je functies van je toetsenbord mee aanpassen. Ik zou niet zomaar ermee gaan werken, want je moet echt weten wat je doet, anders zou je het allemaal weleens erg in de war kunnen krijgen.

Download Keystroke Converter
Lukas15 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-10-06, 08:57   #92
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:
Mayca, ik ben hardstikkeblij dat het je nu wel gelukt is.
Voor cijfers gebruik ik eigenlijk altijd automatisch het nummerieke gedeelte en nooit de cijfers boven het lettergedeelte. En nu ik het zelf in Word probeer werkt dit bij mij ook niet.

Maar heb jij de methode uit bericht nr 80 al geprobeerd in Word? Dat gaat ook goed.
En dan hoef je, als je het goed instelt, maar 2 toetsen in te tikken ipv alt + die 3-cijfercode. Bovendien hoef je, als je een logische combinatie bedenkt, niet steeds weer die altcodes op te zoeken in je lijstje.

Ik heb voor mezelf in Word deze code bedacht:
\c voor è, \d voor d', \e voor ì etc. En voor de hoofdletters \cc voor È, \dd voor Ï etc.
Maar je zou natuurlijk ook bijvoorbeeld ~c kunnen gebruiken voor è etc. of nog een ander, weinig gebruikt teken in combinatie met de letter waar de hacek boven moet komen.
Je hoeft dit per letter maar 1x in te stellen in Word en daarna verandert Word iedere keer als je deze combinatie intikt automatisch deze combinatie in de letter met het teken erboven.
Ik heb er wel het vakje "tekst vervangen tijdens het typen" aangeklikt staan !!!

In dit gedeelte in Word kan je nog veel meer dingen instellen. Zoals zinnen automatisch wel/niet met een hoofdletter laten beginnen.
Je moet het zelf allemaal maar eens rustig bekijken.
Pelhøimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-10-06, 09:07   #93
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Esthertje schreef:
Jeanne, dit zou idd een mogelijkheid zijn, ik heb even zitten kijken, en dat moet lukken, maar.... dat betekent dat je wanneer je erna iets in het nederlands gewoon wil maken in Word, je dit allemaal weer moet wijzigen, dat is niet zo handig denk ik.....
Esther, dat hoeft helemaal niet
Pelhøimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-10-06, 09:10   #94
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Rustig bekijken, ga ik het ook zeker, ik weet nu waarom die altcodes bij mij niet werken, ik typ op een laptop en daar heb je geen numeriek gedeelte rechts .... dus voor mij blijft de mogelijkheid over, om die tekens gewoon in te voeren zoals Jeanne zegt en daar moet ik even voor gaan zitten, maar het komt goed, Jemig wat helpen we elkaar goed.
Esthertje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-10-06, 23:29   #95
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:
Jeanne, het gaat nu heel goed. Het toetsenbord staat goed ingesteld, dus ik kan alles typen. Ook de code's kan ik gebruiken. Net een dictee gemaakt en alles ging goed. Het is nog wel even zoeken, dus het Tsjechisch toetsenbord hangt links en de codes rechts van de p.c.
Heb een mail gestuurd naar Josef in Tsjechië met alle tekens erop.
De andere methode om de letters in te stellen zoals in bericht 80 is me nog niet gelukt, maar ik kom er zo ook heel goed uit. Nogmaals dank!!
mayca is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-03-07, 17:59   #96
Actief Lid

Gerrit Fortuin's avatar

Nationaliteit:
Tsjechisch Word-programma

Bestaat er een programma waarmee ik in bijvoorbeeld "WORD" de beschikking heb over Tsjechische letters en lettertekens? Dat ik, door bijvoorbeeld F5 te drukken, makkelijk bepaalde letters kan invoegen? Of moet ik me gewoon een ander toetsenbord kopen?
Gerrit Fortuin is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-03-07, 18:25   #97
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Lees dit topic eens door Gerrit, dan gaat het allemaal lukken!
http://www.tsjechie.net/board/f26/da...chische+tekens
Oud 21-03-07, 18:52   #98
Actief Lid

Gerrit Fortuin's avatar

Nationaliteit:
Hmmm, was ik weer te lui om écht te zoeken zeker.

Bedankt hoor, ik kom dit jaar nog bij je slapen...In je pensionnetje dan
Oud 21-03-07, 19:02   #99
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Lijkt me gezellig
Trouwens, aangezien je aangeeft een beetje lui te zijn, kan ik je melden dat ik gewoon onderin mijn taakbalk het Tsjechisch toetsenbord toegevoegd heb, nu kan ik heel makkelijk wisselen van Nl naar Cs. De tekens met dakje e.d vindt je dan onder de cijfers bovenin (ik heb een laptop)

Laatst aangepast door Esthertje; 21-03-07 om 19:08.
Oud 21-03-07, 19:17   #100
Actief Lid

Gerrit Fortuin's avatar

Nationaliteit:
En hoe doe je dat dan weer, want die link met dat lijstje met nummers krijg ik niet geopend...
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels