![]() |
|
|
#113 |
|
VIP Lid
|
Jeetje ik ga hier helemaal stuk... Dat van dat apart eten heb ik nog nooit gehoord, hier voor het eerst. Misschien is het wel eens gebeurd, maar dat maakt het nog geen gewoonte toch? Heb het zelf nog nooit megemaakt.
|
|
|
|
#114 |
|
Super Lid
|
Ik heb er wel eens van gehoord, heb het nog nooit meegemaakt, en de mensen van tsjechiesche afkomst hier zeggen dat het geen gewoonte is.Punt.
Maar wat zijn dan gewoontes die wij bijvoorbeeld niet zo kennen??
|
|
|
|
#115 | |||||
|
Forum Freak
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
(En dat Zdenda het niet met me eens is daar kijk ik niet van op, die is het nog nooit met me eens geweest!!!) Slaap lekker allemaal. ![]() |
|||||
|
|
|
|
|
#116 |
|
Actief Lid
|
Het eten bij bezoek in Tsjechie
Echte Tsjechische gewoonte is mensen eten en drinken aan te bieden. Soms ook met aandringen
.Een keer NEE is vaak niet genoeg en weigeren zonder reden grenst aan een belediging. :traan: Gasten moetten door hebben dat ze welkom zijn. In alle tijden. Als ik bij mij vriendin kom leg ze altijd iets aan de tafel. Zo hoort je je gast vereren en welkom heten. Als zij het niet doet gaat wat mis tussen ons. Alleen als je uitgenodigd wordt voor een etentje eet iedereen samen. Is dat mischien wat jullie ervaren hebben? Rena |
|
|
|
|
|
#117 |
|
VIP Lid
|
Corrie,
er wordt ook niet beweerd dat het nooit zou zijn voorgekomen. echter wordt ook geillustreerd dat het verschillende (praktische) redenen kan hebben, die dan net een beetje buiten jullie blikveld liggen. wellicht vanwege een taalbarriere niet achtergekomen waarom (niet uitgelegd, niet gevraagd, niet begrepen....). buiten Zdenda zijn er meer Tsjechen geweest die hier (met verbazing) op hebben gereageerd. tegen een - laat ik gokken - 10 voorvallen die jullie tot experts maakt, hebben o.a. Zdenka, Pepo, Beruska, Laura and ikzelf durf ik te schatten aanzienlijk meer bezoeken op hun record staan, en ik denk dat dat iets doorslaggevender is. laat ik (en dan zal ik waarschijnlijk ietsje off-topic geraken) een waargebeurd voorval illustreren; kom ik om 20:00 zoals afgesproken bij een nederlandse meneer op bezoek. het gezin is zo te zien net klaar met het eten, en de meneer in kwestie gebeid mij naar de woonkamer, waar hij even gaat zitten en zegt "nog even mijn koffie opdrinken" zonder mij iets aan te beiden... hieruit zal ik echter niet gaan verkondigen, dat het een gewoonte is dat je bij nederlanders nooit koffie aangeboden krijgt, en dat ze voor je ogen nog uitgebreid zelf hun bakkie naar binnen werken. en laten we nu ajb de eigenlijke vraag van deze topic gaan beantwoorden, wat dus wel typische Tsjechische gewoontes zijn. de rest mag de hospoda in.
|
|
|
#118 |
|
En toch reageer ik er op.
Ik heb het zeker ongeveer 15 a 20 keer mee gemaakt. Het zij zo. Het was leuk, aardig en lief om zo ontvangen te worden en te eten op die manier. Oke, ik stop er ook mee. Groet van een voormalig expert. |
|
|
|
|
|
|
#119 |
|
Forum Freak
|
Dan ben ik wel nieuwsgierig wie ik dan in de zeik zou hebben genomen.
En afweten, nooit ![]()
|
|
|
|
#120 | |
|
Super Lid
|
Citaat:
Maar ook wij hebben de ervaring (gehad) dat als wij werden uitgenodigd om te komen eten bij onze tsjechische vrienden, wij altijd alleen aten. Na het eten kwam de koffie etc en dan kwam men er bij zitten. Misschien niet een Tsjechische gewoonte maar het viel ons toen wel op. Net als Kukel vroeg ik mij af of ze zelf wel aten. Inmiddels is dat beeld wel veranderd omdat wij gevraagd hebben dat ze er voor de gezelligheid bij kwamen. Als we nu komen dan eten we gesamelijk ! Een reden kan zijn dat de "onze Tsjechen"vroeg in de middag eten en wij Nederlanders pas tegen de avond. Maar ook wij hebben dus wel degelijk de ervaring gehad van "alleen eten" en dit als een Tsjechische gewoonte hebben ervaren. PS Zelfs in die documentaire van de mensen die een camping gekocht hebben in Tsjechie kwam het voor dat ze alleen aten en zij zich afvroegen waarom.!
Laatst aangepast door Tabe; 21-03-07 om 09:53. |
|
|
|
|