het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 20-03-07, 22:21   #111
VIP Lid

Zdenda's avatar

Citaat:
Esthertje schreef:
Bericht bekijken
Weet je wat, jullie hebben allemaal gelijk, ik ga ff een 'bakkie' doen
Kom now, eerst iemand in de zeik nemen en dan het laten afweten??
Zdenda is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-03-07, 22:48   #112

kukel's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Smajlík_M schreef:
Bericht bekijken
tuuuurlijk, is goed jochie
Dit is ook een uitgesproken typisch Tsjechiëse gewoonte om zo te antwoorden.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-03-07, 23:04   #113
VIP Lid

Laura's avatar

Nationaliteit:
Jeetje ik ga hier helemaal stuk... Dat van dat apart eten heb ik nog nooit gehoord, hier voor het eerst. Misschien is het wel eens gebeurd, maar dat maakt het nog geen gewoonte toch? Heb het zelf nog nooit megemaakt.
Oud 20-03-07, 23:21   #114
Super Lid

jolanda berben's avatar

Nationaliteit:
Ik heb er wel eens van gehoord, heb het nog nooit meegemaakt, en de mensen van tsjechiesche afkomst hier zeggen dat het geen gewoonte is.Punt.
Maar wat zijn dan gewoontes die wij bijvoorbeeld niet zo kennen??
Oud 20-03-07, 23:33   #115
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Riannah schreef:
Bericht bekijken
ik heb bijvoorbeeld gezien op tv, dat als er gasten (verwacht) komen, dat de gasten alleen moeten eten, en dat de bewoners voor het eten zorgen enzo..
Citaat:
Corrie schreef:
Bericht bekijken
wij hebben het bij verschillende mensen meegemaakt. En dat waren heus geen "boeren" of "oude van dagen" maar mensen van ongeveer 40 jaar die in de stad wonen.
Citaat:
Pelhřimov schreef:
Bericht bekijken
Wij hebben deels een zelfde ervaring als Corrie dat wij, alweer 10 jaar geleden, alleen in de keuken aten en de familie gewoon in de woonkamer bleef zitten.
Citaat:
kukel schreef:
Bericht bekijken
Ja, ook meegemaakt.
In het begin.
Wij alleen in de woonkamer eten en zij?
Wel of niet gegeten, dat weten wij nog steeds niet.
Citaat:
cor schreef:
Bericht bekijken
corrie dat klopt helemaalwij hebben dat diverse keren meegemaakt.
Citaat:
dieter schreef:
Bericht bekijken
Heb het wel eens meegemaakt. Bij aankomst na de vaste tijd van maaltijd aangekomen bij de ouders van degene met wie we meereden eerst een maaltijd van die ouders aangeboden gekregen die zelf dus niet mee aten
Het zal geen echte Tsjechische gewoonte zijn maar het komt/kwam toch vaker vaker voor dan jullie denken/dachten!!

(En dat Zdenda het niet met me eens is daar kijk ik niet van op, die is het nog nooit met me eens geweest!!!)

Slaap lekker allemaal.
Corrie is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-03-07, 08:34   #116
Actief Lid

Nationaliteit:
Het eten bij bezoek in Tsjechie

Echte Tsjechische gewoonte is mensen eten en drinken aan te bieden. Soms ook met aandringen .Een keer NEE is vaak niet genoeg en weigeren zonder reden grenst aan een belediging. :traan: Gasten moetten door hebben dat ze welkom zijn. In alle tijden.

Als ik bij mij vriendin kom leg ze altijd iets aan de tafel. Zo hoort je je gast vereren en welkom heten. Als zij het niet doet gaat wat mis tussen ons.

Alleen als je uitgenodigd wordt voor een etentje eet iedereen samen.

Is dat mischien wat jullie ervaren hebben?
Rena
Rena is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-03-07, 08:34   #117
VIP Lid

Smajlík_M's avatar

Nationaliteit:
Corrie,

er wordt ook niet beweerd dat het nooit zou zijn voorgekomen.
echter wordt ook geillustreerd dat het verschillende (praktische) redenen kan hebben, die dan net een beetje buiten jullie blikveld liggen. wellicht vanwege een taalbarriere niet achtergekomen waarom (niet uitgelegd, niet gevraagd, niet begrepen....).

buiten Zdenda zijn er meer Tsjechen geweest die hier (met verbazing) op hebben gereageerd.
tegen een - laat ik gokken - 10 voorvallen die jullie tot experts maakt, hebben o.a. Zdenka, Pepo, Beruska, Laura and ikzelf durf ik te schatten aanzienlijk meer bezoeken op hun record staan, en ik denk dat dat iets doorslaggevender is.

laat ik (en dan zal ik waarschijnlijk ietsje off-topic geraken) een waargebeurd voorval illustreren; kom ik om 20:00 zoals afgesproken bij een nederlandse meneer op bezoek. het gezin is zo te zien net klaar met het eten, en de meneer in kwestie gebeid mij naar de woonkamer, waar hij even gaat zitten en zegt "nog even mijn koffie opdrinken" zonder mij iets aan te beiden...
hieruit zal ik echter niet gaan verkondigen, dat het een gewoonte is dat je bij nederlanders nooit koffie aangeboden krijgt, en dat ze voor je ogen nog uitgebreid zelf hun bakkie naar binnen werken.

en laten we nu ajb de eigenlijke vraag van deze topic gaan beantwoorden, wat dus wel typische Tsjechische gewoontes zijn. de rest mag de hospoda in.
Oud 21-03-07, 08:48   #118

kukel's avatar

Nationaliteit:
En toch reageer ik er op.
Ik heb het zeker ongeveer 15 a 20 keer mee gemaakt.

Het zij zo.

Het was leuk, aardig en lief om zo ontvangen te worden en te eten op die manier.

Oke, ik stop er ook mee.

Groet van een voormalig expert.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-03-07, 09:32   #119
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Zdenda schreef:
Bericht bekijken
Kom now, eerst iemand in de zeik nemen en dan het laten afweten??
Dan ben ik wel nieuwsgierig wie ik dan in de zeik zou hebben genomen. En afweten, nooit
Oud 21-03-07, 09:43   #120
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Beruska schreef:
Bericht bekijken
Misschien doen de Tsjechen het juist zo als er Nederlanders op bezoek komen. Anders ken ik deze gewoonte ook niet.
Een beetje mosterd na de maaltijd misschien, deze opmerking van mij.
Maar ook wij hebben de ervaring (gehad) dat als wij werden uitgenodigd om te komen eten bij onze tsjechische vrienden, wij altijd alleen aten. Na het eten kwam de koffie etc en dan kwam men er bij zitten. Misschien niet een Tsjechische gewoonte maar het viel ons toen wel op. Net als Kukel vroeg ik mij af of ze zelf wel aten. Inmiddels is dat beeld wel veranderd omdat wij gevraagd hebben dat ze er voor de gezelligheid bij kwamen. Als we nu komen dan eten we gesamelijk ! Een reden kan zijn dat de "onze Tsjechen"vroeg in de middag eten en wij Nederlanders pas tegen de avond.

Maar ook wij hebben dus wel degelijk de ervaring gehad van "alleen eten" en dit als een Tsjechische gewoonte hebben ervaren.

PS
Zelfs in die documentaire van de mensen die een camping gekocht hebben in Tsjechie kwam het voor dat ze alleen aten en zij zich afvroegen waarom.!

Laatst aangepast door Tabe; 21-03-07 om 09:53.
Tabe is online now   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels