|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#102 |
|
Actief Lid
|
Maar het zijn steeds dezelfde mensen, dus we mogen ze hier niet over een kam scheren.
Maar toch ..... kunnen ze niet beetje inhouden? :snik: Soms krijg ik het gevoel dat wij Tsjechen zijn hier op ons Forum in minderheid, en dan bedoel ik het niet qua aantal... |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Forum Freak
|
Ik krijg hier toch een beetje een rare smaak van... Moeten wij als Nl'ers dan maar allemaal ons mond houden als er naar iets Tsjechisch gevraagd wordt ? Kan het niet zo zijn dat ons andere gewoontes opvallen dan de 'native' Tsjechen. Het zou zo leuk zijn als we elkaar allemaal de gelegenheid laten hier iets over te zeggen. Daarom is dit toch een Tsjechisch-Nederlands forum.
|
|
|
|
|
|
#104 |
|
Super Lid
|
Heb het wel eens meegemaakt. Bij aankomst na de vaste tijd van maaltijd aangekomen bij de ouders van degene met wie we meereden eerst een maaltijd van die ouders aangeboden gekregen die zelf dus niet mee aten, want ze hadden al gegeten. En dat was de heerlijkste maaltijd ooit... zoete koolbroodjes (Slowaaks denk ik). Als ik die ooit nog eens proeven mag...
En daarna nog een overvloedige maaltijd van degenen die ons uitgenodigd hadden. Het dekbed vond daarna zijn weg naar het plafond van de overvloedige gassen...
|
|
|
#105 |
|
Moderator
|
Esthertje, als Nederlander kan je misschien iets opgevallen zijn. Daar is op zich ook niets mis mee. Echter, als door meerdere native Tsjechen beaamd wordt, dat iets helemaal geen Tsjechische gewoonte is (in het algemen zin des woords), dan is het even pech voor jullie, maar het is niet aan niet-Tsjechen om dan even de expert uit te gaan hangen.
Dat Tsjechen langer blijven u-zeggen dan tutoyeren is een gewoonte, dat men thuis bij mensen pantoffels aangereikt krijgt, ook wel. Maar ook op een Forum (welk dan ook) lijkt het me niet een regel, om als Tsjech een quasi-gewoonte door mijn strot geduwd te krijgen van iemand, die zoiets weliswaar hebebn meegemaakt, maar niet genoeg vergelijkings-materiaal heeft om de connaisseur uit te gaan hangen, en de native even de les te lezen hoe het wel niet is..... (ik stel het even iets gechargeerd) Net zo goed als dat het niet aan mij ligt om te gaan beweren dat Nederlanders gierige Calvinisten zijn, of dat alle Amerikanen Rodeo rijden en elke dag in een bekend fastfoodketen eten. Dit moest even als prive-persoon van mijn hart.
|
|
|
#106 |
|
Forum Freak
|
Weet je wat, jullie hebben allemaal gelijk, ik ga ff een 'bakkie' doen
![]()
|
|
|
|
#107 |
|
Moderator
|
neem het ook niet al te dramatisch op - en geniet van je bakkie
![]()
|
|
|
#108 |
|
Mooi noppes, geen gelijk.
Mooi apart gegeten, zonder de Tsjechen aan tafel. En meerdere keren. Ze kennen gewoon de eigen gewoonte niet meer. Het is dan ook ongeveer 17 jaren geleden. Maar het gebeurde. Niks mis mee, het was voor de eerste keer vreemd, daarna niet meer. Lands wijs, lands eer. Groeten van de expert. |
|
|
|
|
|
|
#109 |
|
Moderator
|
tuuuurlijk, is goed jochie
|