![]() |
|
|
#1 |
|
Actief Lid
|
Zuurdesem / Kvasek
Hoi
Weet iemand hoe Zuurdesem ( in Tsjechisch kvasek) te maken? wat ik tot nu toe vind is half maar in begin meel en water 3 dagen laten staan, dan nieuw toevoegen. maar hoeveel etc.. heeft iemand het juiste recept voor kvasek en kan iemand me uitleggen wat precies de stappen zijn? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Forum Freak
|
290 gr. witte bloem
1 tl. zout 3 el. suiker 1 eetlepel droge gist 480 ml. lauwwarm water Roer met een houten lepel de droge ingrediënten in een grote kom door elkaar. Roer langzaam het water erdoor. Roer tot het een vloeibaar deeg is. Er mogen nog wel een paar bloemklontjes inzitten, door de fermentatie zullen deze verdwijnen. Plaats de kom op een tochtvrije plaats en dek deze af met een theedoek. De temperatuur is het best zo'n twintig graden. Roer zo'n twee keer per dag door de bubbelige substantie. Na twee á drie dagen zal het zuurdesem klaar zijn. Doe de zuurdesem in een stevige plastic koelkastdoos, die goed afgesloten kan worden en zet deze in de koelkast. Om een deeg te maken voor een zuurdesemrecept neem je 240 milliliter van het zuurdesem. Mix dit met 245 gram bloem naar keuze en 240 milliliter lauwwarm water in een kom met een houten lepel. Wederom geldt: de klontjes zullen door de fermentatie binnen een aantal uren zijn verdwenen. Doe ook over deze kom een theedoek en laat nog een aantal uren of een nacht staan op een tochtvrije plaats van eveneens twintig graden. Voor u begint met het eigenlijke recept: doe 120 milliliter van dit mengsel terug bij het eigenlijke zuurdesem. Mocht het zuurdesem niet minimaal eenmaal per week gebruikt worden voeg dan 125 gram bloem witte bloem en 120 milliliter lauwwarm water toe aan het zuurdesem, uiteraard weer even doorroeren met een houten lepel, een nachtje buiten de koelkast laten staan met een handdoek er overheen en de volgende ochtend kan het weer terug in de koelkast. Kan je hier wat mee? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Actief Lid
|
denk ik wel maar moet je ook gist bij doen?
ik dacht alleen water en meel wat ik nu doe is 1,5 cup meel,1 cup water. 3 dagen laten staan,roeren om 12 uur. vanaf vandaag meel en water bij. 2 dagen dit doen 2x maal daags |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Forum Freak
|
Ja, "Roer met een houten lepel de droge ingrediënten in een grote kom door elkaar". Gist is droog, dus dat moet er ook bij (gist staat in de lijst met ingrediënten.
![]() |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Forum Freak
|
Met gist, want dat gooi je er al in het begin bij.
![]() Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Moderator
|
Waar gaat dit heen?
Volgens mij wil jij zelf jouw eigen Tsjechisch brood bakken, maar je weet niet, hoe dat moet met: Zuurdesem. Probeer eerst even zoeken op zuurdesem. Trouwens, wij hebben hier een NL broodbakker, hij werkt of heeft gewerkt in Pardubice in een bakkerij, volgens mij weet hij heel veel over kvásek. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Actief Lid
|
Als je trouwens gist in een biologische winkel koopt, zitten er helemaal geen chemicaliën in. Bovendien is alles daar lekkerder en dichter bij de natuur staand.
|
|
|
|