het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 27-02-07, 20:51   #1
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
Zonne-energie/zonnecollectoren

Heeft er iemand ervaring met het verwarmen van een chalupa dmv zonne collectoren?

Op een vrijdag rond het middaguur aangekomen bleek de temperatuur binnen 2 graden te zijn, 's avonds om 8 uur was het behaaglijk warm mede dankzij de houtkachel (met een vermogen van 13 kW!) en de elektrische verwarming (17 kW "elektro kotl"). Op zondag avond bleek waarom het zo aangenaam in temperatuur was: 400kWh verstookt!
Dit vraagt om een alternatief, zonnecolllectoren worden in CZ veel aangeboden maar wie heeft er ervaring mee?

P
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-02-07, 23:24   #2
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
400 KWh in 24 uur! Gelijk in paniek geraakt zeker en gauw naar alternatieven zoeken, ja of niet?

Pieter, hier klopt iets niet. 400 kWh in 2 dagen, terwijl de houtkachel stevig meeverwarmt - ik durf te zeggen, dat dit te dweilen is met de kraan open. Heel informatief:
Ik heb ook een chalupa met dikke muren, wel behoorlijk geisoleerd, voor aankomst op 7 graden gehouden, een electrische c.v. en houtkachel voor plm 1/3 van het huis en 2 jaar geleden heb ik tijdens de kerstdagen (14 volle dagen) 1000 kwh verbruikt.
Volgens mij moet je eerst kijken, waar de warmte van jouw verwarming en de kachel naar toe gaat en waarom niet in jouw chalupa lekker blijft hangen.
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-02-07, 10:14   #3
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
Ja, dat was inderdaad schrikken, hoewel... ik zag het aankomen hoor!
Even de chalupa: inderdaad, dikke muren (60 cm, géén vloerisolatie) totale inhoud ca. 750 kub maar bovenverdieping in principe afgesloten met een gordijn, blijft over voor begane grond ca. 140 m2 om te verwarmen.
Als ik jouw verbruik omreken is dat 70kW per 24 uur en dat van mij 165kW, 2,3 maal meer! Ik denk dat het deels te verklaren is door de lage aanvangtemp. (2 graden, prachtige ijskristallen op de ramen!) en door de hoge vochtigheidsgraad. (dus stoken met de ramen open om te ventileren)

Ik ben benieuwd wat "men" verstookt om een vergelijkbare chalupa op 7 a 8 graden te houden, wie heeft hier antwoord op?

Terug naar het onderwerp, verwarmen met zonnecollectoren: Ik heb een boel info op internet gevonden en voor ca. 250.000 czk heb je een instalatie die geschikt is voor een familiehuis voor 4 á 5 personen. Ik denk dat die prijzen in NL hoger liggen.
Wie heeft er ervaring mee, ook in NL!?

P
Oud 28-02-07, 10:31   #4
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
semabyt schreef:
Bericht bekijken
Ik ben benieuwd wat "men" verstookt om een vergelijkbare chalupa op 7 a 8 graden te houden, wie heeft hier antwoord op?
ik heb vergelijkbare oppervlakte, vloer geisoleerd, plafond en de vloer er boven op ook, dubbele glas in de ramen. Normaal laat ik de termostaat op 7 graden staan en af en toe wordt er geventileerd, als ik er niet ben. Ik heb het verbruik al jaren bijgehouden, maar moet mij Verbruik_exel_sheet eerst aavullen. Als het lukt, dan kom ik er op terug.
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-02-07, 12:02   #5
Actief Lid

rich?'s avatar

Nationaliteit:
Heb (nog) geen ervaring met zonnecollectoren.Vorig jaar,toen dat onderwerp eens ter sprake kwam met wat Tsjechische vrienden, vertelde er een dat de Tsjechische overheid een subsidieregeling heeft bij plaatsing van zonnecollectoren.Weet niet of die er nog steeds is maar misschien wel de moeite waard om dat eens na te gaan .
Warmtepomp is misschien ook een optie.
rich?
rich? is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-02-07, 12:26   #6
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
Warmtepomp? Net gelzen dat Joritsma geen vergunning krijgt voor haar reeds geboorde put van 37 meter diep!
Binnenkort is het in CZ ook niet meer mogelijk om zonder vergunnnig een put te slaan, tot 1-7 heeft men de tijd om niet aangemelde maar wel geboorde "putten" op te geven. Dit zal wel een rem worden op de warmtepompen!
Oud 28-02-07, 12:41   #7

kukel's avatar

Nationaliteit:
De basis van de woningen in koude gebieden is dikke muren.
Deze fungeren als massa.
Is deze eenmaal warm dan blijft de temperatuur uiterst behagelijk in de woning.
Onze woning heeft ook een elektrische c.v. en een open haard, afgesloten met een glazen deurtje.
Als de cv de woning heeft verwarmd samen metde kachel, slaat de cv uit en met minimaal houtverbruik blijft de woning van boven tot onder heerlijk warm.
De schoorsteen wordt heet en loopt door de slaapkamers.
Onze woning is droog, absoluut niet vochtig.
En daar zit de kern van het probleem bij jouw.
Een nat, vochtig huis wordt niet behaagelijk, al stook je tot dertig graden.
Je moet het vocht uit het huis zien te halen.
Dag en nacht ventileren en een beetje stoken.
Dus: bezint voor ge begint en investeringen doet in zonnencollectoren.

En een vochtig huis is bijzonder slecht voor je gezondheid, maar dat wist je al.

Dus een goede rad mijnerzijds: maak je huis vochtwerend.

Succes en de groeten van Kukel.

PS
Een drain rond het huis kan al wonderen doen om het vele water weg te houden van je kotje.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-02-07, 13:32   #8
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
Dat is inderdaad een goed advies -droog maken- en daar ben ik druk mee bezig! Als wij aankomen is de temp in het huis laag (nu ong 4 graden) en de relatieve vochtigheid boven 80% . Na enige tijd stoken is de rel. vochtigheid gezakt tot ca. 40% bij ca. 20 graden.

Om het huis te laten ademen is er al heel wat plastic van wanden en vloeren verwijderd, dat heeft al een hele verbetering gegeven.
In de keuken bleek achter de plastic wandbedekking (tot 1 meter hoogte) gebroken stukwerk te zitten, waarschijnlijk door vocht en bevriezing. De vloer in keuken en woonkamer was afgedekt met zeil, je raad het "zeiknat" daaronder. De laatste "ontdekking" is nat zand onder slaapkamer vloer, dit werd zichtbaar omdat er schimmmels tussen de naden door kwamen groeien (en de vloer zag er zo mooi en goed uit!)

Het dak was versterkt door de eterniet plaatjes vast te spijkeren met 2 duims spijkers in een 1 duims dakbeschot, de binnenkant van het dak was dan ook een soort omgekeerd spijkermatras. Dat dak -200 m2- gaat er dus in april af en er komen asfaltsingels op (dehtochemie.cz), een niet te dure dakbedekking die hier veel toegepast wordt, ook op nieuwbouw!

Dit zijn niet de enige redenen dat het huis vochtig is, het is jaren door als een zomer-residentie door een tsjechische familie gebruikt, tussen oktober en april werd er niet naar omgekeken en lag het huis onder meters sneeuw bedekt en daar heeft een huis van te lijden.

Als ik dit zo terug lees wordt er mischien gedacht, die heeft een kat in de zak gekocht!, Neehoor, veel wist ik al direct na de kennismaking met de vorige eigenaresse, daar hoefde ik geen tsjechisch voor te spreken!
En zoals ik al is genoemd heb, een huis kan je opknappen, je buurt en buren niet en die zijn een veelvoud waard van wat ik voor de woning betaald heb! (mijn chalupa bevindt zich op: 51 00' 15" N / 14 33' 46" E.)
Oud 28-02-07, 13:58   #9
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Ben ik op de juiste plaats Pieter, met de chalupa ongeveer in het midden van de foto ?
Bijgesloten afbeelding
Bestandstype: gif chalupa (Medium).gif (125,4 KB, 60x bekeken)
Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-02-07, 14:39   #10
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
mooie foto. ik zie dat het copyright bij CUZK ligt (Tsjechisch kadaster). hoe kom je aan de foto? de website van CUZK ken ik wel, maar de mogelijkheid om luchtfoto's te bekijken nog niet...

terug naar het onderwerp...

ik ben ook wel geinteresseerd in zonne-energie voor onze chata.
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels