|
|
#1 |
|
Forum Freak
|
Onze juf
De woensdagen zijn hier altijd heel hectisch.
Rik naar school en dan help ik mee in de schoolbibliotheek, voorlezen aan kinderen en boeken uitlenen aan de grote. Rik weer ophalen, snel eten en Rik naar streetdance brengen, weer ophalen, snel eten maken, want om zes uur moet ik weg richting Haarlem. Nog even de tijd om wat Tsjechische woordjes te leren, want gisteren moesten we een toneelstukje doen. In het restaurant. Ik viel met de mp3 speler in mijn oor in slaap en had dus voor mijn doen veel te weinig geleerd. Eigenlijk was ik dicht bij het punt om niet te gaan. Had zo'n zin om lekker te hangen. Maar ik geef mezelf een schop. Op weg naar Haarlem de mp3 weer in mijn oor en meepraten. Ik was vanavond de host (klant). De Juf stond al het bord vol te schrijven en zei enthousiast:"Dobrý večer, Mayco!". Deze vrouw geeft je meteen energie. De hele les is ze bezig om ons zoveel mogelijk te leren om ons enthousiast te maken. De toneelstukjes zijn hilarisch, maar ze kan er om lachen en helpt ons er doorheen. Altijd behulpzaam en vrolijk. Dit is de laatste les voor de vakantie en veel cusisten gaan naar Tsjechië. Zij niet, ze is er al in geen jaren geweest door vervelende omstandigheden. Als ze praat over haar geboortestreek, vullen haar ogen zich met tranen en wij proberen haar te troosten en op te beuren. Met rode wangen neemt ze de klopjes en aaien in ontvangst. Als ik naar huis ga heb ik energie voor tien. Deze dappere, bijzondere vrouw zorgt daar iedere keer weer voor. Heerlijk om zo nu en dan zo'n iemand te ontmoeten.
|
|
|
#2 |
|
Super Lid
|
Heerlijk Mayca, om zo'n juf te hebben.Als jij uitgeleerd bent met je Tsjechiësch, stuur ze dan maar eens naar het zuiden van het land, kan ze mij ook eens wat leren, want die zelfstudie van mij wil nog niet zo vlotten.Ik heb gewoon ook iemand nodig die me die energie en motivatie geeft.
En je hebt helemaal gelijk.Heerlijk om zo af en toe iemand te ontmoeten die zo vol energie zit, die zo voor 'n ander haar best wil doen.Ik denk dat je 'n hele speciale juf hebt Mayca, en ik hoop dat je nog heel veel van haar mag leren.
|
|
|
|
#3 |
|
Forum Freak
|
Ja, ik vind ook dat ze speciaal is, ondanks haar eigen verdriet, is ze er iedere week weer met weer nieuwe ideeën om de taal wat meer eigen te maken. Je hebt mensen die je helemaal leegzuigen en deze vrouw geeft, daarom vond ik het wel een verhaal waard. Iedereen denkt er zo over in de klas. Ze mag pas weer verder met Tsjechië II als er 10 cursisten zijn, we zijn nu met 9. Maar als we het niet redden dan lappen we allemaal het geld voor de 10e cursist bij elkaar, zodat ze toch door kan gaan met ons. Dat wil toch wel wat zeggen.
|
|
|
|
|
#6 |
|
Legende
|
is het dan niet prive te regelen met haar ? scheelt dan weer in de niet te delen kosten, wellicht dat de gehele cursus goedkoper kan, daar er nergens penize aan 1 of andere strijkstok blijft hangen.
|
|
|
|
#7 |
|
Forum Freak
|
Bedoel je Marcel, bij haar thuis? Dat heeft ze wel gedaan, maar door omstandigheden thuis kan het nu voorlopig niet meer. De Volks Universiteit van Haarlem heeft als minimum nu 10 cursisten. Twee weken terug bleek dat 8 mensen door wilden gaan, een aantal vertrekt ook naar Tsjechië. Gelukkig kwam een man op zijn besluit terug en nu zijn we met negen.
En het maakt niemand uit dat we voor de "tiende" zouden betalen, als het ons lukt om dan door te gaan. Op zich een mooi gebaar naar de Juf toe. We weten alleen nog niet of het lukt, daar gaat ze dan t.z.t. nog over praten.
|
|
|
#8 |
|
VIP Lid
|
Niet praten en slapende honden wakker maken. Gewoon doen. Laat je vent inschrijven en nooit komen. Geen woorden maar daden.
|
|
|
#9 |
|
Forum Freak
|
Jeetje Kajuna, wat een top idee!! Zelf nooit op die manier eraan gedacht. Ja, dat is de manier, komt toch nooit iemand achter!!
Geweldig, bedankt voor de tip!
|
|
|
#10 |
|
Forum Freak
|
Volgende week de laatste les. Het wordt een dubbele les, want er komt een Tsjechische zanger,Pavel Dokoupil met gitaar om ons een Tsjechisch liedje te leren. Het liedje heet;"Vínečko bílě", Super hè!! Verder worden er Tsjechische biertjes gehaald bij de "Bierkoning" en maken we lekkere Tsjechische hapjes. Dat is een mooie afsluiter van Tsjechisch I.
We waren gisteren met z'n achten, waarvan er eentje nog twijfelt om door te gaan. Vier mensen waren er niet, waarvan er 1 zeker niet doorgaat en 1 zeker wel. Dus zitten we op 8 mensen. We hopen nu dat de andere twee ook doorgaan. We hebben goede hoop en anders gaan we over op de methode van Kajuna.In de zomer willen we nogmaals bij elkaar komen in Zandvoort, lekker op het strand, om de boel even op te frissen. Dat is een heel goed plan. Juf is anders bang dat alles weer wegzakt als we in september weer beginnen.
Kijk niet veelbetekenend.....maar beteken veel! Bericht 05-04-07 om 08:34 aangepast door mayca. Reden: gekke tekentjes erin |
|
|
|