![]() |
|
|
#1 |
|
Legende
|
Low budget skiën uit de gratie
Tsjechië en Bulgarije zijn deze winter uit de gratie geraakt bij wintersportgangers. De low budget sneeuwbestemmingen zagen het aantal toeristen uit Nederland de afgelopen maanden dalen met respectievelijk 13 en 43 procent.
Dat bleek maandag uit een gezamenlijk onderzoek van TNS NIPO en de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR). Oostenrijk blijft favoriet bij de wintersporters. Deze winter nam het aantal Nederlanders op de pistes in dit land ook nog toe met 1 procent. Frankrijk, vorig jaar nog verliezer in de concurrentiestrijd om de skiliefhebber uit Nederland, kwam sterk terug. Deze winter gingen er 10 procent meer Nederlanders naar het Franse deel van de Alpen. ad.nl |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Lid
|
veel Nederlandse kentekens hier in Reuzengebergte
Dit jaar net als vorig jaar veel Nederlandse kentekens op de wegen in het Reuzengebergte .
Veel hotels en pensions en appartementen zijn vol . Dus merk weinig van de afname van toeristen maar is de matige sneeuw deze winter geen spelbreker ? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nieuw Lid
|
Mogelijkheden
Volgens mij heeft het meer met mogelijkheden te maken.
Vorig jaar zijn wij in Lipno geweest, met een waanzinnige berg sneeuw, in een Landal Park. Mooie huis, ruim, matige voorzieningen (zwembad, restaurant, supermarkt) maar helaas een zeer beperkt skigebied. Op het overzicht vasn het "skigebied" op de website lijkt het aardig maar in werkelijkheid stelt het weinig voor. Gelukkig kwamen wij er vooral voor de eerste lessen van ons zoontje anders had ik een probleem gehad. Verder waren we zeer teleurgesteld in de "vriendelijkheid" van de Tsjechische bevolking, ze zagen ons alleen maar als "rijke" vakantiegangers. Afgelopen week naar Frankrijk geweest en mijn hart weer op kunnen halen wat betreft de skimogelijkheden. De Fransen zijn ook niet de allervriendelijkste maar gelukkig beter dan in Tsjechie. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Actief Lid
|
Sorry hoor, maar als je naar Tsjechië gaat om te skien en daar skigebieden verwacht zoals in de Alpenlanden heb je je gewoon niet goed voorbereid.
De Tsjechen die echt willen skien gaan ook naar Oostenrijk of Italie.Wat de "vriendelijkheid" betreft kan ik me iets bij voorstellen. Wat dat betreft kan het hier een stuk beter. Maar dat komt erg veel voor in toeristische gebieden zoals Lipno. Ik heb zelf een slechte ervaring op de Champs Elysee in Parijs. Dus van die Fransen heb ik geen hoge pet op. Als er iets te verdienen valt aan "rijke vakantiegangers" dan zijn Nederlanders over het algemeen ineens een stuk aardiger. Daar kunnen Fransen en Tsjechen nog wat van opsteken.Laatst aangepast door Tieske; 20-02-07 om 09:55. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Super Lid
|
Hoi Peter, over skieen,sneeuw ed kan ik niet zo veel zeggen, over vriendelijkheid.
Een vriend krijg je door zelf 'n vriend te zijn. Hiermee wil ik natuurlijk niets zeggen over jou vriendelijkheid maar ik kan uit ervaring wel zeggen dat Tsjechen in eerste instantie misschien wel stug lijken,maar als je 'n beetje je best doet zijn het hele vriendelijke mensen, en daarbij menen ze het ook nog. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Actief Lid
|
Even een rare vraag maar bereiden de mensen hun vakantie niet voor.
Een Landal vakantie nou daar leer je geen Tsjech kennen. Zoek eens een huisje op in een dorp en je zult er zeker aardige Tsjechen tegenkomen. In Nederland zie je mij ook niet op een Landal bestemming. de prijs ligt ontzettend hoog, het Landal prijsgehalte staat niet in verhouding tot andere locaties in Tsjechie voor het huren van een huis. Ja en wat de skimogelijkheden zijn ik vind ze prima maar ben dan ook zeker geen skieer op top niveau. Ik kan me wel voorstellen dat iemand die al jaren skieet(of zo iets) het in Tsjechie niet helemaal kan vinden maar dat is dan een keuze die je maakt. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Lid
|
Hoi,
Onze evaring is heel anders,wij komen er al jaren. We hebben het al meegemaakt dat we langs de kant van de weg bezig waren met de sneeuwkettingen en dat we spontaan door hun geholpen werden. Heb ik in Frankrijk nog nooit mee gemaakt |
|
|
|
|
|
#9 |
|
VIP Lid
|
zo zaten wij vorig jaar in vysoke nad jizerou ook zo vast als een huis.
er werden schepen en pikhouweelen aan gerukt,en graven maar. dit mocht niet baten,dus werd de sneeuwschuiver van het dorp gehaald om ons eruit te halen. 5 minuten voor sluitingstijd bij de skiverhuur komen en toch nog 3 kwartier geholpen worden. Geen vuurwerk kunnen vinden,maar door een zeer vriendelijke dame toch op de plaats van bestemming vuurwerk kunnen kopen. geen vegatarische menu's op de kaart,maar de kok maakt er toch weer een feest van om een gerecht te bereiden. Tsjechen onvriendelijk................dat wil er bij mij niet goed in. ze zullen er vast zijn,maar wie goed doet goed ontmoet |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Actief Lid
|
Toen ik in Luhacovice vanwege de ijzel niet de heuvel op kwam stopte alles en iedereen om me te helpen. Ga meestal in Italie/zuid-Tirol skieen, heb daar meer mogelijkheden, en zie er de laatste jaren ook steeds meer Tsjechen. De gebieden zijn in Tsjechie misschien niet zo groot, maar dat maakt de atmosfeer, het veel bereiken met weinig middelen, toch weer goed. En het is er een heel stuk rustiger.
![]() |
|
|
|