|
|
#1 |
|
Legende
|
Carnaval in Tsjechië
bron : Prague Daily Monitor
http://www.praguemonitor.com/en/24/e...341/index.html via bovenstaande link een paar tips waar men in Tsjechie carnaval (masopust) kan vieren. maar hoe viert men eigenlijk carnaval in Tsjechie ? met veel bier ? veel eten ? optochten ? dans-mariekes ? masopust.jpg
Bericht 16-02-07 om 12:10 aangepast door Marcel. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Legende
|
Hier staat een en ander uitgelegd:
tradities in Tsjechië en carnaval in Tsjechië Wie weet nog meer te vertellen ?
|
|
|
#3 |
|
Super Lid
|
De naam masopust is mooi, het betekent vasten van het vlees en daarmee heel vergelijkbaar met carnaval, hetgeen ongeveer hetzelfde betekent. Een mooiere Nederlandse benaming voor carnaval vind ik vastenavond.
Het Tsjechische masopust is puurder, zonder de banalisering die het Nederlandse carnaval kent. En die banalisering komt dan van boven de rivieren, van mensen die de cultuur achter carnaval niet begrijpen maar het bij de eerste de beste schaatswedstrijd wel op een dom hossen en lallen zetten. En dan afgeven op... In Tsjechië viert men gewoon het volksfeest van het begin van de vasten (terwijl de meesten daar niet meer aan zullen doen), de vasten die op woensdag begint (ik weet niet of dit ook daar gevierd wordt met haring?) en eindigt met het feit dat de klokken (die de gehele vasten niet luiden) op paaszaterdag terug komen vliegen uit Rome en dan eieren regenen, als symbool van nieuw begin. Niks paashaas. En die vasten, ach religieus? Nee, het is het moment dat de wintervoorraden opraken en het land het minste levert. En dat vier je met het einde van het vlees en dan - met die vrolijk gekleurde eieren - de hoop op nieuw. Want zelfs het hoger alcoholische gebrouwde nazomerbier (op Duits Märzen) was tegen die tijd op, of het bederf nabij.
www.blindedarm.com Bericht 16-02-07 om 22:19 aangepast door dieter. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Lid
|
Gisteren voor het eerst 'masopust'gevierd! Ik wist niet wat ik mij erbij voor rmoest stellen maar een vriendin nodigde mij uit en ik hou wel van feestjes,bovendien woon ik hier nu een paar jaar en wil ik graag de Tsjechische gewoontes leren kennen.
Ik bleef bij haar slapen omdat we Zateragmorgen om half acht al in de plaatselijke kroeg zouden verzamelen en smincken..Vroeg,dacht ik..rare tijd om feest te gaan vieren! Maar eenmaal daar zat de pret er al helemaal in en zag ik een paar grote kerels transformeren naar kleutertjes,incl. luier,schooltasjes en spenen. Ook de schooljuf was aanwezig en nadat ik mij in mijn clownspak had gehezen en me had gesminckt stopte de autobus en gingen we met inclusief een deel van het 'dweilorkest' naar Kratusin waar iedereen die mee deed aan het festijn langzaam binnen drupelden. Ik viel van de ene in de andere verbazing, wát een leuke kostuums en wat een gezelligheid zo onder elkaar! Om een uur of tien, nadat ieder al een paar biertjes had genuttigd , die trouwens van het huis waren als je verkleed en gesmickt was, gingen we met de hele stoet naar de burgemeester en deze werd overhandigd aan, een meneer in een mooie fluwele ca4e, de prins ,denk ik. Na deze gebeurtenis was kratusin van ons en begaven we ons naar het eerste huis waar mensen al op ons zaten te wachten met lekkere hapjes en panáky..We gingen van huis tot huis en overal kregen we wel iets van dit lekkers. Na een paar uur zat de sfeer er dus echt in,en ik heb me werkelijk kostelijk vermaakt, het was geweldig! Om een uur of zes heb ik afgehaakt, ik vond het wel genoeg zo..Maar de meesten hebben vast door gefeest tot in de kleine uurtjes! Wat een feest,prachtig,volgend jaar ga ik absoluut wéér! Voor wat foto, kijk even op mijn website http:www.zichovec.nl onder lia,s foto's |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Legende
|
Ik heb zopas de foto's bekeken en het ziet er zeer mooi uit. Het moet vast een heel leuke ervaring geweest zijn. Wordt er vandaag niet verder gevierd trouwens ?
|
|
|
|
|
#6 |
|
Super Lid
|
Het ziet er inderdaad heel erg gezellig uit,je zal nu de smaak wel te pakken hebben.
|
|
|
|
#7 |
|
Lid
|
Oww...ik weet niet of ze vandaag nog verder gegaan zijn,
volgens mij is dat niet mogelijk gezien het aantal sterke,alcoholische drankjes wat er achterover geslagen werd..Maar mischien is het wel zo, kan best!Oehhh,haha ,ik zou bijna nog even terug gaan om te gaan kijken,best zin in eigenlijk! Ik heb idd de smaak te pakken!![]() |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Pivonist
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#9 |
|
Legende
|
Op deze link is een filmpje te zien over een "masopust" stoet in Bolatice. Verder in de lijst ook filmpjes over carnavalsbals en carnaval op de lagere school.
http://www.hlucinsko.tv/index.php?&play=193
|