het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 13-06-04, 20:57   #1
Nieuw Lid

Vegetarisch/biologisch eten

In de reisgidsen lees ik dat vegetarisch eten in Praag tegenwoordig goed te doen is. Maar hoe zit dat buiten Praag? Ik heb begrepen dat de Tsjechische keuken traditioneel gezien niet erg vegovriendelijk is. Kent iemand traditionele vegetarische gerechten? Heeft iemand als vegetarier ervaring met het eten in de 'normale' eethuizen en restaurants? Is het concept 'vegetarisme' bekend in de minder toeristische gebieden? Wat is het verschil tussen 'bezmasa' en 'vegetarianska'? Een hoop vragen zeg...

Groeten,

Jan
Studentsky is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-06-04, 22:28   #2
Actief Lid

judith's avatar

Nationaliteit:
Re: Vegetarisch eten buiten Praag?

Hoi Jan,

Buiten Praag zal het niet zo eenvoudig zijn om vegetarisch te eten, ten minste dat is mijn ervaring. De meeste Tsjechen die ik ken zijn echte vleeseters en als iemand geen vlees op z'n bord wil gaan ze er dus van uit dat ie ziek is. Is het niet lichamelijk, dan toch zeker geestelijk. Desalniettemin kom je met de kreet vegetarianska een heel eind. (Bezmasa heb ik nog niet eerder gehoord.)

In de gewone restaurants staan wel wat vegetarische gerechten op de menukaart. Wat ik lekker vind is gebakken kaas (smazeny syr), omelet met kaas (omeleta se syrem) en de absolute aanrader is gebakken bloemkool (smazeny kvetak). Vaak staat er ook nog wel "iets" op de kaart met Niva (s Nivou) dat is een blauwe kaas maar let op, hier wordt net zo vaak wat ham (sunka) doorheen gedaan.

En als er echt niets zonder vlees op de kaart staat kun je altijd nog je toevlucht nemen tot de dessertkaart en kiezen voor pannenkoeken (palacinky). Dit wordt vaak met fruit geserveerd.

fijne vakantie,
groetjes,
Judith
judith is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-06-04, 23:29   #3
Actief Lid

Nationaliteit:

Ik ben niet echt een vegetariėr maar soms lust ik salades. Die krijg je bijna overal te krijgen, ze zijn bovendien erg lekker.
Razzoback is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-06-04, 18:19   #4
Actief Lid

Kvetinka's avatar

Nationaliteit:

Hallo,

Wat ik weet in Morava zijn wel wat vegetarische restaurants maar waar weet ik niet echt precies. Je kan ook gewoon een lekker zeleninova polevka nemen. Dat is groente soep. Is echt lekker in Tsjechie. En je wordt echt lekker wol van. Ook Cesnekova polevka (knoflooksoep) is lekker.

Kvetinka
Kvetinka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-06-04, 07:32   #5
Super Lid

Erikita's avatar

Nationaliteit:

Judith noemde al de meest bekende gerechten op zonder vlees en deze zijn vrijwel overal te krijgen in Tsjechie. Ook lekker zijn ““smazene zampiony““ (gefrituurde champions), niet te vergeten ““bramboraky““ (gefrituurde aardappel-knoflook “dingen“ heeeeeeerlijk)
Er zijn tegenwoordig ook best veel salades te krijgen, die ook lekker zijn en inderdaad een van de soepen zonder vlees, cockova (linzen) bramborova (aardappel) houbova (paddestoelen) en bovengenoemd heerlijk knoflooksoepje.

Op steeds meer plekken hebben ze een groter assortiment aan vegetarische gerechten, ale dan niet met vleesvervangers zoals soya.

Een fijne vakantie en ““dobrou chut“!““
Erikita is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-06-04, 09:32   #6
Nieuw Lid

Tjonge. Bedankt allemaal! Ik zal de namen van de gerechten opschrijven en meenemen. Op deze smiley zie je me met een gerust hart de menukaart lezen:
Studentsky is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-06-04, 10:25   #7
Administrator

Pasqual's avatar

Nationaliteit:

Beste Jan,

In de bijlage bij dit bericht tref je een menukaart aan met daarop de meest voorkomende Tsjechische gerechten + Nederlandse vertaling ervan! Daar heb je zeker wel wat aan

Cau,

Pasqual
Bijgesloten Bestanden
Bestandstype: xls 21095-menukaart.xls (32,5 KB, 122x bekeken)
Pasqual is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-06-04, 11:53   #8
VIP Lid

Elke's avatar

Nationaliteit:

Ik ken een Brit, die een jaar studeerde in Brno, en al heel lang vegetarier, en die heeft het daar opgegeven, de smazeny syrs kwamen zijn neus uit, kmoet het toegeven, niet echt gezond als je daar dag in dag uit moet van leven. in brno is er een vegetarisch reastaurantje op Mendlak, en die geven iedere avond happy hour, dan kun je daar voor 30 kronen een gans menu krijgen en ze geven je een superbord vol, dat je nauwelijks kan dragen. MAAR je moet er niet iedere dag naartoe gaan; iedere dag is het wel iets anders, maar ze smijten der 1 of ander kruid in dat het wel elke dag hetzelfde smaakt.
Elke is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 25-06-04, 13:36   #9
Actief Lid

Arachnee's avatar

Nationaliteit:

Ik ben ook vegetarisch, en uit eigen ervaring weet ik, dat ze in elke restaurant iets vegetarisch kunnen voor je maken.
Succes ermee.
Arachnee is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-10-04, 18:48   #10
Nieuw Lid

We zijn van plan om In Frydek Mistek te gaan wonen. Weet iemand ook waar je daar eventueel vegetarisch kan eten?
frydek is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels