het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 29-12-06, 09:54   #41
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Over gezondheidszorg.
Het gaat niet om beter of slechter. Het gaat om de verschillen. Het is het verschil wat je gewend bent en wat je verwachtingspatroon is. De artsen en verplegend personeel zijn in CZ zeer hoog opgeleid. Daar is niets mis mee. Verschil is in de benadering van patiënten. Zaken als privacy en zelfbeschikking spelen daar nagenoeg geen rol. Dit, samen met vaak oude en niet ogende inrichting kan voor een Nederlander een schokkende ervaring zijn, wanner die in een Tsjechisch ziekenhuis terecht komt. Maar het grootste verschil is in de hoofden van mensen. Daar kun je wat aan doen om met mensen te praten. Discussie aan te gaan over de denkwijze. Geloof mij, wij kunnen wederzijds veel van elkaar leren.
motyl is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-01-07, 08:33   #42
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?st...49344i20070108

in de regio Praag worden steeds meer kinderen geboren met astmaverschijnselen en andere aandoeningen aan de luchtwegen.
kinderartsen zien het aantal gevallen hiervan met het jaar alarmerend stijgen.
uiteraard zijn uitlaatgassen en fijnstof de schuldigen. ook is ons voedsel niet echt gezond meer met alle kleur- en smaakstoffen. zware metalen in de leefomgevingen maken het er ook al niet beter op.
volgens een EU onderzoek sterven er jaarlijks 8.000-10.000 tsjechen vroegtijdig aan luchtverontreiniging.
het verminderen van de luchtverontreiniging kost vele miljarden kronen.
Marcel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-02-07, 09:42   #43
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
bon : Czech Business Weekly

http://www.cbw.cz/phprs/2007020506.h...=all-phpRS-all

het aantal laserbehandelingen in Tsjechie is gestegen in 2006.
het bedrijf Asklepion deed 5 jaar geleden nog 20.000 behandelingen, in 2006 waren dat er 100.000.
er bestaan laser behandelingen voor/tegen :
- haarverwijdering
- anti-ouderdom
- lichaamcontour correcties
enz enz enz
Oud 02-03-07, 09:45   #44
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/en/33/c...111/index.html

de minister voor Volksgezondheid wil per 2008 eigen bijdrages rekenen voor o.a. : CKR 20 voor een recpt bij de apotheek, CKR 50 bij een bezoek aan de arts of ziekehuis of Eerste Hulp.
op deze manier wil de minister de mensen zich bewust maken van hun vaak onnodige bezoekjes aan doctoren.
Oud 16-01-08, 07:49   #45
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
bron : http://www.praguemonitor.com/en/250/...al_news/17031/

in Praag is de eerste hart-long-transplantatie patiente uit het ziekenhuis ontslagen.
het huzaren stukje werd uitgevoerd in het Instituut voor Klinische en Experimentele Geneeskunde.
de patiente heeft 7 jaar moeten wachten op deze operatie.
bij de operatie van november 2007 waren ook weense en andere praagse doctoren aanwezig.
jaarlijks zouden er 2-3 tsjechen zo'n operatie moeten krijge, maar vreemd genoeg staat er niemand op een wachtlijst. (NB : men gaat naar het buitenland ?)

hier het levende bewijs van de geslaagde operatie :

hart-long patiente.jpg
Oud 18-01-08, 11:26   #46
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
bron : http://www.praguemonitor.com/en/254/...al_news/17305/

weer een knap staaltje van techniek in de gezondheidszorg.
een robot heeft een precaire operatie uitgevoerd op een 53 jarige patient. de robot heeft succesvol een kanker gezwel verwijderd.
de robot is sinds 2005 al in werking, er zijn al 350 operaties mee uitgevoerd.
Oud 01-02-08, 09:15   #47
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
bron : http://www.praguemonitor.com/en/260/...usiness/17706/

de spa resorts in Tsjechie hebben het moeilijk met snel groeiende kosten en de stijgende kroon.
spa's in Tsjechie moeten het voornamelijk hebben van "ziekenfonds" patienten.
diverse duitse spa's (in de nabijheid van een internationaal vliegveld) krijgen meer de rijke zelfbetalende russen.
Oud 01-02-08, 20:12   #48
Actief Lid

coosnaampje's avatar

Nationaliteit:
gezondheidszorg in Tsjechiì

Ook wij hebben een positieve ervaring met de gezondheidszorg in Tsjechiì
Mijn man is zeer goed behandeld in het ziekenhuis in Trutnov, hij heeft hier 1 week gelegen en de hehandeling is zeer goed aangeslagen. En okee de uitstraling van het ziekenhuis krijgt geen tien maar ja wat wil je als ze nog aan het opklauteren zijn, en het gaat tenslotte toch om de zorg. Ikzelf ben vandaag ook weer een ervaring rijker, Ik was bij mijn arts, mankeerde iets aan mijn oog, de arts bekijkt het en verwijst mij gelijk naar het ziekenhuis {de oogarts} Ben er naar toegegaan en nog geen twee uur later wist ik het hoe of wat. Dat is dus een hele positieve en snele ervaring
En in Holland zou dit allemaal veel later zijn i.v.m. de wachttijden voordat je pas mag komen! Dus moet u naar het ziekenhuis u kunt met een gerust hart gaan in Tsjechiì .
coosnaampje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 02-02-08, 10:26   #49
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Uit bovestaande heb ik begrepen dat ik het niet getroffen heb. Laatst ben ik onderzocht door en Tsjechische orthopeed, 11 januari om precies te zijn, ivm de verzekeringskwestie. Deze deelde mij mede dat de doktoren in Nederland een wonder hadden verricht en als ik in Dvur Kralové was gebleven was mijn been geamputeerd, ook hij was beslist niet onder de indruk van wat men in dat ziekenhuis had gedaan. Maar ik hoop dat mijn ervaring een uitzondering is en hoop ook wel éénmalig!
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 02-02-08, 11:31   #50
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Dat kan ik me heel goed voorstellen Arie.
Ik neem aan dat het nog niet afgelopen is die hele malle molen van jou?
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels