![]() |
|
|
#1 |
|
Nieuw Lid
|
Vegetarisch/biologisch eten
In de reisgidsen lees ik dat vegetarisch eten in Praag tegenwoordig goed te doen is. Maar hoe zit dat buiten Praag? Ik heb begrepen dat de Tsjechische keuken traditioneel gezien niet erg vegovriendelijk is. Kent iemand traditionele vegetarische gerechten? Heeft iemand als vegetarier ervaring met het eten in de 'normale' eethuizen en restaurants? Is het concept 'vegetarisme' bekend in de minder toeristische gebieden? Wat is het verschil tussen 'bezmasa' en 'vegetarianska'? Een hoop vragen zeg...
Groeten, Jan |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Actief Lid
|
Re: Vegetarisch eten buiten Praag?
Hoi Jan,
Buiten Praag zal het niet zo eenvoudig zijn om vegetarisch te eten, ten minste dat is mijn ervaring. De meeste Tsjechen die ik ken zijn echte vleeseters en als iemand geen vlees op z'n bord wil gaan ze er dus van uit dat ie ziek is. Is het niet lichamelijk, dan toch zeker geestelijk. Desalniettemin kom je met de kreet vegetarianska een heel eind. (Bezmasa heb ik nog niet eerder gehoord.)In de gewone restaurants staan wel wat vegetarische gerechten op de menukaart. Wat ik lekker vind is gebakken kaas (smazeny syr), omelet met kaas (omeleta se syrem) en de absolute aanrader is gebakken bloemkool (smazeny kvetak). Vaak staat er ook nog wel "iets" op de kaart met Niva (s Nivou) dat is een blauwe kaas maar let op, hier wordt net zo vaak wat ham (sunka) doorheen gedaan. En als er echt niets zonder vlees op de kaart staat kun je altijd nog je toevlucht nemen tot de dessertkaart en kiezen voor pannenkoeken (palacinky). Dit wordt vaak met fruit geserveerd. fijne vakantie, groetjes, Judith |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Actief Lid
|
Ik ben niet echt een vegetariėr maar soms lust ik salades. Die krijg je bijna overal te krijgen, ze zijn bovendien erg lekker.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Actief Lid
|
Hallo,
Wat ik weet in Morava zijn wel wat vegetarische restaurants maar waar weet ik niet echt precies. Je kan ook gewoon een lekker zeleninova polevka nemen. Dat is groente soep. Is echt lekker in Tsjechie. En je wordt echt lekker wol van. Ook Cesnekova polevka (knoflooksoep) is lekker. Kvetinka |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Judith noemde al de meest bekende gerechten op zonder vlees en deze zijn vrijwel overal te krijgen in Tsjechie. Ook lekker zijn ““smazene zampiony““ (gefrituurde champions), niet te vergeten ““bramboraky““ (gefrituurde aardappel-knoflook “dingen“ heeeeeeerlijk)
Er zijn tegenwoordig ook best veel salades te krijgen, die ook lekker zijn en inderdaad een van de soepen zonder vlees, cockova (linzen) bramborova (aardappel) houbova (paddestoelen) en bovengenoemd heerlijk knoflooksoepje. Op steeds meer plekken hebben ze een groter assortiment aan vegetarische gerechten, ale dan niet met vleesvervangers zoals soya. Een fijne vakantie en ““dobrou chut“!““ ![]() |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nieuw Lid
|
Tjonge. Bedankt allemaal!
Ik zal de namen van de gerechten opschrijven en meenemen. Op deze smiley zie je me met een gerust hart de menukaart lezen: ![]() |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Administrator
|
Beste Jan,
In de bijlage bij dit bericht tref je een menukaart aan met daarop de meest voorkomende Tsjechische gerechten + Nederlandse vertaling ervan! Daar heb je zeker wel wat aan ![]() Cau, Pasqual |
|
|
|
|
|
#8 |
|
VIP Lid
|
Ik ken een Brit, die een jaar studeerde in Brno, en al heel lang vegetarier, en die heeft het daar opgegeven, de smazeny syrs kwamen zijn neus uit, kmoet het toegeven, niet echt gezond als je daar dag in dag uit moet van leven. in brno is er een vegetarisch reastaurantje op Mendlak, en die geven iedere avond happy hour, dan kun je daar voor 30 kronen een gans menu krijgen en ze geven je een superbord vol, dat je nauwelijks kan dragen. MAAR je moet er niet iedere dag naartoe gaan; iedere dag is het wel iets anders, maar ze smijten der 1 of ander kruid in dat het wel elke dag hetzelfde smaakt.
![]() |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Actief Lid
|
Ik ben ook vegetarisch, en uit eigen ervaring weet ik, dat ze in elke restaurant iets vegetarisch kunnen voor je maken.
Succes ermee. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Nieuw Lid
|
We zijn van plan om In Frydek Mistek te gaan wonen. Weet iemand ook waar je daar eventueel vegetarisch kan eten?
|
|
|
|