het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 04-02-07, 17:36   #1
Actief Lid

apolonia's avatar

Nationaliteit:
Een Herinnering

Weet niet of het een "mooi" verhaal is of uberhaupt een verhaal.
Meer een persoonlijke ervaring.
Dan wel in een ander land als Tsjechië , maar des tijds wel in de zelfde situatie .
Ik heb div Theater stukken van Havel gelezen en ook zijn strijd tegen het regime destijds.
Deze mensen vind ik Helden en echte Helden die tegen zo'n regime ingaan.
Gevangenis in en uit en weer in , omdat ze volhouden.
Havel is/was niet de enige die zijn nek uitstak in Tsjechië natuurlijk.
Ik lees over jullie vakanties en bezittingen in Tsjechië , vermoedelijk alles van er na !
Mijn kleine verhaaltje die zich ook in Tsjechië afgespeeld had kunnen zijn.
Van een communistisch bewind.
Ik had een studie beurs aangevraagt voor Polen (had ik ook voor Tsjechië kunnen doen)
Omdat ik wou weten hoe het leven was onder zo een bewind .
In Utrecht stapten ik op de trein via Berlijn, west Berlijn dan Oost Berlijn en via Warsau via Moskou naar Vladiwostoc.
Ik stapte dus in Warsau uit.
Het was een stuk trein voor West Berlijn en een Russische stuk.
Het Duitse werd in west Berlijn afgekoppeld.
Dus moest ik in het Russische stuk , reuze spanned natuurlijk.
Kreeg mijn eigen slaap coupé en in het halletje bij binnenkomst stond een grote kachel die de boel verwarmde en ook nog de thee warm hield.
Kreeg het ergens toch wat te warm en wou het raampje open doen.
Noppes! ik trekken niks dus.
Dan in het gangpad proberen , ook die waren hermetisch gesloten .
Geen probleem ! gewoon dan maar even naar de West Duitse wagons .
Hartstikke dicht , deze hele Russchische wagons waren hermetisch afgesloten tot aan Oost Berlijn.

6 uur s'morgens na een rot nacht van de hitte, werd ik mijn bed uit getrokken door een dikke Duitse Trien van de Stasie met een Uschi die mij zeer grimmig aankeek.
Al mijn koffers moest ik uitpakken , ze liet merken als ik haar betaalde met westers geld! ik dit niet hoefden.
Maar heb haar dit niet gegunt.
Na 30 min was de zaak bekeken, kon ze niks aanmerken en vertrok.( had wel misprijzend naar mijn decadenten slipjes geken)
Het was bij zevenen en ik wakker , bleken op het station in Oost Berlijn te staan in de "Frederich Strasse"
Het spoor tegenover mijn raam en ook alle andere waren vol met Russische Militaire treinen.
Met platte wagons waar Russische Tanks op stonden met Russische Soldaten en bondmutsen op.
Een trein reed weg en er kwam een personentrein vanuit het Oostblok op te staan onderweg naar West Berlijn.
De Stasies stonden al klaar met hun Herdershonden, die ze onder de treinstellen door lieten lopen.
Vlak voor mijn ogen begon een hond te blaffen, en een kort salvo van een machine geweer.
Het lichaam wat naar beneden gevallen moet zijn kon ik niet zien.
Een van mijn Russische mede reizigers zag mijn gezicht en kwam mij een glas thee brengen uit de Samovar op de kachel in het halletje.
Met een gebaar van Sorry zo gaat het onder ons Regime .

Mijn jaar studie in Warsau ging gepaart met vele Russchische soldaten met machine geweren "Uschi's" in de straten.
Een gedwongen verbijf bij een familie , later kon ik daaraan ontsnappen en zat ik met een Belgische in een flatje vol microfoontjes.

Dit moet ook regelmatig in Tsjechië onder "Dit" Regime gebeurt zijn en vele andere zaken.
En gelukkig dat zowel Polen als Tsjechië (ea) nu democratische landen zijn.
Waar je makkelijk en mooi vakantie kan houden of kan gaan wonen.
Vergeet dan heel even niet, wie daar voor gezorgd hebben en vele met hun leven betaald.
Mijn ervaring(en) met deze regimes vergeet ik niet en ben altijd dankbaar voor onze kostbare democratie en ook gevulde winkels.
ps. Een vriend van mij had een Beurs voor Praag aangevraagt ( Theater Regiseur stage) en gekregen.
De mede studenten mochten niet met hem praten laat staan contact op nemen.
We zaten beide eerst in Warsau en dat was toch vriendelijker
apolonia is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-02-07, 18:22   #2
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Welk jaar was dat Apolonia?
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-02-07, 19:31   #3
VIP Lid

Kajuna's avatar

Nationaliteit:
Mooi verhaal. Ik herken veel van mijn treintrips naar Tsjechie in die dagen. De "Uschis" waren geen Uzi's maar Kalashnikovs AK47, maar dat terzijde. En ik waag te betwijfelen of de Oostduitse grenspolitie mensen zich het ijzeren gordijn trachten binnen te smokkelen ruckzichtlos zouden omleggen (past wel overigens wel goed in dat hele gevoel van hel en verdoemenis aan de grens).
Oud 05-02-07, 08:04   #4
Actief Lid

apolonia's avatar

Nationaliteit:
Het moet ergens in 1983 zijn geweest , Lech Walensa was in opkomst met zijn Solidarnosc.
En ging gevangenissen in en weer uit en weer in.
Ik had het over een trein uit het Oosblok, dus van uit Polen of Rusland West Duitsland in.
Ik ben na een jaar ook weer in Nederland terecht gekomen.
En kon mijn spullen wederom leeg halen, maar dan voor de ogen van de BVD.
Mijn studentenkaart kwam uit Praag, vandaar uit werden deze ruilbeursen gecoordineert
6 studenten uit Polen of Tsjechië naar Holland en andersom.
(gelukkig heb ik geen verstand van wapens)
apolonia is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-02-07, 09:28   #5
Super Lid

jolanda berben's avatar

Nationaliteit:
Jawel Apolonia,mooi verhaal.
Vooral ook omdat wij dus net te jong zijn om dat alles meegemaakt te hebben.Heel toevallig zag ik gisteren nog een film(speelde zich af in oostberlijn)van net na de val van de muur.Wij zeiden nog tegen elkaar dat we toch ook graag nog voor de wende daar hadden willen zijn geweest.Het zal nu allemaal wel beter zijn,maar het blijft een stukje geschiedenis waar ook wij een stukje van mee hadden willen krijgen.Maar goed daarom vind ik die verhalen hierover op het forum dus extra interressant.
Oud 05-02-07, 09:37   #6
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Oh Jolanda, even heb je "goodbey Lenin" gisteren gezien? Leuke en ontroerende film hé!!
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-02-07, 10:02   #7
Super Lid

jolanda berben's avatar

Nationaliteit:
Inderdaad Corrie,leuk verhaal he zo orgineel,kwam er maar wat meer van dit soort films of docu's op tv.

Onderwerp-opties

Berichtregels