het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 29-01-07, 12:11   #11
Actief Lid

David Beliën's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Sink schreef:
Bericht bekijken
"průkaz o povolení k pobytu pro státního příslušníka členskěho státu evropských společenství"
Dit is een ander dokument. Echt een I.D. bewijs. De "povoleni k prechodnemu pobytu" is een voorlopig dokument zonder eind datum, maar die je om kunt zetten in een Duurzame verblijfs vergunning na 5 jaar. Overigens duurt het in Litomerice 2 weken voor je hem op kunt halen, dus ik was wel verrast over het postkantoor verhaal. Ik ben ook benieuwd wanneer dat was, want nu doen ze echt een stuk moeilijker.

Kosten hiervoor: +/- Kc 3,-
David Beliën is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-01-07, 16:38   #12
Actief Lid

jordaanoever's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Sink schreef:
Bericht bekijken
Ik heb met verbazing gelezen hoe eenvoudig het voor jullie was om de "průkaz o povolení k pobytu pro státního příslušníka členskěho státu evropských společenství" te verkrijgen, of praten we over 2 verschillende dokumenten? Het mijne is bijna als een soort paspoort en deze pas is rose van kleur en geldig voor 5 jaar en het duurde bijna 3 maanden voor ik 'm kon afhalen bij de vreemdelingenpolitie
ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat je in praag woont en je niet de enige bent. ik heb precies hetzelfde gehad. ik moest echter 60 dagen wachten.
jordaanoever is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-10-07, 10:06   #13
Lid

Nationaliteit:
Mijn inlegvelletje (POTVREZNÍ O PRECHODNÉM POBYTU NA ÚZEMÍ) kreeg ik na het invullen van het, lange, formulier, inleveren van pasfoto en tonen van het (EU) verzekeringskaartje. Geheel gratis, wat Nederladers altijd bijzonder aanspreekt.
Wel moesten ze een officële kopie van mijn huurkontrakt en later van mijn koopkontrakt (ca. 200 Kc.)

Deze verblijfsvergunning is zo lang geldig als je NL-paspoort.

Verander je van adres, dan ga je opnieuw naar de Vr.Politie van je Okres en vraag je een nieuwe vergunning aan. Afhankelijk van de plaats duurt dat langer of korter (weken of paar uur.)

Dit inlegvodje is dus samen met je NL-paspoort voldoende om een huis te kopen -kopie naar kadaster- of om b.v. een CZ-rijbewijs te verkrijgen of een bankrekening te openen.
roeltje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-10-07, 22:00   #14
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
er wordt duidelijk over verschillende verblijfsvergunnnigen gesproken! In de laatste mail wordt over een inlegvelletje gesproken (dat waarschijnlijk in je NLse paspoort bevestigd wordt), in een andere mail over een op paspoort gelijkend boekje, ligt rood van kleur.
De laatste bestaat er overigens in twee versies, voor EU en nonEU ingezetenen. Daarbinnen worden ook nog onderscheid gemaakt in permanent en non permanent.
(dit boekje was 10 jaar gelden nog licht groen en moest ik er in praag 6 maanden op wachten!)

Wat het geboortenummer ophalen betreft, dit is niet zo vrijblijvend, mij werd hel en verdoemenis voorspeld als ik het op het afgesproken moment zou gaan ophalen (waarvoor ik twee uur in de rij heb mogen staan)
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 25-10-07, 11:04   #15
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Het rode boekje is inmiddels vervangen door het reeds genoemde inlegvelletje!
paula is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-01-08, 21:17   #16
Actief Lid

Kyla's avatar

Nationaliteit:
Als ik al die verhalen lees over het verkrijgen van een verblijfsvergunning krijg ik toch de indruk dat er weinig eenheid te bekennen is in CR. Ik ben enkele maanden gelden met voorlopig koopcontract, verzekeringspasje, pasfoto's en paspoort naar de vreemdelingenpolitie in Kolin gegaan om een verblijfsvergunning aan te vragen. Kreeg keurig twee formulieren mee (1 extra voor het geval ik me zou verschrijven) en werd weer weggestuurd met de mededeling dat ik terug moest komen als het appartement op mijn naam stond.
Vorige week kreeg ik een aangetekende brief van het kadaster dat het op naam zetten niet gaat lukken omdat ik geen verblijfsvergunning heb en geen adres in CR. Adres was snel geregeld en zondag ga ik weer naar Tsjechie. Maandagochtend eerst naar de vreemdelingenpolitie en daarna naar het kadaster in Kolin. Hoop dat e.e.a. snel gaat lukken.
Kyla is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-01-08, 06:37   #17
Lid

henkgrol's avatar

Nationaliteit:
Dit zijn wel heel veel verschillende verhalen en tarieven.
Wij hebben onze verblijfsvergunning in Nachod opgehaald en dit is toen geregeld via Jarmila van EUReality. Als ik het me goed herinner waren de kosten totaal ongeveer 350 euro (voor twee personen.) De verblijfsvergunning is afgegeven omdat wij de intentie hadden om een huis te kopen en ons hadden ingeschreven bij een vereniging.

Vraag: wij hebben nu een huis gekocht in okres Prachatice en hebben gehoord dat we dit adres moeten laten vermelden op onze verblijfsvergunning. Dit zou in Nachod moeten (300 km enkele reis)
Weet iemand of dit ook bij de vreemdelingpolitie elders (dus in mijn geval Prachatice) gedaan kan worden?

Alvast dank voor het antwoord.
henkgrol is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-01-08, 09:17   #18
Actief Lid

barend's avatar

Nationaliteit:
verblijfsvergunnig

Goede morgen,

Ook wij hadden in Nachod een voorlopige verblijfsvergunning via Jarmila. Nadat wij ons huis in Zacler hadden gekocht en op naam hadden staan zijn we naar de vreemdelingenpolitie in Trutnov gegaan. Daar kregen wij direct en zonder problemen een onbeperkte verblijfsvergunning op ons adres in Zacler. (Verblijfsvergunning met inlegvel)De kosten weet ik niet precies meer maar volgens mij maar enkele honderden kronen.
Wij hadden wel onze buurman mee die vloeiend Duits sprak en die voor ons vertaalde.

Groetjes Barend
barend is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-01-08, 09:31   #19
Super Lid

Nationaliteit:
Citaat:
henkgrol schreef:
Bericht bekijken
Vraag: wij hebben nu een huis gekocht in okres Prachatice en hebben gehoord dat we dit adres moeten laten vermelden op onze verblijfsvergunning. Dit zou in Nachod moeten (300 km enkele reis)
Weet iemand of dit ook bij de vreemdelingpolitie elders (dus in mijn geval Prachatice) gedaan kan worden?
Wij hebben ook een nieuw adres op moeten geven voor onze verblijfsvergunning, omdat we ons huis verkocht hebben.
Dit hebben we gedaan bij de vreemdelingenpolitie van de okres waar we naar toe zijn gegaan, dus wij hoefden niet terug naar het oude bureau. Alle gegevens zijn opgevraagd door het bureau van de nieuwe okres en doorgestuurd.

Het heeft ons niets gekost.
Lina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-01-08, 09:56   #20
Lid

henkgrol's avatar

Nationaliteit:
Dank voor je antwoord. Dan ga ik in mei bij de vreemdelingenpolitie in Prachatice langs. Ik heb toch het gevoel dat EUReality wil dat ik het in Nachod doe in de hoop dat ik hen dan inschakel (tegen betaling uiteraard). Nou dat doe ik dus niet, ga het wel zelf regelen.
henkgrol is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels