![]() |
|
|
#1 |
|
Super Lid
|
Oud vrouwtje
Ik heb enige moeite om dit verhaaltje/deze ervaringen in de subrubriek MOOIE VERHALEN te plaatsen, maar ik weet niet waar ik het anders kan deponeren.
Het dorpje Zbyslav ligt in de buurt van Klatovy, ongeveer 6 kilometer voor Planice. Een dorpje aan een min of meer doodlopende weg. Een dertigtal huizen, voornamelijk in vervallen staat, en een dorpskroeg, de hostinec, dat is Zbyslav. Een dorp met relatief veel weduwen. De jeugd is weggetrokken naar de grote stad. ze hebben niks meer te zoeken in Zbyslav. Het gevolg? Leegstaande oude huisjes. Juist in dat dorpje hebben wij ons huisje gekocht; in een compleet vervallen staat. Nooit hebben we er over nagedacht wie nu de vorige bewoner(s) van dit huisje waren geweest. Van de man van wie we het huisje kochten hadden we alleen vernomen dat het huisje van zijn grootvader was geweest en dat zijn opa in dit huisje was gestorven. Er staan veel van dit soort leegstaande huisjes of boederijtjes, hoe je dat maar wil noemen. Gezinnen wonen er niet in Zbyslav, behalve het gezin van de eigenaar van de hostinec en van onze Tsjechische vrienden. Aan de enige weg van Zbyslav wonen al drie weduwen, en ook aan de overkant is sinds 2004 onze overbuurvrouw weduwe. Zoals ik een beetje oneerbiedig zeg; een straat met kruisbessen. Heel soms is er beweging in de tuin en scharrelt een oud vrouwtje over het erf. Hoofddoekje om, een oude joggingbroek, een dikke wollen trui, dikke kniehoge sokken en afgesneden rubber laarsjes. Zo ook twee huizen verder. Daar woont een vrouwtje van naar schatting in de 90. Ze groet ons altijd heel lief als we haar huisje passeren en zij toevallig, kromgebogen, in de tuin staat. Zo goed mogelijk als ze kan probeert ze haar vervallen tuintje wat bij te houden. Ondanks haar leeftijd zit ze op haar knieen in de tuin om het onkruid in haar groentetuintje weg te halen. Bezoek krijgt ze, voor zover wij weten, niet. Haar man is dertig jaar geleden al overleden en ze schijnt nog een dochter te hebben die in een grote stad woont. Deze zomer stond daar een auto voor de deur, een rode Peugeot 306, En man van een jaar of 45 was bezig het huisje leeg te halen. In het huisje hoorde ik stemmen. Ik maakte een praatje met de man. Is mevrouw overleden? vroeg ik. Nee, ze was overgebracht naar een bejaardenhuis in Klatovy. Het kon niet langer zo. Ze vervuilde helemaal. De "buren" hadden aan de bel getrokken en de dochter gewaarschuwd. Of ik belangstelling voor het huisje had? Het kwam in de verkoop. 300.000 kronen Nee, geen belangstelling liet ik de man weten, daarbij denkende aan de renovatie die we hadden gehad aan ons eigen stulpje. En dit huisje was in dezelfde toestand als ons huis toen we dat in 1998 kochten. Of misschien andere Nederlanders belangstelling hadden, vroeg de man. Ik haalde mijn schouders op, Tja misschien....Ik mocht wel wat foto's maken. Nee, ik was niet van plan om "reclame" te maken om dat huisje aan Nederlanders te kunnen slijten. Ik zei dat wijselijk maar niet tegen de man, die de inderdaad de schoonzoon bleek te zijn van de oude vrouw. In de herfst reden we weer voor het huisje langs. Nu stond en een Alfa Romeo voor de deur. Met een Italiaans kenteken. In de tuin stond een man van middelbare leeftijd. Ja, hij had het huis gekocht. Zijn vrouw was Tsjechische die in 1969 naar Italie was uitgeweken. Nu waren ze met pensioen en de vrouw wilde wat vaker bij haar moeder zijn, die in Klatovy woont. Er moet veel opgeknapt worden, zei de man. Ja, dat kon ik wel beamen. De tuin met het mooie uitzicht, waar ik ook altijd zo van kan genieten was opgeruimd, de bomen gerooid en de struiken gesnoeid. Ik zie dat vrouwtje nog op haar knieen het groentetuintje bewerken. Aan de oogst is ze niet toegekomen. ![]() Zie met betrekking tot kruisbes het eerder gepubliccerde verhaal De Kruisbes.
|
|
|
|
#2 |
|
Super Lid
|
't is toch een mooi verhaal Tabe.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Super Lid
|
|
|
|
|
#4 |
|
Super Lid
|
iets off topic, maar in dezelfde stijl:
mijn moeder had een huis (boerderij) in Hongarije en moest dit verkopen omdat zij een herseninfarct kreeg en zwaar gehandicapt werd. Volgens mij mist ze het nog dagelijks... |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Volwaardig Lid
Nationaliteit:
|
Ontroerend verhaal, mooi beschreven. Het huis op de foto ziet er eigenlijk toch wel redelijk uit.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Ik vind het huisje inderdaad op afstand er erg mooi uitzien. En tja het is een mooi verhaal en het gebeurd overal.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Forum Freak
|
Waarom zou het verhaal hier niet mogen Tabe?
Het is een mooi en goed verteld verhaal, dat vind ik tenminste!!
|
|
|
#10 |
|
VIP Lid
|
Ik word ook altijd geraakt door die leegstand in die kleine dorpjes. Al die oude vervallen huizen, allemaal leeg, overwoekerd, overbodig geworden. Triest hoor. En die oude vrouwtjes vind ik prachtig, ze zijn ook altijd zo lief en vrolijk. Als ik weer zo'n mooi oud vrouwtje zie, en met haar 'praat' met handen en voeten, moet ik me altijd zo inhouden geen foto van ze te maken, want dat vind ik onbeleefd. Maar ik zou 't wel graag willen doen...
|
|
|
|