![]() |
|
|
#1 |
|
Volwaardig Lid
Nationaliteit:
|
Herr Notar
Waarschuwing: verwacht u een verhaal met veel actie dan komt u bedrogen uit. Feitelijk gebeurt er niets bijzonders, een gewone middag in een winters Trutnov…
Ik loop door de hoofdstraat Horská Het is koud, ijskoud De gure wind jaagt de motsneeuw achter mijn das Ik huiver en trek mijn kraag wat verder op Dik ingepakte mensen haasten zich op weg naar hun bestemming Het sneeuwvrije strookje trottoir is smal, zo’n twintig centimeter Af en toe wijk ik uit om een tegemoetkomende te laten passeren Onwillekeurig kijk ik naar boven Aan de dakgoten van de gebouwen hangen enorme ijspegels Sommige wel twee meter lang Ik besluit het midden van de straat op te zoeken Me voorstellend dat er een losraakt en naar beneden dendert Glibberend steek ik de parkeerplaats over naar het hoge kantoorgebouw aan de overkant Het maakt een verlaten indruk Na wat zoeken vind ik de ingang, aan de achterkant Bevind me in een lege hal Op het naambordje slechts hier en daar een naam Ik vind degene die ik zoek; Klaus P., notář Volgens mijn informatie de enige Duits sprekende notaris in Trutnov Hij “zetelt” op de vierde verdieping Ik kijk naar de verouderde lift Besluit dat het tijd is voor wat beweging en neem de trap Buiten adem bereik ik de vierde verdieping Ik ben geen levende ziel tegengekomen Een met blauw viltstift getekende pijl wijst naar rechts De deuren ter linkerzijde zijn afgesloten Ik loop de lange gang in Bestudeer onderwijl de bordjes op de deuren links en rechts Zo te zien zit er achter elke deur wel een bedrijfje of instantie Dan vind ik het kantoor dat ik zoek Even blijf ik besluiteloos voor de deur staan In Nederland wijst zich zoiets vanzelf Een entree, een balie, een receptioniste die je naam vraagt Je vriendelijk verzoekt om plaats te nemen in de wachtkamer Hier slechts een deur in een lange gang Dan klop ik aan en loop naar binnen Beland in een klein, benauwd kantoortje Grotendeels gevuld door een soort kantinetafel die dienst doet als bureau De secretaresse, een dertiger in muisgrijs tenue, schrikt op van haar werk In mijn beste schoolduits vertel ik dat ik een notariële bekrachtiging nodig heb Ze kijkt me aan, schat me in Dan, blijkbaar goed bevonden; “Haben Sie einen Termin?” Ik schud mijn hoofd; “Nein” “Herr Notar hat Besuch, wollen Sie bitte Platz nehmen in die Halle?” „Aber sicher.....“ Ik sluit de deur achter me en neem plaats op het verschoten bankje in de gang Een kwartiertje later is er zowaar enige bedrijvigheid Een juffrouw met een stapeltje papier in haar hand Ze verdwijnt in een kamer wat verderop Stilte De klok aan de muur tikt zijn monotone ritme Verveeld kijk ik rond Grijs linoleum, in het midden dof geworden Muren, jaren geleden wit geverfd, een vergeeld systeemplafond Het “Besuch von Herr Notar” verlaat het kantoor De deur gaat echter meedogenloos weer dicht Enkele minuten verstrijken Tik… tik… tik… Dan wordt ik uitgenodigd binnen te komen Ik leg mijn paperassen op het “bureau” De secretaresse werpt er een korte blik op Verdwijnt ermee in de aangrenzende ruimte Een ogenblik later mag ik “op audiëntie” Zijn kantoor heeft dezelfde afmetingen als dat van zijn secretaresse Wel wat gezelliger ingericht, een echt bureau Klaus P. blijkt een middenvijftiger Peper-en-zout-kleurig, kortgeknipt haar met hier en daar een grijze lok Een wat grauw gezicht, getuigend van jarenlang kantoorwerk Een dikke trui van onbestemde kleur met daaronder een overhemd Hij bekijkt mijn mapje en vraagt in vlekkeloos Duits wat de bedoeling is Onder het bureau zie ik dat hij zijn slippers van zijn voeten heeft laten glijden Zijn in wollen sokken gehulde voeten wrijven genoeglijk over elkaar In beduidend minder vlekkeloos Germaans leg ik de bedoeling van mijn bezoek uit Of hij wil bekrachtigen dat ik ben wie ik zeg dat ik ben Dat ik, onder zijn toezicht, de voor hem liggende volmacht heb getekend “Ah ja, eine begläubigung” Hij kijkt wat teleurgesteld, had meer werk verwacht Ik mag weer terug naar de secretaresse Ze legt de nodige stempels klaar Wijst me, enigszins overbodig, de plaats waar ik mijn “podpis” moet plaatsen Als dat gebeurd is moet Herr Notar zelf even in actie komen Zorgvuldig zet hij zijn handtekening Daarover een stempel Knikt me vriendelijk toe en sloft terug naar zijn werkruimte Het zitvlak van ‘s mans manchesterbroek vertoont glimmende sleetse plekken Als ik de rekening onder ogen krijg moet ik bijna lachen Even overweeg ik een fooi te geven Doe het toch maar niet Ik bedank voor de service Onderneem weer de eenzame tocht naar de uitgang Op een van de trappen is een werkster bezig met een emmer water en een dweil Ze kijkt me een beetje verstoord aan De wind krijgt onmiddellijk vat op me wanneer ik de deur openduw Het sneeuwt niet meer Ik loop terug, richting centrum Een deel van de stoep is afgezet Rond de kleurige linten staan twee mannen in felgele jacks Binnen de afzetting een ladderwagen Hoog bovenin iemand die bezig is de ijspegels van de goten te verwijderen Af en toe spat er een flinke uiteen op het trottoir Ik kijk even toe Vervolg dan mijn weg Langs mijn “stamkroegje”, ondanks het tijdstip al redelijk gevuld Een blik op mijn horloge geeft aan dat het voor mij “nog veel te vroeg is” Het alternatief is een dampende kop cappuccino in de lounge van mijn hotel En een telefoontje naar het thuisfront Ik zet de pas erin, om warm te worden |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Forum Freak
|
Heel mooi verhaal weer JP. Wederom weet je van een oogschijnlijk saai gebeuren een mooi verhaal te maken. Hulde.
![]() |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Mijnheer Jeepee,
Ook al is het dan geen verhaald met veel actie. Ik vind het weer een leuk verhaal om te lezen. Sas |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Super Lid
|
wat een interessante mensen ontmoet jij in jouw werk JP.
En wedden dat je over 12 jaar nog weet dat deze notar sleetse plekken in zijn broek had? Maar weer zeer lezenswaardig. Ik zie het zo voor me. Het gebouw, de secretaresse.... Ja, goed beschreven. mijn complimenten. Het zijn de kleinigheden die het zo leuk maken.
|
|
|
|
#6 |
|
Super Lid
|
Met recht de titel:mooi verhaal
|
|
|
|
#7 |
|
Super Lid
|
mijn hemel, werd je niet een beetje gedeprimeerd? als ik jouw (mooi geschreven) verhaal lees wordt ik eerlijk gezegd wel een beetje down hoor. Je zal er moeten werken.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Super Lid
|
Je schrijft zoals je een boek zou schrijven, mooi geschreven JP!
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Moderator
|
Je kunt het altijd weer mooi schrijven JP
![]() Citaat:
Zelf krijg ik altijd de slappe lach van heer Polz. De omgeving en het gebouw wordt je niet altijd vrolijk van maar de notaris zelf vind ik sprekend op Mr. Bean lijken. Ik geniet elke keer weer van het theater dat Mr bean en zijn assistente voor je opvoeren, ze zijn soms net karikaturen van zich zelf. Moeilijk uit te leggen maar ik snap wel waarom JP de moeite heeft genomen dit mooie stukje te schrijven |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
VIP Lid
|
Het lijkt een passage uit een goed boek. Je geeft zo goed de sfeer weer.
Ik denk dat ik juist minder down zou worden van deze notaris. Als ik het gigantische pand met `stijlmeubelen`en trendy secretaresses voor mijn geest haal, waar ik na het overlijden van mijn moeder ,een document moest laten tekenen. De notaris zelf heb ik niet gezien. De nota wel. Daar wordt ik juist `verdrietig `van. Hilde |
|
|
|