![]() |
|
|
#61 | |
|
Nieuw Lid
|
Citaat:
Praag heeft zoveel bezienswaardigheden dat je het niet in 2 of 3 dagen kunt zien. Ik ben er nu 2 keer geweest en ik vind het een geweldige stad. Je moet Praag ook niet zien, maar beleven. ![]() |
|
|
|
|
|
|
#62 | |
|
Legende
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#64 |
|
Super Lid
|
als je een mooi uitzicht wil over praag beklim dan de mini eifeltoren.
|
|
|
|
|
|
#65 |
|
Legende
|
Nieuwe attracties in Praag
bron : Prague Daily Monitor
http://www.praguemonitor.com/ctk/?st...50023i20070117 om Praag nog aantrekkelijker te maken voor toeristen en inboorlingen, heeft men nieuwe plannen bedacht om de dierentuin, de botanishce tuin en het Fata Morgana glazenhuis (verzameling van levende planten en dieren van over de tropische wereld) meer te promoten. ze zijn alle gelegen in de Troja wijk en zijn allen goed via openbaar vervoer te bereiken. de Fata Morgana in vogelvlucht : fata_morgana.jpg |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Lid
|
Praag: een paradijs voor cultuurliefhebbers
REIS TIP
De onderstaande reistip trof ik aan in een huis aan huis blad in onze gemeente. Omdat niet iedereen dit blad ontvangt heb ik het gekopieerd en in dit forum geplaatst zodat iedereen het kan lezen. Voor velen in dit forum zal het wel gesneden koek zijn maar er zijn altijd nieuwkomers die Tsjechië gaan ontdekken. PRAAG: ”Een paradijs voor cultuurliefhebbers” Een stad met een rijke geschiedenis, die floreerde in de gouden eeuw. ‘De gouden stad’ die ongeschonden de diverse oorlogen door wist te komen. Dat is Praag, de hoofdstad van Tsjechië en een paradijs voor cultuurliefhebbers. Praag is gelegen op de heuvels in het centrum van Tsjechië en wordt doorsneden door de rivier de Moldau. Vandaag de dag telt de stad ongeveer 1.170.000 inwoners. Vanwege het landklimaat kan het er in de zomer erg heet worden (gemiddeld 32º in juli), maar de winters in Praag zijn koud en lang. De geschiedenis is in het hedendaagse Praag nog altijd duidelijk aanwezig. De stad is dan ook bijzonder rijk aan architectuur uit verschillende stijlperioden. Wat bij een bezoek aan Praag niet gemist kan worden, is de aan de Moldau gelegen Praagse Burcht en het omringende gebied ‘Hradcany’. Vanaf 880 hebben diverse koningen de burcht uitgebouwd tot het grootste gesloten paleizencomplex ter wereld. Alleen de voorzijde is al een halve kilometer lang. In de diverse gebouwen zijn drie stijlperioden te herkennen: Romaans, Gotiek en Classicisme. In het complex liggen ook de Sint-Virtuskathedraal en het Gouden straatje, met het huis van Franz Kafka. Aan de andere zijde van de rivier bevindt zich het oude centrum van Praag. Hier vindt u het stadhuis met de astronomische klok en de joodse wijk. In deze wijk staan nog veel oude synagogen, waarin het Joods Museum gevestigd is. Het drukste punt in Praag is de Karelsbrug, die in de veertiende eeuw gebouwd is door keizer Karel IV. In de loop der jaren is de brug verfraaid met een groot aantal verfijnde barokversieringen, wat de brug tot een waar kunstwerk heeft gemaakt. Sinds 1950 is de brug alleen toegankelijk voor voetgangers en is de brug een plek gewerden waar kunstenaars en handelaren hun spullen uitstallen. Een andere trekpleister is het kindje Jezus van Praag, een 45 cm hoog beeld van het ‘genadige kind’. Vanaf het moment dat dit beeld in de zestiende eeuw bij de Karmelieten in Praag terecht kwam, ervoer de stad allerlei positieve invloeden. Zo brachten de wijngaarden van Petrin een recordoogst op, ontving het klooster een financiële schenking, weerhield het in 1648 de Zweden van plunderen en bleef het Karmelietenklooster, na dag en nacht bidden, gespaard van de pest. Het kindje Jezus van Praag, dat ook nu nog vele geschenken krijgt, wordt ceremonieel door de nonnen afwisselend in 39 gewaden gekleed. Het historisch centrum van Praag ‘Nové Mesto’ (nieuwe stad), staat bekend om de vele winkel- en uitgaansmogelijkheden. Aan dit deel van de stad ontleent Praag ook zijn naam ‘Stad van de 100 torenspitsen’, waarvan er inmiddels al meer dan 500 te vinden zijn. De pleinen en boulevards in Nové Mesto’ worden omzoomd met Jugendstil gebouwen en u vindt er vele restaurants. Ook het Nationaal Theater is hier gevestigd. Tsjechen zijn echte bierdrinkers. In Praag zijn talloze bierhuizen gevestigd, waarvan ‘U Fleku’ de bekendste is. Hier serveren ze ontelbare soorten bier, voornamelijk afkomstig uit Tsjechische brouwerijen. Wie niet van bier houdt, kan ook een bezoekje brengen aan een thee- en koffiehuis, waarvan er steeds meer te vinden zijn. Voor een mooi uitzicht moet u eens de 299 treden tellende trap naar de top van de Petrinheuvel beklimmen. Op deze heuvel staat een uitzichttoren die qua vorm aan de Eiffeltoren doet denken en ook even hoog is, de hoogte van de heuvel meegerekend. Wie zo’n klim iets teveel van het goede vindt, kan ook de kabelbaan nemen. Hoewel Praag vooral bekend staat om de Middeleeuwse architectuur en de interessante musea, is ook de omgeving net buiten de stad een bezoek meer dan waard. Hier vindt u mooie natuur en indrukwekkende kastelen. In de streek Zuid Bohemen, ongeveer 120 km rondom Praag, liggen verscheidene stuwmeren en staan langs de Moldau tientallen burchten en kastelen. Iets buiten Praag ligt ook èèn van Europa’s grootste parken ‘Pruhonice’. Hier is twintig hectare aan vijvers, bosjes en weilanden aangelegd, zijn 7000 azalea’s geplant en 75 exotische gewassen gekweekt. De omgeving van Praag is goed te bereiken met de auto. De stad zelf is minder geschikt voor autoverkeer. Maak hier gebruik van de tram, het populairste vervoermiddel met wel 606 stations. Bron: REGIO journaal editie Rijnmond Zuid west |
|
|
|
|
|
#68 | |
|
Lid
|
Citaat:
M.vr.gr. Valek |
|
|
|
|
|
|
#69 |
|
Super Lid
|
Inhoudelijk: de toren op de Petrinheuvel is verreweg even hoog als de Eifeltoren. Maar goed ik zie dat ze de hoogte van de heuvel meerekenen.
Over U Fleku: dat ze ontelbare bieren zouden schenken, ach mijn oordeel was wellicht te snel, ik bezocht de uitspanning de laatste keer in het jaar van de Fluwelen Revolutie, toen werd slechts nog het Flekse bier - een Alt-variant - geschonken. Over taalfouten, de eerste die ik tegenkwam is een syntaxfout: "Wat bij een bezoek aan Praag niet gemist kan worden, is de aan de Moldau gelegen Praagse Burcht en het omringende gebied ‘Hradcany'." 'Kan' moet hier de logica gebiedende toch zeker 'mag' zijn. Verder lezen wil je na zo'n zin al snel niet meer, maar er zijn er beduidend meer. In een zin als "In de streek Zuid Bohemen, ongeveer 120 km rondom Praag, liggen verscheidene stuwmeren en staan langs de Moldau tientallen burchten en kastelen", kan geschreven door uwe edele nachtburgemeester - de heer J.A. Deelder - humor doorklinken, in het buurtkleppertje is het een wellicht grammaticaal correcte zin, inhoudelijk valt er edoch een en ander op aan te merken. Iets als - wederom uw nachtburgemeester - 'Hoe verder men keek, hoe groter het leek.' Maar de schrijver van het artikel blijkt in alles Deelder te overtroeven, meer leegheid werd ook in de jaren vijftig niet geschreven als: 'De geschiedenis is in het hedendaagse Praag nog altijd duidelijk aanwezig. De stad is dan ook bijzonder rijk aan architectuur uit verschillende stijlperioden.' Melk in twintig woorden als wit beschrijven noem ik dat, het ongezegde uitreutelen. Eveneens vriendelijke groeten, Dieter |
|
|
|
|
|
#70 |
|
VIP Lid
|
Karel IV was geen Romeinse keizer, hij was - als Boheemse koning - gekozen tot keizer van het Heilig Roomse (Duitse) Rijk, en dus niks Romeins.
Op Hradčany, zijn eveneens de stijlen Renaissance en Barok rijkelijk aanwezig, maar misschien zijn die gebouwen vlak voor het schrijven van dit artikel afgebroken. Volgens mij was de Karelsbrug tot ver in de jaren 1960 toegankelijk voor autoverkeer. Ik herinner me pas dat het exclusief voor voetgangers werd in de jaren 70 (en niet jaren 50). Maar kan me daarin vergissen. En inderdaad, het torentje op Petřín is aardig wat kleiner (60 meter) dan de Eiffel-toren (324 meter incl vlaggemast). Maar ja, het mag de pret niet drukken.... |
|
|
|