het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 30-12-06, 10:59   #1
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Radvanice (vlakbij Trutnov)

Hallo allemaal,

Wij gaan in febr. met ons gezin(41, 41, 18, 15 en 11) naar Radvanice, vlakbij Trutnov.
Vorig jaar voor het eerst in Tsjechië geweest(Rvacov, vlakbij Lomnice)
Uitstekend bevallen.
Wie heeft er tips over de piste ter plaatse of in de nabije omgeving.
We zijn redelijke beginners, vorig jaar voor het eerst echt.

Hoe zit het meet eettentjes, winkels etc.
Alle informatie welkom.

Ik zag zelf iets leuks in Petricovice.

Zelf ga ik met een aantal vrienden een lang weekend (12-14 jan) naar harrachov. Hier zitten meer geoefende skieers bij.

Veel plezier allemaal

Karel
kampentjes is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-12-06, 10:38   #2
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
kampentjes schreef:
..... vlakbij Trutnov.
Dan kan ik jullie de zoekfunctie van harte aanbevelen. Er zijn meerdere topics over wat er allemaal te doen is in en rond Trutnov
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-12-06, 11:53   #3
Volwaardig Lid

Kaca's avatar

Nationaliteit:
Radvanice is niet grote,maar daar is ook wel een skipiste,volgens me beter dan Petrikovice.Het is ongeveer 15 km van Trutnov and hetself naar Adrspach,Ik weet niet precies als is daar good restaurant,maar enkele wikels and cafees wel and resaturantjes zijn richting Adspach en Trutnov enkele.Er is prachtige natuur.En het is niet ver van Male Svatonovice geborte stadje van Karel Capek.
Veel plezier.
Kaca is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-01-07, 09:16   #4
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Voor het eerst naar Radvanice

Wij gaan voor het eerst op skivakantie naar Radvanice met ons gezin. (12,10 en 6jaar) Wie heeft er nog tips, en wat kunnen jullie ons nog vertellen over de skipiste van Radvanice, incl. les voor de kinderen. En onze jongste zoon heeft een Glutenallergie, heeft iemand hier nog tips voor b.v. is dit ook bekend in Tsjechie. En ligt er al sneeuw want ik heb nog niet gevonden waar ik dat kan bekijken. Een heleboel vragen ik weet het maar ja ik hoop dat jullie ons wat willen bijbregen.

Bedankt alvast
Groeten, Therodia
Therodia is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-01-07, 11:29   #5
Moderator

Arno's avatar

Nationaliteit:
Er zijn verschillende plaatsen in Tsjechië die Radvanice heten...
Ik denk dat jullie naar Radvanice in het noorden van Tsjechië gaan, tussen Trutnov en Teplice, klopt dit ??
Hier kan je zien hoe het gesteld is met de sneeuwhoogtes op de skipistes in Tsjechië.
Er ligt aardig wat sneeuw zoals je kunt zien.... zeker in het Reuzengebergte.

In dit topic vind je meer over een gluten allergie.
Arno is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-01-07, 11:31   #6
Nieuw Lid

carlos2's avatar

Nationaliteit:
via google is er altijd wat te vinden

Het is een link naar een site in het nederlands, waarop weer een link is naar een cz site. Er staan een webcam enz op.
Er ligt ook al redelijk sneeuw.
Hoop dat je er wat aan heb.
http://www.czecot.com/nl/results/lyz...nfo.php?id=111

P.S.

Ga zelf voor het tweede jaar naar Bozi Dar, is echt een aanrader voor gezinnen met kinderen.
carlos2 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-01-07, 15:02   #7
Actief Lid

Aliën's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Therodia schreef:
Bericht bekijken
En ligt er al sneeuw want ik heb nog niet gevonden waar ik dat kan bekijken. Een heleboel vragen ik weet het maar ja ik hoop dat jullie ons wat willen bijbregen.
Welkom Therodia,

kijk eens op de volgende link.....

http://www.brokenbox.cz/lukess/ra2/beta/

er ligt dertig centimeter sneeuw en het vriest (vooralsnog).

Radvanice is niet zo'n groot dorp. Er is 1 skipiste en die is niet druk. De meeste mensen gaan skiën in het reuzengebergte.

Mocht jullie daar eventjes uitgekenen zijn, dan kun je ook leuk skiën in Janivice. Dit ligt ten noorden van Broumov. Klein half uurtje rijden vanuit Radvanice. Je rijdt dan richting Jivka, vervolgens richting Teplice nad metuji, en richting Broumov. Daar staat Janovice aangegeven. Dichterbij is natuurlijk Janske Lazne, Cerny dul en Pec Pod. Om daar te komen rij je eerst terug naar Trutnov, bij de eerste rotonde (ligt een Lidl) rechtdoor, tweede rotonde linksaf (tweede afslag) borden volgen Janske Lazne.

Nog wat tips: Hypermarkt in Trutnov deze ligt aan de derde rotonde op je rit van Radvanice naar het reuzengebergte en het is een Albert Hein (hele grote en in verband met je jongste zoon zullen ze daar wel het een en ander glutenvrij hebben), Wandelgebied Chata vadra (net buiten Police nad metuji bord Hvezda volgen). Let op, in een restaurant eten buiten Trutnov: ze zijn vaak dicht doordeweeks. Even vragen op welke avonden ze geopend zijn. Goed restaurant: Restaurant City in Trutnov. Bij de tweede rotonde richting Janske Lazne, na 150 meter rechts! Parkeren aan de linkerzijde.

Veel plezier daarzo. Op dit forum vindt je beslist nog meer tips.

Aliën.
Aliën is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-01-07, 15:08   #8
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Therodia schreef:
..... onze jongste zoon heeft een Glutenallergie, heeft iemand hier nog tips voor b.v. is dit ook bekend in Tsjechie.
In dit topic kan je daar het een en ander over lezen (en vragen), Therodia.
Veel plezier en welkom op het forum!

[edit]
Oeps, ik zie dat Arno mij te vlug af was. Maar ja, hij is jonger, dus da's logisch...
[/edit]
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-01-07, 18:52   #9
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:
Ik denk dat eten met een glutenallergie vrij moeizaam zal zijn, maar dat is het in een Nederlands restaurant ook. Men kan er wel op letten, maar er zijn altijd vergeten gluten.
Beperk het menu precies tot dat waarvan je zeker kan zijn dat het glutenvrij is. Meestal kan men rijst bij de maaltijd krijgen en bij de meeste coeliakiepatiënten geeft dit geen afbreuk van de dunnedarmplooi.
Echter het gevaar schuilt vaak in de sauzen, die vaak bloem bevatten.
Probeer zoveel mogelijk pure ingrediënten te bestellen, geen soepen, geen sauzen. Maar dit mocht je wel al bekend zijn.
dieter is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-01-07, 02:33   #10
Lid

Nationaliteit:
Er zijn inderdaad meer dorpen met het naam Radvanice maar er is maar een met een skiepiste. Deze Radvanice ligt ca 3 kilometer voorbij de 'nederlandse' Cvalec 17 kilometer ostelijk van Trutnov. ( In tegenstelling tot Chvalec hebben in Radvanice maar een en half Nederlanders een huis)
Radvanice bestaan eigenlijk uit Radvanice zelf ( boven en onder ) en nederzettingen Slavetin, Paseka en Studenka ( waar de skiepiste is) Radvanice liggen aan de voet van Jestrebi Hory en zijn bekend van 'versteende hout' Dat zijn grote boomstammen en takken doordrongen door silicium zuur Dit echter pas nadat deze takkenzonder zuurstof gedeeltelijk verkoold waren De silicium zuur overging naar ópal'en die is verkristaliseerd in silicium en araukarit.Dit alles in ca een milioen jaar. En In Radvanice is een van de twee vindplatsen in europa. Er was - toen dit bekend was - zoveel van deze 'versteende hout'door mensen uit hele europa meegenomen dat op 1 augustus 1930 dit per wet is verboden. Verder zijn Radvanice bekend door de mijnbouw - in 1994 gesloten mijn 'Katerina'was diepste in centraal europa ( 1200 m)
Eerste schriftelijke melding over Radvanice is van 1558 - toen had heitman Zehusicky van Nestajip heer van domein Skaly ruzie met de zes dochters van hoogste ober heitman Krystof ( Naam hoort dus wel in de streek Esther) van Gentdorf - heer van Trutnov en Zacler over de grens heer van domein Skaly ruzie over waar is de grens tussen trutnov en skaly. Er was nooit een kasteel of burgt van betekenis - hoogste instantie in dorp was Rychter. Zijn huis was op de plek waar nu de verzorgingshuis staat op de kruising naar dolni Radvanice en Vernerovice In analen zijn meer interesante zaken - b.v. in 1607 heeft beul van stad Starkov( inderdaad - Starkov is een stad) twee broers van Radvanice - Jirik en Macz Rehak- bestrafti.v.m het zondigen tegen vierde gebod. ( Jirik was kopje kleiner en bij Macz is rechter hand afgehakt) e.t.c Na de dertigjarige oorlog hadden Radvanice 0 inwonwers pas in de jaren daarna zijn er mensen weer komen wonen.
Over het naam Radvanice zijn aantal versies - of komt het doordat er een wiel maker ( radmacher) gevestigd was of door de mensen van de roof ridder Radovan. In 19 de eeuw was in Radvanice ( of toen Radowenc) een aantal mijnen en drie linnen witmakerijen. b.v. mevr Francizska Pfeiferova 1827-1908 was eigenares van een witmakerij in dolni Radvanice en vier mijnen. deze periode was echt een bloeitijd van de streek.
Deze industrieen zijn in de loop der jaren verdwenen met als laatste in jaren negentig sluitng van mijn 'Katerina''
Er is geen beroemde invoner - wel heeft heer Josef Kasper 1859-1918 dat gebracht tot lid van Landdag en Rijks raad en parlament in Wenen. en Emanuel Schnobel heeft het gebracht tot bischop in Litomerice , raad bij huwelijks rechtbank en grootmeester van kruis moniken orde.Verder is er ook kunstschilder Kratochvil geboren.
( ja - in archiven zijn veel leuke zaken te vinden )
Maar op je vraag - in Radvanice is wel een aardige rstaurant ( in dolni Radvanice - boven te school en tenisvelden) er zij ook twee levensmiddelen winkeltjes en drogisterij. wil je wat meer variaties dan kan je terug naar Chvalec daar is ook een rsturant en ook in Petrikovice . Ook bij begin van Trutnov zijn twee restaurantjes. S avaonds is daar niet veel te doen. ik denk dat er disco is maar dat zal niet echt veel zijn . In Radvanice hebben zij geen sneeuw canonen maar in Petrikovicewel - maar zoals dat ni er uitziet ( 50 cm sneeuw) is dat het problem niet .
Het is er wel lekker rustig en mensen zijn ook wel vriendelijk dus ik hoop dat je een leuke vakantie heb. Voor iets avontuurlike wandeling kan je naar berg Zaltman - met uitkijktoren - ca 3 km van Radvanice - is richting Paseky. Ook vroegere burcht Skaly is leuk ( boven Vernerovice) maar ik ben bang dat het alles in de winter iets moeilijker is. De konfectie van andere uitstapjes kan je elders in dit forum lezen.
Ik wens je leuke tijd in Tsjechie.
Michael&Co is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels