het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 23-05-04, 21:27   #1
cor
Super Lid

Nationaliteit:
Huwelijksceremonie

Vorige week zijn we bij een koerdisch-armeense verloving geweest. Een geweldig feest(200 man) met heel veel regionale gebruiken. Bij het echte huwelijksfeest nodigen ze 600 man uit en huren ze een heel Van der Valk hotel af in Hengelo. Ik ben heel erg benieuwd of er in tsjechie rondom verloving en/of huwelijk gebruiken zijn die verschillend zijn t.o.v. Nederland.
cor is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-05-04, 22:12   #2
Actief Lid

Tieske's avatar

Nationaliteit:
Re: Huwelijksceremonie

Aangezien ik zelf vorig jaar in Tsjechie getrouwd ben en ook in CZ op een aantal bruiloften ben geweest wil, ik hier graag op reageren.

Over het algemeen zijn de bruiloftsfeesten in Tsjechie niet zo massaal. De meeste families zijn klein en als er 50 man komt spreekt men al van een grote bruiloft.

De Tsjechen hebben wel een aantal leuke tradities aangaande het huwelijksfeest:
*Als 's ochtends de bruid het oudershuis verlaat, dient ze als eerste met haar rechtervoet over de drempel te stappen (brengt geluk zegt men).
*Bij de plaats waar het feest wordt gehouden, wordt eerst een bord op de grond gegooid waarna bruid en bruidegom samen met stoffer en blik de scherven moeten opruimen. Een scherf wordt bewaard. Uiteraard ook voor goed geluk.
*De lunch begint vaak met soep waarbij de handen van bruid en bruidegom aan mekaar worden gebonden en ze samen met 1 lepel uit 1 bord de soep moeten eten. Uiteraard moeten de soepballetjes eerlijk verdeeld worden.
*De bruid kan door bruiloftsgasten "ontvoerd" worden, waarna de bruidegom op zoek moet naar zijn bruidje. Vaak wordt het bruidje mee genomen naar een kroeg en als de bruidegom haar heeft gevonden, dient hij daar ook de rekening te betalen.

Er zijn vast nog wel meer tradities aangaande het huwelijk. Waarschijnlijk verschillen die per deel van het land. Net als hier... Een bruiloft in Twente is tenslotte ook heel anders dan in de Randstad...
Tieske is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-05-04, 08:26   #3
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
cor schreef:

Ik ben heel erg benieuwd of er in tsjechie rondom verloving en/of huwelijk gebruiken zijn die verschillend zijn t.o.v. Nederland.
Cor, verschillen zijn natuurlijk wel. In eerdere Topic Tsjechische gewoonten op een bruiloft kun je alvast iets over het huwelijk lezen.
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-05-04, 08:32   #4
Super Lid

Bartiku's avatar

Nationaliteit:

Aanvullend op de beschrijving van Tieske (tradities die ik ook bij alle Tsjechische bruiloften heb meegemaakt), nog een paar tradities:
* na de huwelijksvoltrekking, als het bruidspaar weer het gemeentehuis uitloopt, krijgt de bruidegom een gevangenis-kegel met boeien om z'n enkel. Hij moet zich dan weer vrijkopen met een fles sterke drank, met enig onderhandelen. De gedachte hierachter is me niet volledig duidelijk, wie helpt?
* zowat alle gasten komen 's ochtends naar het gemeentehuis, gaan dan met z'n allen door naar het restaurant voor de lunch, daar blijft het gezelschap ook voor het verdere feest: dansen & drinken. Niet zoals in NL dus, waar de meeste mensen pas 's avonds komen. Pluspunt hiervan is dat alle gasten, ook relatieve buitenstaanders, aan de feesttafel goed contacten kunnen leggen en dus niet verloren in een hoekje van een grote feestzaal terechtkomen.
* Bij Znojmo heb ik bij een bruiloft ook nog meegemaakt dat de bruid op een oude wastobbe met een wasschort aan op een wasbord wat moest schoonschrobben.
* Overigens is het géén traditie dat er door familie/vrienden wat liedjes/sketches worden uitgevoerd tijdens het feest. Eigenwijs als ik ben heb ik dat vorig jaar bij m'n zwager toch gedaan; was wel een succes.
Bartiku is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-05-04, 08:58   #5
cor
Super Lid

Nationaliteit:

stom van me niet goed gekeken.
cor is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-05-04, 09:28   #6
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:

Niet stom Cor, helemaal niet!
Je zocht naar huwelijk, en de oude topic ging over de bruiloft .
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-06-04, 19:26   #7
Actief Lid

Kvetinka's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
Bartiku schreef:

* na de huwelijksvoltrekking, als het bruidspaar weer het gemeentehuis uitloopt, krijgt de bruidegom een gevangenis-kegel met boeien om z'n enkel. Hij moet zich dan weer vrijkopen met een fles sterke drank, met enig onderhandelen. De gedachte hierachter is me niet volledig duidelijk, wie helpt?

Die gevangeniskegel, boeien en nog het ring die om de paarden worden gedaan zodat ze een kar kunnen trekken betekend dat de bruidgedom een zware klus heeft om op te klaren. Hij neemt een vrouw in huis en moet werken voor zijn familie. Die omkoping betekend dat het niet zo erg is en dat de bruidgedom het met plezier doet. Zo werd het tegen mij uitgelegd toen ik ernaar vroeg.

Ook bij tradities. Eentje hebben we zelfs op video.

* Een verkleedde man als vrouw komt naar de bruidgedom met een nepbaby. Hij zegt dat het baby van hem is. De bruid moet beslissen of zij nog wil trouwen.

* De bruid moet een koe of een geit melken. Als bewijs dat ze een goede huisvrouw zou zijn.

* De bruidgedom moet zijn vrouw over de stoep van het huis tillen.

* Als de bruidgedom en de bruid naar de gemeente of de kerk gaan, worden er blokades gemaakt door de familieleden of vrienden. De bruidgedom moet ze omkopen om bij de kerk of gemeentehuis te komen en te kunnen trouwen (dit wordt niet vaak gedaan, maar sommige doen het nog wel).

Nou dat was het nog een beetje.

Kvetinka
Kvetinka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-06-04, 20:56   #8
Volwaardig Lid

Tonca's avatar

Nationaliteit:

bij ons hadden ze een gat in de soeplepel geboord. knap lastig
en er had er een zich als zigeunerin verkleed en kwam met een baby in d'r armen om alimentatie vragen. het geld dat door de gasten gegeven word is bedoeld voor het bruidspaars eerste kindje

Ook is er de gewoonte om het schoentje van de bruid te stelen en hem door de bruidegom terug te laten kopen natuurlijk kunnen de gasten hier geld in stoppen en het zo voor de bruidegom duurder maken

verder moest mijn man op onze trouwerij geblindoekt uit tien mensen zijn vrouw herkennen door haar been te betasten.
Hij koos uiteindelijk mijn moeder. (dit kwam ook omdat ik er niet tussen mocht zitten) en je raad het al ik moest mijn man herkennen aan de borst. Dit is mij overigens snel gelukt.
Tonca is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels