|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Actief Lid
|
Prijs Tsjechische verblijfsvergunning (zonder bemiddelaar)
voor het verkrijgen van een verblijfsvergunning geldt hetzelfde als voor het oprichten van een s.r.o. (alleen nog nodig indien er bij uw vakantiewoning ook bos- landbouwgrond hoort of natuurlijk als een bedrijf wilt gaan uitoefenen). u kunt dit zelf doen of via een (dure nederlandse) bemiddelaar. deze rekenen doorgaans zo'n Euro 1000,- voor bemiddeling (sommige zelfs meer)
wij hebben het, hoofdzakelijk, zelf gedaan en de kosten zijn nihil. 1. twee kleuren pasfoto's. 2. geldig paspoort 3. ziekenfondspas (europees model even navragen bij zorgverzekeraar). je gaat naar het plaatselijke postkantoor vult een, lang, formulier in en vaak dezelfde dag heb je je verblijfsvergunning (wij kregen het de volgende dag). aangezien wij niet van te voren konden uitvogelen of men engels c.q. duits op het desbetreffende bureau sprak hebben wij onze c.z. advokaat meegenomen en die rekende voor zijn dienst (enkele uren in het totaal Euro 28,-) dus dat zijn de kosten niet. de tsjechen worden steeds commercieler en meer servicegericht. de reden dat ik deze topic plaats is dat ik er al een paar emails over heb gehad en zo kan "iedereen" het gelijk lezen. doe er u voordeel mee zou ik zeggen ! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Super Lid
|
De informatie was al wat langer bekend. Ik heb hem zelf ook.
En op welke grond afgegeven? Wonen of werken? Is ie tijdelijk? Of heb je hem vanwege je huis daar gekregen? Kijk er moet wel altijd een grond voor het afgeven zijn: en dat is of wonen of werken. Of lid van een vereniging zijn... Nu nog een geboortenummer! Maar da's ook een makkie.
|
|
|
#3 |
|
Actief Lid
|
we hebben hem gekregen op grond van kopen huis.
de vergunning is tijdelijk, je hoeft hem alleen maar te laten zien bij het inschrijven van de woning in het kadaster. we hadden ook een permanente kunnen krijgen maar dat is dus niet nodig, in ons geval. we hebben inmiddels ook een brief gekregen van de politie om ons geboortenummer op te halen. we hebben er eigenlijk niet om gevraagd want we hebben het verder niet nodig. je hebt gelijk dat de info al langer bekend was maar ik hoor her en der dat er nog veel onduidelijkheden over zijn. dus dacht ik waag er een topic aan. ron |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Super Lid
|
Maar het huis wel via een S.R.O.? Neem ik aan want anders spannen ze het paard achter de wagen... Je moet een verblijfsvergunning hebben om een huis te kopen, maar als je een huis koopt krijg je een verblijfsvergunning.
|
|
|
#5 |
|
Actief Lid
|
nee het huis hebben we op eigen naam gekocht.
bij het aanvragen van de vergunning zeg je dat de reden is dat je een huis wilt kopen (je hoeft er nog geen te hebben) dat is voldoende. ik begreep van de advokaat dat ze eigenlijk helemaal geen reden meer nodig hebben het is meer een administratief ding het is allemaal een stuk soepeler geworden, althans in de regio waar wij wonen het kan best dat het in andere regio's veel moeilijker is. bij het kadaster maken ze een copie van de verblijfsvergunning en that's it. nu nog een paar weken wachten en dan weten we zeker of het goed is gegaan. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Super Lid
|
Mooi om te zien hoe een staat haar eigen wetten ontduikt...
Het kan niet maar gebeurt dus wel. Fijn voor jullie en het klopt voor jullie nu allemaal, maar het blijft iets als een rijbewijs krijgen omdat je een auto hebt gekocht. Maar goed, ik heb het meer gehoord. Maar het lijkt me afhankelijk van de plaats, of zijn er ruimere ervaringen - forumleden! - op dit gebied?
|
|
|
#7 |
|
Forum Freak
|
Voor zover ik weet moet je in Trutnov toch echt eerst een voorlopig koopcontract hebben om een verblijfsvergunning aan te kunnen vragen.
|
|
|
|
#8 |
|
Lid
|
Wij hebben ook een verblijfsvergunning gekregen omdat we een huis kochten. de exacte formulering was geloof ik "reden voor verblijfsvergunning: aanschaf onroerend goed". Om dat te bewijzen moesten we inderdaad wel een kopie van het koopcontract meenemen. En paspoort en pasje ziektekostenverzekering. Wij vulden de boel in op het kantoor van de vreemdelingenpolitie, konden twee uur lang gaan koffiedrinken en shoppen en vervolgens de verblijfsvergunning ophalen.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Lid
|
Ik heb met verbazing gelezen hoe eenvoudig het voor jullie was om de
"průkaz o povolení k pobytu pro státního příslušníka členskěho státu evropských společenství" te verkrijgen, of praten we over 2 verschillende dokumenten? Het mijne is bijna als een soort paspoort en deze pas is rose van kleur en geldig voor 5 jaar en het duurde bijna 3 maanden voor ik 'm kon afhalen bij de vreemdelingenpolitie ![]() |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Volwaardig Lid
|
Wij zijn bij het vreemdelingenbureau van Havlickuv Brod geweest. Moesten een kopie van het voorlopig koopcontract overhandigen, samen met 1 pasfoto en het volgens Europese normen verzekeringspasje (Wisten we nog niet eens van dat dit bestond. Dus snapten niet goed wat beambte met "dat andere" verzekeringspasje bedoelde. Dus wij zijn weken zoet geweest met het verkrijgen van een speciale verklaring van onze verzekering, die weer door een beëdigd vertaler vertaald moest worden, totdat Kassa toevallig aandacht aan de Europese verzekeringspas besteedde. Toen ging er pas een lichtje branden.). Na 14 dagen konden we de verblijfsvergunning (voor onbepaalde tijd) ophalen (gratis). We moesten overigens nog wel een formulier tekenen, dat we beloofden de woning goed te onderhouden.
|
|
|
|
|
|