het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 27-12-06, 22:24   #11
Gast

Grappig!

Mijn oma en opa wonen vlak bij een kanaal(gewoon in nl) waar we vroeger vaak gingen wandelen. We mochten niet te dicht bij het kanaal komen want er zaten nekkermannen in het water. Die trokken je onder water en dan werd er nooit meer iets van je teruggezien werd tegen ons bange kindertjes verteld...

Ik zie dus wel overeenkomsten met die vodniks...

groetjes
monikiki is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-12-06, 10:08   #12
VIP Lid

Kajuna's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
monikiki schreef:
want er zaten nekkermannen in het water.
Zijn die gasten later in de vakanties gegaan?
Oud 28-12-06, 10:50   #13
Actief Lid

loek's avatar

Nationaliteit:
Goeden morgen waarde vrienden

Naar aanleiding van mijn vraag over Waater geesten, heb ik nu van iemand een boek gekregen over Praag .
Ik weet niet in hoeverre dat dit boek op het forum bekend is ,maar voor hen wie niet zo bekend zijn in Praag is dit een leuk boek
het is in het nederlands (ook in het tsjechisch te koop)
schrijver: Pavel Rut(sorry ik heb geen cz toetsenbord)
uitgever : Rosarium Utrecht
ISBN: 90-76194-01-7
Het is een leuk alternatief voor alle reisgidsen over praag

Groetjes Loek
loek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-12-06, 11:08   #14
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Hoe heet dat boek, loek?
Oud 28-12-06, 11:13   #15
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
ff google'en ...

Alles over straatnamen(oorspronkelijke titel: Pražské tajemno). Pavel Rùt. Utrecht: Nederlandse vertaling: Uitgeverij Rosarium, 1997, 262 p. ill. ISBN 90-76194-01-7. Princenhage. ...
www.allesoverstraatnamen.nl/index.php?option=displaypage&Itemid=74&op=page&Sub Menu= - 28k - In cache - Gelijkwaardige pagina's
Oud 28-12-06, 11:30   #16
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Wat meer info:

Omschrijving:

Geheimen van Praag

Pavel Rut

Uitg. Rosarium, hardcover met stofomslag, geillustreerd.

Geachte Praagliefhebber,
Voor u ligt een reisgids van Praag die geheel anders is dan alle andere. Dit boek wil die andere gidsen geenszins vervangen, maar u de stad laten zien vanuit een perspectief dat zich eigenlijk al aan ons voordoet zodra we met Praag kennismaken. Achter alle historische, fysieke lagen van Middeleeuwen tot heden ligt namelijk nog een ander, magisch Praag, waartoe menig schrijver, kunstenaar en reiziger zich onweerstaanbaar door aangetrokken heeft gevoeld. Het is het Praag van watergeesten, legenden en spookverhalen, van heidense oertijd, middeleeuwse vroomheid en romantische mystiek.
Verhalen horen net zo bij Praag als de Karelsbrug, de Burcht of het Oude Stadhuis en daarmee is dit boek zelf een uiting van Praagse cultuur. Heidenen, Katholieken, Protestanten en Joden hebben aan deze cultuur bijgedragen en sommige legenden dragen het stempel van de tegenstellingen tussen deze groepen. Deze verhalen laten daarmee onverhuld ook de donkere kanten van het samenleven in deze vroeger zo kosmopolitische stad zien. Voor de historische feiten die soms bij de legenden bekend worden verondersteld verwijs ik u graag naar de reeds bestaande reisgidsen.
De beschrijving van de verschillende stadsdelen volgt een spiraal die tegen de wijzers van de klok in loopt. U zult merken dat het boek ook minder bezochte stadsdelen behandelt. Aan het einde vindt u overzichten van kerken en synagogen, begraafplaatsen, kloosters, bedevaartsoorden, religieuze volksfeesten, gilden en een lijst van gebruikte literatuur.
Bij het vertalen heb ik ervoor gekozen, straatnamen en stadsdelen gewoonlijk onvertaald te laten en een eventuele vertaling tussen haakjes te vermelden. Bij namen van huizen heb ik de keus gemaakt om 'bij' te gebruiken als personen in de naam voorkomen (zoals 'Bij de schilders') en 'in' in alle overige gevallen (zoals 'In het witte paardje').
Het materiaal dat Pavel Rut, door zijn eigen uitgever een 'wandelend geschiedenisboek' …….. …

http://www.deblikkentrommel.nl/boeki...p?scan_id=6779

http://www.deblikkentrommel.nl/boeki...p?scan_id=6778

http://www.deblikkentrommel.nl/boeki...p?scan_id=6777
Oud 28-12-06, 11:49   #17
Actief Lid

loek's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
PuNkEnStEiN schreef:
Hoe heet dat boek, loek?
het boek heet Pražské tajemno _ Praha;Volvox Globator
vertaald:Geheimen van Praag

Freddy wat ben je snel met je informatie ,ik noem jou in het vervolg ""snelle freddy"" de snelste belg op het Forum .

Bedankt voor je bijdrage aan dit artiekel

Loek
loek is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels