![]() |
|
|
#1 |
|
Legende
|
Tsjechische Kroon/Tsjechië even duur als andere landen?
Heeft iemand een verklaring voor de stijging van de Tsjechische kroon tegenover de Euro? Koers vandaag (28-05-2004): 31,76
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Actief Lid
|
Re: Tsjechische kroon in de lift?
Een echte verklaring heb ik hier ook niet voor. Volgens mij is het echter wel een tendens die ieder jaar tegen de zomer weer te zien is (valt ons en kennissen van ons al een aantal jaren op). Op de een of andere manier trekt de koers dan altijd wat bij. Overigens is de koers behoorlijk stabiel als je dit met andere landen vergelijkt.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Gast
|
Klaarblijkelijk is dus de inflatie in Tsjechië geringer dan in de EU. Behalve van het tijdelijke effect kan ik me daarbij iets voorstellen, want (1) je koopt in Nederland steeds minder voor een euro; en (2) ik denk dat vertrouwen in de Tsjechische economie gerechtvaardigd is; Tsjechië heeft lage lonen en prijzen, heeft een goedopgeleide bevolking en er is een voldoende industrie en bedrijven aanwezig. Op de lange duur staat Tsjechië er volgens mij veel beter voor dan Nederland.
Maarten. |
|
|
|
#4 |
|
VIP Lid
|
Financiële en monetaire situatie
De Tsjechische Kroon (CZK) is een zogenaamde "gecontroleerd vlottende munt" wat impliceert dat zij niet aan deze of gene andere munt is gekoppeld, maar dat de Tsjechische monetaire overheden wel pogen om al te grote bokkensprongen ten aanzien van internationale deviezen te vermijden (inzonderheid de EUR). Per 19 mei 2003 was CZK 100 ongeveer gelijk aan EUR 3,20. Na een langdurige appreciatie van de CZK ten aanzien van de EUR, probeert de Tsjechische Nationale Bank thans een verdere appreciatie van de CZK tegenover te EUR tegen te gaan via o.a. de verlaging van de interestvoeten op CZK-deposito’s. Deze politiek lijkt vruchten af te werpen, want zes maand eerder kreeg u in ruil voor uw CZK 100 nog EUR 3,25 terwijl u op vandaag dus met EUR 3,20 vrede moet nemen. Niettemin is en blijft de CZK een vlottende munt, en berust de tussenkomst van de Tsjechische overheid enkel en alleen op vrijwilligheid, en kan zij dus ten allen tijde worden herroepen. Dit is dan ook een belangrijk aandachtspunt bij de aankoop van monetaire activa of bij het afsluiten van leningen! Tenslotte nog meegeven dat de jaarlijkse inflatie in Tsjechië de laatste jaren stabiel bleef en schommelt rond de 4%. bron: http://www.vanturenhoudt.be/newslett...letter_04.html Het lijkt erop alsof de koersbeweging van de dollar gedeeltelijk volgt, die is namelijk de afgelopen maanden ook meer waard geworden ten opzichte van de euro. Se pozdravem, Josef |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Legende
|
Vandaag 31,45 voor 1 Euro , hoogste koers in afgelopen 8 maanden.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Super Lid
|
Aan welk mandje van munten is de Kroon nu gekoppeld en geldt daar nog een vaste marge om? In het verleden was de kroon aan de Deutschmark / EURO en Dollar gekoppeld. Is de kroon nu alleen nog maar aan de Euro gekoppeld, met een bandbreedte, of ook aan de dollar? Dat laatste lijkt me niet logisch aangezien voor Tsjechië nu ook geldt dat zij opgaan voor deelname aan de Euro en dus valutastabiliteit t.a.v. de Euro moeten nastreven. Op de site van CNB kon ik helaas geen uitsluitsel vinden over dit vraagstuk; tikje raar want zij gaan hier toch over... (of ik kan niet goed zoeken)
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Legende
|
Ik heb het al zo vaak geprobeerd om achter te komen aan welke munt de kroon gekoppeld is maar zonder resultaat. De koppeling aan DM was vroeger zeker aanwezig. Maar met de komst van de Euro is het een keer Euro volgen en andere keer weer de Dollar volgen. Niet echt doorzichtig.
De stijging van gisteren naar koers van 31,45 was veroorzaakt (zegt men) door de aankopen van een grote Amerikaanse bank. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Legende
|
Crown firms to Kc31.30/EUR, strongest level since June 2003
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nieuw Lid
|
Is het voordeliger om in Tsjechie euris te wisselen?
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Actief Lid
|
Als ik mij niet vergis dan is de Tsjechische kroon sterk onder invloed van de Amerikaanse dollars. Waarom dat zo is weet ik niet. Ik heb al vaker kunnen vaststellen dat het zo is. Dallar gaat omlaag, kroon ook en omgekeerd.
|
|
|
|