|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Nieuw Lid
|
ook maar even voorstellen.....
hallo allemaal
ik zal me ook nog even voorstellen... ik ben Pauline, vrouw van bijna 49 en woon in Haarlem. mijn oma is opgegroeid in het Reuzengebergte en ik ben grootgebracht met verhalen hierover. zelf ben ik er 2 keer geweest aan de poolse kant. dit jaar hoop ik met mijn dochter van 11 te gaan skiën in Pec Pod Snezkou, en natuurlijk gaan we uit van veel sneeuw hartelijke groet, Pauline |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Forum Freak
|
Welkom Pauline,
Veel plezier hier op het forum. Even off-czech, maar hoe bevoel de Poolse kant? Mij beviel die prima ![]() Veel plezier hier, alvast een fijne vakantie en ik hoop met je mee. Veel leesplezier Lukas |
|
|
|
|
|
#4 |
|
VIP Lid
|
Welkom op dit forum Paulina. Je zult beslist ook genieten aan de Tsjechische kant van het Reuzengebergte. Veel plezier.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
He, Paulina, vertel eens een verhaaltje van, over je grootmoeder.
We zijn nieuwsgierig. Vooral over vroeger. Gewoon even proberen, de moeilijkste stap heb je al gezet: dat was je aanmelding. Horen we nog van je? Met vriendelijke groet van heer Kukel. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Super Lid
|
Ik denk dat een groot gedeelte van de verhalen van je grootmoeder wel eens heel herkenbaar terug te vinden zouden moeten zijn in de roman van Bozena Nemcova met de titel 'Babicka', oftewel 'De Grootmoeder'.
De tradities, de rituelen, de gebruiken door het jaar heen. En het eten, de omgang en ach, alles enzovoorts...
|
|
|
#9 | |
|
Nieuw Lid
|
Citaat:
Geboren in Schmiedenberg (nu Kovary) Südetenland en daar haar jeugd doorgebracht met ouders die hebben moeten vluchten voor de Russen. Op 21 jarige leeftijd naar Nederland gekomen als dienstmeisje. De rest van haar leven heeft ze heimwee gehad, mij heeft ze veel verteld over de Schneekoppe, hoe ze gingen wandelen en sleetje rijden. Ik heb erg fijne herinneringen aan mijn oma. Het boek waar Dieter het over heeft ken ik niet, maar het lijkt me wel érg leuk om eens te lezen. groet Paulien |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Super Lid
|
Zeker omdat je oma zo oud is geworden is het vast interessant voor je.
In het Nederlands is het nog niet uit (iemand op de site is er mee bezig en ik vind haar mailtje even niet terug...). Ik heb het in het Duits en je mag het lenen!
|