![]() |
|
|
#1 |
|
Volwaardig Lid
Nationaliteit:
|
Een ster in Tsjechië
Pets!
Ik veer op in mijn stoel Weet in eerste instantie niet wat er gebeurd is Dan zie ik het, een “peer” van een ster in de linkerbovenhoek van mijn voorruit Ik stop de auto en betast de bewuste plek In het centrum van de ster is een flinke buts voelbaar Dat moet me een kiezel geweest zijn Verbaasd kijk ik om me heen Geen tegemoetkomende auto’s, evenmin werd ik ingehaald Geen oplopende hellingen links of rechts van de weg Waar kwam dat ding dan vandaan? Met een gevoel van onbehagen stap ik weer in Rijd richting Svor Het is even na drieën Ben net de Tsjechische grens bij Varnsdorf gepasseerd Ik herinner me verhalen van ruiten die plotseling volkomen vergruizelden Daardoor in één keer ondoorzichtig werden Van bestuurders die het vege lijf moesten redden door snel een gat in de ruit te slaan Ik besluit mijn snelheid enigszins aan te passen Onderwijl loens ik argwanend naar de beschadiging Als ik Liberec gepasseerd ben is de ster in mijn verbeelding drie keer in omvang gegroeid Ik parkeer de auto op een zijweggetje Bevoel de ster nogmaals, zet enige druk op het plekje Niet te hard, je weet maar nooit… Een van de barstjes is volgens mij wat langer geworden Of….? Om acht uur rijd ik de parkeerplaats van Hotel Adam op De volgende dag ben ik, voor mijn doen, vroeg op Werk mijn ontbijt naar binnen Een worsteling met botte messen en een onhandig formaat broodjes Ik heb een garage gezien vlakbij de rotonde, richting Dvùr Králové Ze kunnen me helaas niet helpen Wel krijg ik een adres van een reparateur in Trutnov; Autosklo Na enig zoeken vind ik het wat achteraf gelegen bedrijfje Een houten keet op een terrein van enkele honderden meters omheind met gaas Verspreid over het terrein liggen roestige onderdelen van auto’s Op het eerste gezicht is er geen mens te bekennen Ik parkeer mijn auto voor het gaas, op straat In de “werkplaats” zit een veertiger in overall achter een tafeltje Hij zit te bellen terwijl hij tegelijkertijd een computerscherm bestudeert Als hij uitgesproken is richt hij zich tot mij, in het Tsjechisch Gelukkig blijkt hij ook Engels te spreken Ik leg hem mijn probleem voor en samen lopen we naar mijn Rexton Als hij de ster ziet kijkt hij bedenkelijk Loopt terug naar zijn werkplek en komt terug met een schuifmaatje Meet de omtrek en schudt zijn hoofd “To large and a difficult place…” Herstellen kan hij het niet, wel biedt hij me aan een nieuwe ruit te plaatsen ’t is een wat apart model dus het kan wel even duren voordat ie er is Ik bedank hem, vertel dat ik slechts enkele dagen in Tsjechië ben Ik kan niet zo lang wachten Hij begrijpt het Wat later op een terrasje, onder het genot van een Cappy, overdenk ik de situatie Morgen wat afspraken; een makelaar en een notaris staan op het programma In de buurt, dat durf ik wel aan Maar terug naar Nederland met die ster? Ik besluit de ANWB te bellen Van de telefoondame krijg ik het nummer van Carglass in Tsjechië Een vriendelijke jongedame neemt op, ze spreekt Engels met een zwaar accent Er zijn verschillende vestigingen in Tsjechië, vertelt ze me De dichtstbijzijnde is in Pardubice Ik kan er de 20ste terecht om twaalf uur De 20ste is over 14 dagen…. Ik leg mijn situatie uit, ze belt me over een kwartiertje terug Heeft met de monteur gesproken, overmorgen om twaalf uur word ik verwacht Het is op een industrieterrein vlakbij het crematorium, makkelijk te vinden dus Donderdag, mijn laatste dag in Tsjechië Onderweg naar Pardubice word ik gebeld door de mevrouw van de ANWB Ze informeert of mijn probleem opgelost is, klachtenafhandeling heet dat Ik vertel dat ik op weg ben naar een vestiging van Carglass Ze wenst me succes Ik rijd door een kuil in de weg en meen gekraak te horen Kijk angstvallig naar de linkerbovenhoek van mijn voorruit Het bedrijventerrein is inderdaad makkelijk te vinden Er is weinig activiteit Leeg ogende fabriekshallen, stille schoorstenen, vlekkerig van het roet Lange rijen aaneengeschakelde grijze loodsen Ik loop een kwartiertje rond maar vind niet wat ik zoek Tenslotte spreek ik een oudere vrouw aan, in het Duits, dan in het Engels Ze kijkt me vernietigend aan, draait zich abrupt om en vervolgt haar weg De volgende keer heb ik meer succes Een vrachtwagenchauffeur die aan het uitladen is spreekt een beetje Duits “…Kaarklaas…? Nicht wissen…” Ik geef de aard van mijn probleem weer Er daagt iets van begrip in zijn ogen “Ah… Autosklo!” En hij wijst naar een aantal loodsen zo’n honderd meter verderop Nader onderzoek levert bij een ervan een minuscuul tegeltje met het logo van Carglass op Er is niemand aanwezig In de naastgelegen loods is iemand aan het werk Ik trek zijn attentie en wijs naar de deur van zijn buurman In karig Duits vertelt hij me dat daar bijna nooit iemand is Ik kijk op mijn horloge, zie dat het pas kwart voor elf is Besluit ergens een cappuccino te drinken Klokslag twaalf ben ik weer terug Nu is er wel iemand Een jongeman, midden twintig, in een smetteloze Carglass-overall Helaas spreekt hij geen Engels of Duits Maar verstand van sterren heeft hij wel Professioneel meet hij de diameter op met behulp van een doorzichtig stukje plastic Zonder iets te zeggen loopt hij de loods weer in Wenkt me even later Ik neem aan dat ik mijn auto naar binnen moet rijden en stap in In mijn achteruitkijkspiegel zie ik hem driftig gebaren Ik stap weer uit en loop naar hem toe Hij reikt me een telefoon aan, de jongedame van Carglass Helaas is de ster te groot om te repareren Meneer kan wel een nieuwe ruit plaatsen maar moet die bestellen Ik bedank haar en meneer voor de genomen moeite Rijd teleurgesteld terug naar Trutnov Opnieuw word ik gebeld door de telefoondame van de ANWB Ik vertel haar dat het niet gaat lukken Hopelijk krijg ik geen problemen op de terugreis Ze stelt me gerust; “Er kan niets gebeuren hoor… Het glas kan hooguit wat verder scheuren maar dat gaat langzaam Autoruiten van tegenwoordig versplinteren niet meer in één keer” Een beetje uit mijn humeur bedank ik haar en verbreek de verbinding Had dat eerder gezegd mens! Loop ik me daar een paar dagen te verknallen voor een onschuldig sterretje….. De week daarop wordt de schade keurig hersteld door Carglass in Enschede Het is binnen een half uurtje gepiept en het kost me niets, ik ben ervoor verzekerd “Je blijft het wel zien” waarschuwt de monteur Geen probleem, voortaan plak ik de autobaansticker eroverheen |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Legende
|
Opnieuw een pracht van een verhaal.
Kom je vaker in Hotel Adam, Johannes ? Dit is ook een bekende plaats voor mij.
|
|
|
#6 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Leuk verhaal Jeepee. En inderdaad had de dame je alle moeite kunnen besparen, maarja, zo heb je weer wat meegemaakt.
Ik ben in ieder geval blij dat je voorruit de terugweg heel is gebleven. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Forum Freak
|
Citaat:
Maar een autobaansticker erop plakken zou ik persoonlijk nooit doen. Vrienden van mij hadden dat nl. ook ooit gedaan. Ze hadden een CZ sticker geplakt over een sterretje. Maar een ijverige douanebeambte liet hen deze eraf halen, want een Nederlandse auto met een CZ sticker, dat mocht echt niet.... en terwijl ze dit deden werd het sterretje een steeds groter wordende scheur. Ze herinnerden zich toen pas waarom die sticker daar geplakt was. |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Forum Freak
|
Wederom een schitterend verhaal, ik heb weer genoten JP.
![]() Hoe jij van een doodgewone ster in de ruit weer een prachtig verhaal weet te maken, dat is bewonderenswaardig. ![]() |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Legende
|
Citaat:
![]()
|