Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Cultureel - Kunst & Literatuur
Boek "Praag, een wandeling"

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 03-12-06, 09:46   #1
mayca
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:

Ik heb van Sinterklaas een boekje gekregen over Praag. Het heet "Praag, een wandeling" geschreven door Myla Goldberg.
ISBN 90 5831 346 8.
"Naar Praag moet U gaan als de dagen lang zijn, opdat U beloond wordt met een veelbelovend uitzicht wanneer de trein over de kalme rivier de Moldau gaat.....U heeft een eerste blik van Praag opgevangen en die was prachtig, dus gaat U op pad, ernaar strevend door te dringen tot de ziel van de stad, de sfeer op te snuiven en haar karakter te doorgronden. Gelijk elke oude stad die tegenslag heeft gekend en overwonnen, heeft ze een krachtig eigen karakter. En hoe mysterieus en prachtig is dit karakter, deze allure van een grootse stad.....

B.Granville Baker.(1923)

De introductie van het boekje begint juist met....
Vergeet de lange dagen....Myla Goldberg heeft haar oog laten vallen op de allerdaagse zaken en laat de lezer zo kennismaken met de ziel van de fascinerende Tsjechische hoofdstad.

Zelfs als we deze plekken nooit zullen bezoeken, is dit romantische reisboek geweldig om te lezen....The Washington Post.
Oud 03-12-06, 10:22   #2
Freddy2005
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:

Inhoud:

Praag: een stad van grootse schoonheid en bijzondere details, de stad van Jugenstil en Kafka... In dit reisverslag laat de Amerikaanse schrijfster Myla Goldberg haar oog vallen op alledaagse zaken en laat de lezer zo kennismaken met de ziel van de fascinerende Tsjechische hoofdstad.

Ze voert de lezer door historische straatjes naar bekende plekken zoals de Karelsbrug en het Joodse Kerkhof, maar ook naar plekken waar nauwelijks toeristen komen zoals een anachronistisch pretpark met een verontrustende keur aan snoepgoed en het rariteitenkabinet van het Strahovklooster. Ze neemt de lezer mee naar een vredesdemonstratie op het Oude Stadsplein, en naar de skateboarders die hun kunsten vertonen op een marmeren voetstuk dat eens het standbeeld van Lenin torste.

‘Een rijke en levendige reflectie op een prachtige stad met vele gezichten’ Publishers Weekly
Oud 04-12-06, 00:24   #3
mayca
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:
Bedankt Freddy, voor de aanvulling. Het is een heel lekker leesbaar boekje.
Oud 04-12-06, 13:30   #4
dieter
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:
Een stad leer je slechts kennen met je voeten: lopen totdat de vellen van je schoenen vallen. Iemand die je aan de hand meeneemt is daarbij aardig, maar echt leer je een stad pas kennen als je je eigen weg gaat... Doolt naar eigen inzichten, verdwalen om de weg te leren kennen...
Maar natuurlijk kan een goed boek je daarbij helpen. De Praagse avonturen van Egon Erwin Kisch zijn ook zo'n handreiking, alhoewel die natuurlijk verre van een reisgids zijn!
Oud 04-12-06, 23:03   #5
mayca
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:
Weet je Dieter, ik had maar 6 uur om door Praag te lopen. En gelopen heb ik en gigantisch genoten. Ik wist wat ik perse wilde zien, De Karelsbrug en de Joodse begraafplaats. Ik heb het gezien. We zijn inderdaad verdwaald, maar een politieagent hielp me weer op weg. Ik heb me voorgenomen om volgend jaar terug te gaan en veel en veel meer te zien. Dit boekje geeft me weer even de kans om in gedachten in Praag te zijn. Dat ken je toch wel, lekker wegdromen.
Oud 04-12-06, 23:17   #6
dieter
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:
Droom heerlijk weg een volgende keer. Plan niets, loop en geniet!
Oud 04-12-06, 23:19   #7
mayca
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:
Dank je Dieter, dat ben ik ook zeker van plan!!
Oud 05-12-06, 11:12   #8
Nathalie L.
Actief Lid

Nathalie L.'s avatar

Nationaliteit:
Citaat:
dieter schreef:
Droom heerlijk weg een volgende keer. Plan niets, loop en geniet!
Wel mee eens, maar het is, als je een stad niet goed kent, wel altijd goed een aantal dingen die je zou willen zien of doen even in je achterhoofd te houden. Maar sta indedaad wel open voor toeval. En over dat wegdromen...heerlijk. Ik heb stapels boeken over Praag en snuffel op sites etc. gewoon om dat gevoel soms even terug te halen. Donderdag ga ik weer, maar ik kijk al dagen op de webcam hoe de kerstmarkt en de burcht erbij staan. Gewoon leuk om te doen.
Nathalie L. is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-12-06, 23:56   #9
mayca
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:
Ja Nathalie, de boeken die ik heb over Praag zijn om even lekker in te kijken op de bank. Ik had de meeste al voordat ik er naar toe ging. Nu hebben ze voor mij nog meer waarde omdat ik een aantal dingen gezien heb. De stad heeft me echt gegrepen en ik wil er alles over lezen en zien.

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed