Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Cultureel - Kunst & Literatuur
Boeken over Tsjechië?

Boeken over Tsjechië?

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 05-12-06, 10:32   #1
Willem Bos
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Boeken over Tsjechië?

Wie kan mij een titel of een aantal titels noemen van boeken over Tsjechie. Ik ben op zoek naar boeken over geschiedenis, politiek en cultuur.
Willem Bos is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-12-06, 11:10   #2
dieter
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:
Hans Renner: Tsjechoslowakije na 1945 (Van Benes tot Jakes) [Uitgeverij Jan Mets, Amsterdam, 1988] behandelt het communisme inzichtelijk. Helaas niet tot het eind. Moeilijk leverbaar denk ik.
Bohumil Hrabal zet vooral in zijn driedelige autobiografie het Praag uit die tijd mooi neer.
De periode daarna komt o.a. aan bod in het boek van NRC Middeneuropa correspondente Renée Postma 'Midden Europa achter de schermen'.
Egon Erwin Kisch - de uitvinder van de krantenreportage! - schreef mooi over het Praag van voor en in het interbellum.
En heel oude culturele gebruiken geeft Bozena Nemcova in haar wat sentimentele zoete Babicka (De grootmoeder).
En dat kan je dan weer aanvullen met 'Mein Böhmisches Kochbuch' van Harald Salfellner, een literair kookboek dat ingaat op vele culturele aspecten.
Ctibor Rybar schreef ten slotte een uitputtend boek over het Joodse Praag.
En op reisgidsgebied maak ik nog steeds gebruik van een oude uitgave uit de Dominicus-reeks.
Bij het Tsjechisch verkeersbureau kan cq kon je verder de uitgave van Petr Cornej 'Al het wezenlijke uit de geschiedenis van Tsjechië' gratis aanvragen en verder 'De Boheemse landen 1918-1994' van Jiri Pokorný (beiden in Engels of Duits) Geven een compact overzicht van de Tsjechische geschiedenis zoals ook 'Böhmische Geschichte' van Jaroslav Krejcir ea dat ook in een notendop doet.

En dan mocht ik recent nog enige interessante uitgaven in de boekhandel zien.

Via mijn eigen site (zie beneden) kan je dan ook nog LisaF aanklikken (beneden op de pagina wederom) die mooie verhalen geeft van het Tsjechië van nu.
Wellicht nog iets van Havel of Egon Bondy (heeft die iets geschreven over de rel rond the Plastic People of the Universe?)... Nou ja enfin, er is voldoende!
Oud 05-12-06, 11:16   #3
Nathalie L.
Actief Lid

Nathalie L.'s avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Willem Bos schreef:
Wie kan mij een titel of een aantal titels noemen van boeken over Tsjechie. Ik ben op zoek naar boeken over geschiedenis, politiek en cultuur.
Er zijn zoveel goede boeken over Tsjechië geschreven. Ik zit nu op mijn werk, dus schud niet zo snel wat titels uit mijn mouw, maar wat ook leuk is: Gewoon bij de plaatselijke bieb bij Tsjechië te zoeken. Naast reisgidsen staan er altijd goede geschiedenis- en leesboeken tussen!
Nathalie L. is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-12-06, 12:45   #4
dieter
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:
Nathalie schreef: 'Ik zit nu op mijn werk, dus schud niet zo snel wat titels uit mijn mouw...'

Noem je ze als je thuis bent wel?
Oud 05-12-06, 13:36   #5
Pelhøimov
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:
En hier kan je hier meer lezen over bekende personen
Pelhøimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-12-06, 15:01   #6
Nathalie L.
Actief Lid

Nathalie L.'s avatar

Nationaliteit:
Citaat:
dieter schreef:
Nathalie schreef: 'Ik zit nu op mijn werk, dus schud niet zo snel wat titels uit mijn mouw...'

Noem je ze als je thuis bent wel?
Naturellement!
Hier is mijn favoriete top 3:
1. Praag 1900: Poezie en extase, uitgebracht door het Van Gogh museum.
2. Zeven dagen Praag (cultuurhistorische wandelingen), dus gééééén gewone reisgids, meer een geschiedenisboekje. Schrijver: Reinildis van Ditzhuyzen.
3. Geheimen van Praag. Schrijver: Pavel Rut.

Groetjes!
Nathalie L. is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-12-06, 15:59   #7
dieter
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:
Merci... Ik loop direct naar de bieb! Ziet er boeiend uit, dank...

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed