![]() |
|
|
#1 |
|
Volwaardig Lid
Nationaliteit:
|
Tsjechië, marters en monteurs
Die maandagmorgen ben ik wakker lang voordat de wekker afgaat
De koffer is ingepakt, de auto gecheckt Wel winterbanden, geen kettingen Twee koppen Senseo en een snelle hap later zit ik achter het stuur Het is koud en miezerig Een dun laagje ijsmodder bedekt de wegen Al snel rijd ik op de Autobahn richting Osnabrück Het is druk, veel vrachtverkeer Allengs begint het te sneeuwen Sneeuw, modder en zout belemmeren mijn zicht Ik haal het hendeltje van de ruitensproeier naar me toe De ruitenwisser doet zijn werk, de sproeier niet Met als gevolg dat ik nog minder zie Ik zak wat onderuit in mijn stoel om onder de vuile vegen door te kunnen kijken Op de eerste de beste parkeerplaats stop ik, kijk onder de motorkap En zie al direct de oorzaak Ik heb een marter op bezoek gehad Het toevoerslangetje van de ruitensproeier is doorgeknaagd Isolatiemateriaal aangevreten Gelukkig rijdt ik diesel, geen bougiekabels…. Ik vervloek het beest om zijn ongelukkige timing De eerste garage is in Osnabrück Met behulp van een adaptertje wordt het geheel provisorisch hersteld Tijdverlies ongeveer een uur Met betrekkelijk goed zicht verloopt de reis verder voorspoedig Het is al donker wanneer ik Trutnov binnenrijd Er ligt een dik pak sneeuw Het hotel is gereserveerd De receptioniste kent me, lacht me vriendelijk toe Op mijn kamer schenk ik een Bacardi Cola in, vaste prik Na een laat diner en nog enige “pretcilinders” val ik als een blok in slaap Ondanks de matras De eerste dag is bij mij altijd een rustdag Wat slenteren door de straatjes Boodschappen doen bij Hypernova Voor familieleden en kennissen Dankzij mij weten ze dat bepaalde zaken in Tsjechië nog erg goedkoop zijn Ik mag derhalve als koerier fungeren…. Woensdag; ’s morgens een afspraak in Trutnov ’s Middags bezoek ik Žacléø en Pec Maak wat opnamen voor mijn promotiefilm Donderdag; een afspraak in Náchod Het sneeuwt weer dus ik vertrek ruim op tijd Ik neem “de veertien” Misschien niet de snelste route, wel de mooiste Als altijd geniet ik van het landschap waardoor het bochtige weggetje me voert Er rijdt al een tijdje een bus achter me Ik heb geen haast en ga zoveel mogelijk rechts rijden Op een recht stuk haalt hij me in Een mengsel van sneeuwdrab en modder spat op Bedekt mijn voorruit De sproeier laat het weer afweten De naam van de Heere ijdel gebruikend check ik het slangetje Dat is losgeschoten van de adapter Ik onderneem enkele vruchteloze pogingen om het ding weer te bevestigen Bij de eerste garage in Cervený Kostelec stop ik Loop naar binnen Drie jongemannen staan er te sleutelen Ik probeer Engels en Duits, tevergeefs Dan wijs ik naar mijn auto Slaag erin een van de monteurs mee te lokken Een jongeman, begin twintig, blauwe overall met vettige vlekken Zijn gezichtsuitdrukking verraadt dat hij nog nooit een SSang Yong Rexton gezien heeft Ik wijs op het vermaledijde slangetje Even kijkt hij bedenkelijk Loopt naar binnen en komt terug met een ander exemplaar, wat dunner Het duurt een tijdje voordat hij erin slaagt een en ander weer te verbinden Zichtbaar tevreden verzoekt hij me om de sproeier te testen Die werkt In mijn beste Tsjechisch (platjiem prossiem?) vraag ik om de rekening Hij steekt afwerend zijn handen op Ik voel in mijn zak en diep twee briefjes van 100 kronen op Hij weigert ze niet Kijkt me na als ik wegrijd Een bocht in de weg gunt me na een tijdje het vertrouwde uitzicht; Náchod met in haar monumentale kasteel Het gesprek verloopt prettig, zo ook de terugreis naar Trutnov Die avond lig ik om negen uur in bed Morgen weer vroeg op, back home… Om half zes haal ik mijn lunchpakketje op bij de receptie De rekening heb ik al betaald Personeelsleden druppelen binnen Gezichten die duidelijk nog moeten wennen aan de nieuwe dag Om kwart voor zes rijd ik weg, richting Jicin Bereid me voor op de lange terugreis Zo’n elf uur later, ik ben Bad Oeynhausen net gepasseerd, begint het te sneeuwen Een echte sneeuwstorm, grote dikke vlokken, harde windvlagen Op een gegeven ogenblik zie ik geen hand voor ogen meer Mijn snelheid zakt af, eerst naar tachtig, dan naar zestig… Een bestelbusje passeert me, knipperend met zijn lichten, Duits kenteken Op hoop van zegen trap ik het gaspedaal in en volg hem in het kielzog Hij brengt me met een respectabele snelheid van negentig kilometer helemaal naar Gildehaus Bijna thuis… Ik neem me voor een marter-verjager-systeem te laten installeren En me te verdiepen in de tarieven van vluchten Dortmund-Praag… |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Forum Freak
|
Mijn antwoorden zijn duidelijk saaier dan jouw verhalen Johannes, weer een pracht verhaal dus!!!
|
|
|
#4 |
|
Actief Lid
|
Johannes P. weer genoten van je verhaal.
Aleen dat laatstse ik ga me verdiepen in de prijzen vliegtickets??? Zouden er geen chaufeurs zijn die dit samen met jou willen ervaren.
|
|
|
#5 |
|
Forum Freak
|
Johannes, ik wil even zeuren, maarre, hoe weet jij zo zeker dat het marters zijn en geen muizen??
|
|
|
#6 | |
|
Legende
|
Citaat:
![]() Prachtig verhaal overigens.
|
|
|
|
#8 |
|
Actief Lid
|
Pracht verhaal Johannes!
Ik zie het helemaal gebeuren.Duidelijk een meeslepende stijl heb je.Ik heb eens van iemand gehoord die in Frankrijk een huisje heeft dat die beesten in de koude periode een warm (auto)plekje opzoeken en dol zijn op rubbers.Maar ik meende dat het een soort woelmuizen o.i.d.waren. Het is de schrik voor iedere automobilist in de winter....!!:traan: :snik: Groeten, Gerrit ![]()
|
|
|
|
#9 | |
|
Legende
|
Citaat:
Genereert in onregelmatige intervallen fluittonen in het ultrasoongebied met een aanzwellende frequentie van ± 20 - 30 kHz. Daardoor is het rendement hoog omdat er geen gewenning aan een vaste toon bij de dieren optreedt. Wanneer de ontsteking van uw auto wordt uitgeschakeld wordt het apparaat automatisch ingeschakeld. Ook geschikt voor magazijnen, kelders, winkels en bevoorradingsruimten. Technische specificaties: Voedingsspanning 8 - 18 V= Ompoolbescherming met overspanningsfilter Stroomverbruik 100 mA (alleen bij genereren van toon) Ruststroomverbruik ± 0,5 mA Geluidsniveau bij 12 V ± 92 dB Frequentie ± 20 - 30 kHz Afm. (lxb) 108 x 55 mm. Prijs slechts 39,95 EUR
|
|
|
|
#10 |
|
Volwaardig Lid
Nationaliteit:
|
Geen (woel)muizen...
Het gaat in mijn geval zeker niet om (woel)muizen maar om een marter. Er heerst in onze streek een ware plaag van deze dieren voor met name auto- en huizenbezitters. Ik heb afgelopen zomer nog de restanten van een merel onder mijn motorkap gevonden. Muizen eten volgens mij geen merels...
Wat Freddy's apparaatje betreft; die dingen helpen alleen de fabrikant en winkelier. Een kennis van mij heeft, na installatie van het ding, nog drie keer zijn bougiekabels moeten laten vernieuwen. Het apparaatje zelf was overigens niet aangevreten... Volgens een monteur van de ANWB helpt het wel als je bijvoorbeeld wat haren van een hond of kat in een lap onder de kap bevestigt. Het dier komt namelijk telkens weer op zijn eigen vertrouwde geur (en de warmte van de motor) af. Ruikt hij een andere geur dan voelt ie zich niet meer thuis en vertrekt (hopenlijk)..... |
|
|
|