![]() |
|
|
#1 |
|
Legende
|
Ik weet wat je gisteren gedaan hebt
Nietsvermoedend kocht ik een Tsjechische telefoonkaart en stelde vast: ik wordt bewaakt !
Toen ik voor 4 maanden naar Praag kwam, dacht ik, het zou wel praktisch zijn, een Tsjechische te hebben. Ik ging naar het centrum en bezocht een filiaal van een grote telefoonoperator in de winkelstraat "Narodni", de nationale straat. Tien minuten later was ik de bezitster van een "SIM - card" en 250 kronen beltegoed, omgerekend ongeveer 8 euro. In een nabijgelegen café nam ik mijn nieuwe telefoon onder de loepe. "O2 - CZ" stond er te lezen op de display en daaronder "Praha 1 - Narodni". Kommisch, dacht ik, in Tsjechië wordt niet alleen de operator maar ook de plaats van aankoop op het scherm gezet. Ik zou mij echter vergist hebben want reeds op de terugweg merkte ik dat de aanduiding veranderde. Karlovo Namesti", stond er nu. Karlovo Namesti was de plaats die de tram op dat ogenblik passeerde. De telefoon scheen al mijn bewegingen te volgen. Sedert ik mijn geld op de lade gelegd had in de winkel was ik door een uitgekookt bewakingssysteem gevolgd. ook in de ondergrondse passages van de metro werkt de navigator. "Metro B Chodov", "Metro C - Andel", mijn telefoon kent alle plaatsen langs de gele, rode en groene metrolijnen. Van mijn werk rij ik dagelijks drie stations met de tram naar huis en ga dan nog 500 meter te voet. Op het totale trajekt verwisseld de aanduiding vijf maal. "Vinohradska" - "Muzeum" - "Sokolska" - "Bruselska" - "Belgicka". En nog voor ik de reuk van het ranzige frietvet aan de metrohalte "I.P.Pavlova" waarneem,staat er reeds "Cheeseburger 20 Kronen" op het display. voor mij als vegetarier een zeer waardevolle tip. In de eerste dagen in Praag was mijn telefoon werkelijk beter op de hoogte dan ikzelf. Doch geleidelijk ontmasker ik zijn fouten. Ik betrap mij erop dat ik mijn telefoon controleer. En als die fout is kan ik enig leedvermaak niet verbergen. In mijn kamer bijvoorbeeld staat er steeds Praha 2 - Nusle". Dat men uit het raam een blik heeft op het Nusle dal, maar dat de woning echter in het stadsdeel Vinohrady ligt weet hij echter niet. Binnen twee weken vlieg ik terug naar huis. Ik ben nu reeds gespannen om te weten of hij dar ook de weg zal weten. Het zou toch mooi zijn wanneer ik met "O2 - CZ" en "Flughafen Hamburg" zou begroet worden. Anna-Lotte Liss Uit radio.cz vertaald.
|
|
|
#2 |
|
Forum Freak
|
Zo zeg, wat een telefoon. Net alsof je de hele tijd gevolgd wordt. Werkt dan waarschijnlijk als GPS systeem. Lijkt me eigenlijk wel handig.
![]() |
|
|
|
|
|
#3 |
|
VIP Lid
Nationaliteit:
|
Echt geinig (tenminste...als je niets te verbergen hebt). Alhoewel je volgens mij met andere telefoons ook zo te traceren bent, maar die zeggen het niet!
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Super Lid
|
Citaat:
Ja, je bent altijd te traceren. Een recherchetactiek/techniek die door de politie veel gebruikt wordt. Dus als je iets te verbergen hebt??.... mobieltje uit!!!
|
|
|