![]() |
|
|
#11 |
|
Super Lid
|
Re: Cultuur in Tsjechie
Ze hebben in CZ een hele slechte reputatie. Dat hebben ze (deels) aan zichzelf te danken (diefstal, moord...)
Een neef van mij is door een van hun vermoord. Of als dat niet genoeg was wilden ze nog een flink pak geld van mijn oom hebben.Als je omgeving in CZ weet wat jullie werkelijke afkomst is, dan worden jullie misschien als 'normaal' beschouwd. ik denk dat de Tsjechen in het algemeen positief kijken naar het buitenland. Maar dat is iets wat ik denk. Skinheads zullen er daar waarschijnlijk wel zijn, maar ik heb ze daar nog nooit gezien. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Nieuw Lid
|
Hartelijk dank voor de antwoorden!
Ik ben er niet geheel gerust op, maar ben zeker bereid om een gok te maken! Tenslotte wordt men nergens direct aanvaard, maar ik zal zeker mijn best doen. Skinheads heb je overal, ook in Nederland...... persoonlijk heb ik er geen ervaring mee... Zijn jullie plannen op de korte termijn Kesip? Ik zit wel met veel vragen over de Tsjechen en paarden, hoe is het met de sprot gesteld (niveau van topruiters, paarden etc. maneges, en ga zo maar door...) Mijn man en ik verschillen nogal van mening over de streek, mijn voorkeur gaat uit naar de Bohemen, we hebben een leuke roubenka gezien in Marsov, in het Nationaal park. Een kennis van ons heeft een boerderij in Sorosice (Noord Moravie), maar volgens de informatie die ik gevonden heb zijn de mensen in Noord Moravie erg arm en is er een torenhoge werkeloosheid. We gaan binnenkort voor een paar weken naat CZ om meer boerderijen te bekijken en zullen dan definitief een keuze maken. Het plan is om met de fokkerij verder te gaan en indien mogelijk (ivm vergunningen etc, een pension/camping erbij en trektochten te paard te organiseren, de omgeving moet daar absoluut geschikt voor zijn, ongerepte natuur met voldoende ruimte voor de paarden natuurlijk en enigszins toeristisch. Uiteraard veel eisen en we zullen vast een compromis moeten sluiten uiteindelijk.... |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Nieuw Lid
|
Wel, dat is min of meer wat wij ook gaan doen. Wij zijn in onderhandeling om een grond te kopen, maar is van de gemeente dus kan nog wel even duren. Wij zijn dez zomer trouwens voor 1 week op trektocht geweest in Tsjechïe. Een vriend van ons heeft een eigen Manege, en we hebben van hem voor een prijsje de paarden kunnen huren en zijn dan lekker met de tent voor 1 week op stap geweest, heel tof geweest. Als je wil kan ik je wel wat foto's daarvan sturen als ze klaar zijn. Ik heb even op de kaart gekeken maar er zijn meerdere dorpjes die Masov heten, wat is de Okres ?
Wat die discriminatie betreft, moet je jezelf nu ook weer niet te veel zorgen maken, alles hangt ook van je eigen houding af, maar toch in het achterhoofd rekening mee houden. Welk ras willen jullie fokken ? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nieuw Lid
|
Wij hebben op dit moment Akhal-teke hengsten en zijn op zoek naar een viertal merries, maar omdat het ras zo zeldzaam is zal dat nog niet meevallen. Op onze website staan foto's en meer informatie over het ras. www.dutch-akhal-teke.com
Ik ben heel benieuwd naar de foto's, willen jullie zelf ook gaan fokken? Welk ras? Het is in ons opgekomen om misschien een twee friesche veulens te kopen. Ik las dat de Kladruber afstamd van de Fries en de lippizaner (of ben ik verkeerd voorgelicht ;-) ) Misschien dat het om die recden interesant zou zijn.... |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Nieuw Lid
|
De Akhal-Teke is inderdaad een zeer mooi ras, ik ken ze zelf niet zo goed qua karakter. Wij zouden opteren voor de plaatselijk Tsjechische Volbloed omdat die zeer mooi en groot zijn (stokmaat ruim boven 165) en lief karakter. Verder wil ik absoluut een Merens hebben (+/-Kleine Fries) omdat we in een bergachtige streek komen is dat ideaal, heeft wel maar stokmaat +/- 150 maar dat zou trouwens goed zijn voor mensen die het niet zo op grote paarden hebben, en daar wil ik echt mee gaan fokken. Verder ben ik ook aan een Kabardin aan het denken. We zouden in elk geval niet bij één ras blijven omdat we een ruimere keuze willen aanbieden en ook wil ik enkele kleinere paarden hebben voor de kinderen die zouden komen rijden.
Ik weet dat de Lippizaner gebruikt is geweest om het bloed van de Kladruber te "optimaliseren", maar dat er Fries bloed zou inzitten heb ik nog niet gehoord ? zou best kunnen. Een Fries is natuurlijk zeer mooi, en zou ook tegen het klimaat daar kunnen, want dat is natuurlijk ook niet te onderschatten. Wij zouden in een bergdorpje zitten op 1000 meter hoogte, en daar kan het makkelijk tot -25 en snachts zelfs -35 gaan in de winter dus vandaar dat ik naar de berg-rassen zoek. Jullie hebben al een SRO ? heb jij dan Tsjechische familie of vrienden die mee in die SRO zitten ? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Nieuw Lid
|
Welke streek hebben julli eop het oog?
De Merens is idd erg mooi!! Zeker voor een berg streek erg geschikt! We zouden vanwege de AT's ons liever in een laaggelegen gebied willen vestigen. Het karakter van AT's is niet moeilijk, maar ze zijn wel zeer temeramentvol, dus voor trektochten met beginners niet zo geschikt. Vandaar dat we uitkijken naar een ander ras om mee te fokken/rijden. Karabins staan echt bekend om hun berg-prestaties! De SRO zijn wij aan het oprichten, maar violgens het bedrijf dat dat voor ons regeld (en alle andere juridische rompslomp) duurt dat ongeveer 3 mnd... Even tussendoor, we gaan nu wel erg off-topic, misschien een idee om per email verder te kletsen? ;-) |
|
|
|