|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Legende
|
Meesterwerk Kundera na twintig jaar in Tsjechië
PRAAG (ANP) - De Ondraaglijke Lichtheid van het Bestaan geldt als het bekendste boek van de in Tsjechië geboren schrijver Milan Kundera, maar de Tsjechen konden de roman tot nu toe niet lezen. Pas deze week is het boek in het Tsjechisch verschenen.
Dat is 22 jaar nadat het voor het eerst werd gepubliceerd, meldde de Britse krant The Times dinsdag. Kundera vluchtte in 1975 het communistische bewind in zijn geboorteland, vestigde zich in Frankrijk en nam de Franse nationaliteit aan. Zijn bekendste roman verscheen oorspronkelijk in de taal van zijn nieuwe vaderland. Volgens zijn agent heeft Kundera het verhaal zelf moeten 'terugvertalen' naar het Tsjechisch, omdat het manuscript uit 1984 was verdwenen. De roman verhaalt over de Praagse Lente in 1968, waarbij Kundera zelf actief was betrokken. De Sovjet-Unie maakte met een invasie een einde aan de vreedzame revolutie. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Actief Lid
|
Jarenlang liep ik boekhandel in, boekhandel uit om de Tsjechische versie in handen te krijgen. Tot ik begreep dat de uitgave daarvan weleens heel lang op zich kon laten wachten. Toen ik laatst in Dům knihy was op het Wenceslasplein, zag ik het boek opeens liggen. Voor maar liefst 395 kronen. Maar mijn Kundera-periode is allang over en ik dacht: we hebben er zolang op moeten wachten, hou dat boek maar. En nog wat niet nader te publiceren Tsjechische verwensingen.
|
|
|
#3 |
|
VIP Lid
|
Ik heb het boek zelfs in China gekocht, in het Engels dan. Tis maar om nog ff te bewijzen dat het echt wel WERELDberoemd is.
|
|
|
|
#4 |
|
Super Lid
|
Ben benieuwd naar de nader niet te publiceren Tsjechische verwensingen... Het laatste boek van Kundera dat ik las vond ik erg veel naar een damesromannetje (exquse le mot) klinken...
|
|
|
#5 |
|
Super Lid
|
Dat heb ik me nooit gerealiseerd, dat er geen Tsjechische versie van bestond!
Overigens heb ik ook zo m'n Kundera & Skvorecky & Kafka periode gehad. Kundera hoeft nu ook wat minder van me. |
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Legende
|
Milan Kundera krijgt staatsprijs voor literatuur 2007
De Tsjechische staatsprijs voor literatuur gaat dit jaar naar Milan Kundera aldus CTK. De sedert tientallen jaren in Frankrijk levende Kundera zal de prijs echter niet in ontvangst komen nemen. De in Brno geboren schrijver die inmiddels 78 jaar oud geworden is, is vandaag wereldwijd de bekendste schrijver met Tsjechische "wortels". De vernieuwde staatsprijs voor literatuur wordt sedert 1995 uitgereikt.
![]() radio.cz
zomerimpressies (klik voor bekijken) Bericht 17-10-07 om 17:23 aangepast door Freddy2005. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Pivonist
|
Probeer eens Bohumil Hrabal, schitterend hoe deze man kan schrijven, en hij hield van een Pivo, want Pivodrinken is kunst volgens hem!
|
|
|
|
#8 |
|
Volwaardig Lid
|
In heb dit boek in het Nederlands gelezen.Geweldig.
Iemand de filmversie gezien? Ook de moeite waard. |
|
|
|