|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Nieuw Lid
|
Herfstvakantie in Tsjechi
Beste mensen,
In de herfstvakantie zijn wij naar Tsjechi geweest om daar onze sleutel in ontvangst te nemen van ons huis in Sonov bij Broumov (Reuzengebergte) Om alle formaliteiten in orde te maken waren wij een dag zoet maar goed nu zijn wij de trotse bezitters van een stijlboerderij in Sonov(161). O,wat is het daar mooi, geweldig al die verschillende kleuren. Wij hebben eerst met man en macht de tuin netjes gemaakt het was jaren geleden dat daar iets aan gebeurd was en het huis schoon gemaakt ook dat was jaren geleden, maar ondanks dat was het leuk werk. Er zijn meer Nederlanders in Sonov die daar een huis hebben zo kwamen wij in Broumov een zekere Louise tegen ik weet zijn naam niet zo goed meer maar hij sprak ons aan hij had op het Tsjechisch Forum gezien dat wij ook een huis hebben in Sonov leuk is dat wie weet gaan wij nog eens buurten bij elkaar! Wij gaan in december weer heen in de kerstvakantie ik ben benieuwd hoe het daar is in de winter de herfst was in elk geval supermooi! Binnenkort zal ik proberen wat foto's te laten zien! Groetjes, Hilda |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Beste Hilda,
Gefeliciteerd met het huis. Wees er trots op, onderhoud het goed en het zal je geluk terug geven. Veel aangename (klus)uren toegewenst. En koop bij de Tsjechische middenstand, na verloop van tijd wordt je herkend en geaccepteerd. Dat laatste is zeer belangrijk. Ik werd net gebeld door mijn Tsjechische buurman over de stand van zaken aangaande de verbouwing van mijn kotje. Dus een goede buur is beter dan.............. groet van Kukel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Wat leuk Hilde, nou ik wens jullie heel veel plezier daat in Tsjechie.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Heel veel geluk! Ik ga morgen ook weer naar ons huis in Tsjechi. Wij hebben in mei de sleutel gehad. Veel gewerkt, maar het is nu echt zoals we vinden dat het moet zijn. Ongelooflijk hoe snel we zijn ingeburgerd in die paar maanden! Wij proberen minimaal eens per twee maanden te gaan en dat lukt aardig (meestal met het vliegtuig, want we zitten bij Praag). Nou, ik ga nu maar aanstalten maken om te slapen, want ik vlieg morgenochtend. Ahoj!
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Forum Freak
|
Gefeliciteerd met jullie huis in Tsjechi, Hilda! Wat heerlijk voor jullie.
Geniet er maar van!
|
|
|
#6 |
|
Nieuw Lid
|
Ja, wij doen onze inkopen bij de Tsjechische middenstand, inmiddels wij hebben een nieuwe keuken besteld in Broumov en verdere inkopen doen wij daar ook erg leuk en de mensen zijn erg aardig een paar middenstanders kunnen goed duits erg handig maar ook als ze alleen maar Tsjechisch kunnen met een beetje inspanning kun je wel duidelijk maken wat je hebben moet en dat heeft ook wel wat!
Ook hebben wij onze Tsjechische buren op visite gehad nee wat dat betreft als je jezelf geeft ben je zo ingeburgerd! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
VIP Lid
|
Gefeliciteerd met jullie huis.
Geniet ervan en we zien de foto's nog wel verschijnen. ![]() |
|
|
|
|
|
#8 |
|
VIP Lid
|
Van harte gefeliciteerd, en je zult zien je wilt er zo vaak mogelijk zijn!!!
![]() |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Pivonist
|
Leuk Hilda, veel plezier en geluk in de toekomst, ik woon wel een eind van je af in Tebiho maar ik herken het gevoel. Ook mijn buurman is mijn huisje aan het renoveren aan de binnenkant, er komen gipsplaten met nieuwe isolatie en dan wordt het gestuuct. Het is inderdaad schitterend in de herfst daar, wat een kleurenpracht maar vooral rust. Dat is ook de reden dat ik me over 4 jaar aldaar terugtrek het wordt me hier in Nederland te druk en te eng. Tebiho is een gehucht met zo'n 320 inwoners en deze zijn allemaal erg gemoedelijk en vriendelijk. Bij aankomst 14 dagen geleden hadden de buren vast een boom omgezaagd wat ik wenste en deze in hapklare brokken voor het houthok gelegd. Ik ging even met ze afrekenen maar daar was geen sprake van, elkaar helpen is daar gewoon, awel beidde mannen heb ik elk een krat Pivo gegeven en zelfs dat hoefde niet maar toch werden de getuitte lippen aan de fles gezet. Ik hoop er nog lang te vertoeven en te genieten van dat prachtige land met zijn vriendelijke bevolking!
|
|
|
|
#10 |
|
VIP Lid
|
prachtig is dat,dat men elkaar daar helpt zonder er iets van terug te verwachten.
wij waren vorig jaar in vysoke,werden naar ons huisje gebracht(erg veel sneeuw)de bevolking is natuurlijk gewent om daar te rijden met veel sneeuw,zo ook de meneer van ons huisje die ons voorging. we begonnen beneden aan de berg en moesten omhoog,de eigenaar was er allang,maar gerben kwam maar niet door de laatste bocht,spekglad. de zonen van de eiegenaar hebben hem toen geduwd door de bocht en ja we warren er. svonds ergens wezen eten,en natuurlijk weer met het zweet op het voorhoofd aan het begin van de berg omhoog,ja de laatste bocht muur en muurvast stonden we (gerben gaf nog wat extra gas,dus oplaatst helemaal een drama,ondanks de winterbanden en de kettings)ik ben vervolgens met de kinderen naar het huisje gelopen en na een uur maar even bij gerben gaan kijken of hij vorderingen had gemaakt,nou niet dus. na een uur proberen om los te komen,kwamen er een paar dorpsgenoten,(die inmiddels eerst een uur voor het raam hadden staan kijken,geef ze eens ongelijk want ze zullen gedacht hebben van daar is weer een nederlander die niet weet hoe het wel moet)oke grote pikhouweelen werden aangerukt(ik dacht nog dat de banden helemaal lek zouden gaan)plankjes onder de banden,een oud mannetje in onze auto maar het mocht allemaal niet helpen. daar kwam onze buurman,die gelukkig duits sprak,en gelijk wel zag dat dit toch echt niks werd. hij vroeg gerben om een sleepkabel,en laten we die nou net niet bij ons hebben,dus de beste man naar huis om een sleepkabel. komt me daar een shovel van heb ik jou daar,(het was al 10 uur s avonds)en rukt zo de auto eruit geweldig De moraal van dit verhaal is,dat gerben de volgende dag naar de slijter is geweest om te vragen wat de tsjechiesche bevolking het liefste drink,nou vraag me niet wat het was maar volgens de dame moest het dat goedje zijn. Gerben 6 flessen daarvan gekocht,en is zo de buurt langs gegaan om de mensen te bedanken voor de hulp die zij geboden hadden. geloof dat hij bijna drie uur is weggeweest,niemand wilde het hebben,maar als gerben even iets kwam drinken dan namen ze het aan. als laatste bij de buurman,die wilde er niks van weten van de fles met het goedje,ach ja doe toch ook maar wel maar even wachten. hij kwam terug met de sleepkabel en zo hadden ze een prima ruil er bleek ook een weg te zijn die boven de berg begon die hebben we de rest van de week gevolgd |
|
|
|