het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 12-05-04, 17:40   #1
Nieuw Lid

De kuuroorden: Karlovy Vary, Marianske Lazne en Frantiskovy Lazne

Hallo, wij gaan met 2 kinderen van 9 en 11 op vakantie in de buurt van Karlovy Vary. Wat is daar allemaal te doen en te bekijken? Zijn er ook nog dingen die voor de kinderen erg leuk zijn? Ik ben benieuwd.
groetjes, Trudie
daluya is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-05-04, 18:13   #2
VIP Lid

Jelen's avatar

Nationaliteit:
Re: wat is er te doen in de omgeving van Karlovy Vary

Te veel om op te noemen... Een van de mooiste steden, die ik ken (zonder beinvloeding door mijn afkomst). Maar vraag maar raak, wat zoek je, wat vind je leuk? Ik ken de stad door en door...
Jelen is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-05-04, 20:16   #3
Nieuw Lid

iedere jaar is in karlovy vary film festival
radek cadil is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-05-04, 13:39   #4
Lid

Nationaliteit:

Wat erg leuk is om te zien en ook te wandelen is Soos, ten westen van Karlovy vary. Daar 'pruttelt'de aarde, is zeer apart Er is ook een dino museum bij.
Veel plezier!!!!
Gieneke is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-05-04, 17:54   #5
Nieuw Lid

Ah, mooi dat je de stad door en door kent! Kun je ons tips geven. Wat we leuk vinden, een museum wat ook voor kinderen leuk is om te bekijken, kastelen in de omgeving en er zijn bronnen enzo maar welke moeten we gezien hebben. Mooie plekken in de stad, leuke tentjes om een hapje te eten. Is er voor kinderen in de omgeving nog iets speciaals, een zwem-iets ofzo. Ik las in een ander berichtje iets over een Dino museum.
ik hoor het wel,
groetjes Trudie
Oud 15-05-04, 08:39   #6
Actief Lid

judith's avatar

Nationaliteit:

Hoi Trudie,

In en om Karlovy Vary is veel te zien en te doen, ik heb zelf genoten van het volgende:

De bronnen! In Karlvoy Vary komt vanuit 12 bronnen geneeskrachtig water omhoog. Dit heeft Karlovy Vary gemaakt tot het grootste kuuroord van Tsjechie. Het water komt in het centrum van de stad omhoog, bij de Tepla (=rivier) en je kunt het ook proeven. Hiervoor kun je bekertjes bij de kiosken kopen. Voor de kinderen zijn er ook bekers in de vorm van een kat, hondje etc. Let op: Een paar bronnen zijn heet, hoeveel graden staat aangegeven. En in een grote overdekte hal spuit de geiser meters hoog de lucht in.

In de omgeving van de bronnen kun je warme spawafels eten, een soort hele grote FrouFrou's. Deze wafels worden ook elders in winkels verkocht, maar warm is natuurlijk wel zo lekker.

In het centrum zit restaurant Svejk (Stará Louka 10). Dit restaurant dankt zijn naam en inrichting aan het boek De brave soldaat Svejk.

Op Na Vyhlídce 50 vind je restaurant Galerka, hier is het thema "het leven van toen". Gerechten hier komen voornamelijk uit de oud Tsjechische keuken. Smullen... en dat geldt ook voor de creatieve inrichting.

Op het dak van hotel Thermal is een buitenzwembad, mét uitzicht over de stad.

Met de kabeltram kun je naar uitkijkpunt Diana, ook weer goed voor uitzicht over de stad.

In de omgeving van Karlovy Vary vind je in het plaatsje Loket een burcht die de afgelopen jaren is gerestaureerd. Werkzaamheden gaan nog door, maar zeker al de moeite waard.

In Tepla staat een klooster waar je met een gids rond kunt lopen. Tijdens de rit ernaar toe prachtige natuur! De gids spreekt op verzoek Duits en geeft een interessante rondleiding, speelt ook leuk in op de groep.

Wat betreft wandelen en zwemmen zit je in Kyselka goed, je kunt overal de natuur in en water volop! Een wandeling of ritje rond zonsondergang levert je vast een ontmoeting met herten op.

Nou Trudie, ik laat het hierbij. Jelen zal je vast en zeker met nog veel meer tips verwennen, hij is geboren en getogen in Karlovy Vary en kent daar iedere steen én boom.
judith is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-05-04, 20:36   #7
VIP Lid

Jelen's avatar

Nationaliteit:

Ja, Judith heeft al veel gezegd, nou moet ik er nog wat van maken. Moeilijk is dat niet, want er is nog veel meer...

Vyhlídka Tři kříže - Uitkijk Drie kruizen

Een wandeling door de kuurbossen naar deze plek is de moeite waard, als beloning een prachtig uitzicht over aan en kant het „oude“ centrum en aan de andere kant de „nieuwe“ stad. Je kunt hier ook de funderingen zien van een hotel, dat nooit is afgebouwd. Volgens de legendes waren er drie mannen, vader en twee zoon’s bezig met een reuze hotel, dat met de stad verbonden moest zijn. Door alle schulden, die ze gemaakt hebben, hebben ze besloten er een eind aan te maken. Metze drie-en hebben ze zich daar boven van het leven „bevrijdt“. Vandaar de drie kruizen van elk ca. 7m hoogte.

Divadlo - Het Theater gebouw

Te mooi om te beschrijven. In ongeveer de zelfde stijl, als het Nationale Theater in Praag, maar dan kleiner. Wij vonden het zo mooi, dat we stiekem door het verbod heen toch even paar foto´s gemaakt hebben (wel zonder flits, want kapot maken willen wij ook weer niet).

Mlýnská kolonáda - Molen colonnade

Je voelt je even in Griekenland tussen de stenen pillaren, terwijl je geniet van de bronnen, welke daar vrij af te tappen zijn.

Tržní kolonáda – Markt colonnade

Ongeveer het zelfde idee – afgedekt wandelpad met bronnen, maar nu weer even geen steen, maar prachtig houtsnijwerk.

Barokní kostel Sv. Máří Magdalény – Barok kerk St. Maria Magdalena

Kijk gewoon even naar binnen, je zult versteld staan, als je de rijke versiering van dit gebouw ziet. Toegang is buiten de dienst tijden wel beperkt tot de entree hal.

Kostel Sv. Petra a Pavla - Kerk St. Peter en Paul

Russisch orthodox – dak beplaat met een dunne film van 24karaats goud en binnen ook echt prachtig.

Ja, en zo kan ik wel doorgaan, maar dan zal ik hier de aandacht moeten geven aan minimaal 200 van de mooie gebouwen, welke in dit in de 18de en begin 19de eeuw glorieuze stad staan.

Niet te vergeten is ook een tripje de bergen in. Boží Dar a Klínovec zijn twee plekken, die je zeker moet bezoeken. Klínovec ligt op 1244 meter hoog, en je hebt daar dus ook een geweldig uitzicht Tsjechië en Duitsland in.

Verder nog maar even kort een paar plekken, waar je heen kan:

Františkovy Lázně = Francisbad: Kleine kuurstad, voornamelijke patiënten zin kinderen
SOOS: veengebied
Cheb: mooie historische centrum
Jáchymov: stadje van radioactieve kuren en zilvermijnen – musea´s (Maria Curie had hier uranium ontdekt)
Mariánské Lázně = Marienbad: nog een mooi kuuroord
Stříbro – renaissancistische centrum

Een tipje: bezoek in Karlovy Vary, in het centrum het Infocentrum Města K.Vary, ze zouden je daar graag wel helpen. Zo niet, wil ik het wel horen, pak ik mijn oude klasgenootje wel even stevig aan...
Je kunt ze alvast virtueel bezoeken: Klik even hier voor de engelstalige site

Veel plezier daar,
Jelen

Jelen is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-05-04, 18:06   #8
Nieuw Lid

Fantastisch wat een tips, we zullen ons zeer zeker goed gaan vermaken daar! Ik laat het nog wel weten.
Oud 24-05-04, 21:02   #9
Actief Lid

Waar kan ik de ondergrondse bron vinden? Ben al een aantal keren in Karlovy Vary geweest maar ben blijkbaar hieraan voorbij gegaan.
Ook zou ik graag horen hoe ik (evt. met de auto) bij de Vyhlídka Tři kříže - Uitkijk Drie kruizen kan komen.
Bedankt.
Marianne is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-07-04, 20:22   #10
Actief Lid

Nog 2 Tips, de 13de bron, in het centrum van de stad namelijk de firma Becherovka, je zou hier eigenlijk moeten beginnen. Je krijgt een rondleiding, een filmpje en je mag eens proeven. onze dochter vondt de kelders ook wel fijn, en zij kreeg een frisdrank. Wij kregen een pasje, en bij elke Becherovka die we dronken lieten we er een stempeltje inzetten door de kelner. Na 10 Becherovka's (overal in Tsjechië te gebruiken) mochten we een bekertje afhalen.
eind juli zijn er in Becov (met een accentje op de c), ridderfeesten, met volksdans, riddergevechten, en een middeleeuwse makt, en een grote biertent. wij hebben er ons vorig jaar uitstekend vermaakt.
veerle is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels