|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Super Lid
|
Reizen magazine: Jugendstil-hoofdstad Praag
In Reizen magazine van november staat een artikel over Praag als Jugendstilhoofdstad.
Het artikel heb ik nog niet (leuke smiley btw ). Dus ik kan er niks over zeggen. Het artikel telt 8 pagina's waarvan 3 beschreven. Heb geen tijd om het allemaal te scannen, maar wellicht dat iemand anders het wil doen. ![]()
|
|
|
#2 |
|
Forum Freak
|
Dit is wat ik vond Rudolf, bedankt voor de tip!!
'Fred en Ginger' bijna jarig De gouden stad is één van de zwierigste steden van Europa. Maar naast al het neo-barokke geweld is er in Praag ook moderne architectuur te vinden. Het meest in het oog springt Het Dansende Huis, dat volgend jaar precies 10 jaar geleden werd gebouwd. Praagse architectuur staat centraal in de jugendstilwandeling in het novembernummer van REIZEN Magazine. Zelden was een kantorencomplex zo de moeite van het bezoeken waard. Ten eerste is de wandeling ernaartoe al een attractie op zich. Je loopt langs de Moldau en de prachtigste jugendstilpanden, en dan krijg je hem in het vizier: Het Dansende Huis, ontworpen door de in Kroatië geboren Tsjech Vlado Miluníc. ‘Ik wilde een gebouw ontwerpen dat de situatie in Tsjechië weergaf tijdens de Fluwelen Revolutie’, legt de architect uit. ‘Verandering, beweging. Twee torens, twee periodes: de totalitaire en de vrije wereld.’ De buurman vond het ook een briljant idee. Naast de plek waar het kantorencomplex in 1997 gebouwd werd, woonde niemand minder dan Vaclav Havel. De twee hadden grootse plannen voor een multi-functioneel gebouw dat zou moeten draaien om kunst en cultuur, maar helaas moest de eerste knieval aan het kapitalisme al tijdens het zoeken naar investeerders worden gemaakt. Een kantorencomplex bleek wel te realiseren. Maar dan nog was het moeilijk. De tekening was behoorlijk controversieel voor Praagse begrippen. Praag gaat immers prat op haar rijke historische architectuur. Goedkeuring kwam er dan ook pas nadat Frank Gehry zijn naam aan het project verbond. De man achter o.a. het Guggenheim Museum in Bilbao (Spanje) had voldoende autoriteit om de Pragenaars ervan te overtuigen dat dit gebouw er moest komen. Eenmaal gebouwd, kregen de twee dansende torens al snel de bijnaam ‘Ginger & Fred’ naar het beroemde danskoppel Ginger Rogers en Fred Astaire. Voor de rest heeft het gebouw niets met Hollywood kitsch te maken. Integendeel zelfs. Je kunt er ook eten Op de zevende verdieping van het kantorencomplex bevindt zich één van de beste restaurants van Praag: La Perle de Prague. Niet alleen het eten is goed, ook het uitzicht is fenomenaal. Met home-smoked Salmon with Caviar Pearls voor je neus kijk je op de Moldau, de burcht en de St.Viturkatderaal. Magistraal.Keuken: Frans Prijs: hoofdgerechten tussen € 16 en € 24 Dresscode: smart/casual Locatie: centrum van Praag (Praha 2) Metro: Karlovo Namesti (lijn B) Info: www.laperle.cz COPYRIGHT ANWB 2006
|
|
|
#3 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Heb het blad Reizen inmiddels gekocht. Voor de liefhebbers en kenners van Jugenstil en Praag niets nieuws onder de zon, maar toch een leuk artikel voor de "heb", met mooie foto's...
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Forum Freak
|
Ik heb de gids ook gekocht en voor mij staan er mooie tips en foto's in. Maar dat komt omdat ik nog maar 1 keer in Praag ben geweest, dus nog lang niet alles heb gezien. Ik verslind nog elk artikel.
Als ik tijd heb wil ik het wel scannen. (en als ik weet hoe het moet, nog even uitzoeken)
|
|
|
#5 |
|
Forum Freak
|
"Vriendin" extra vakantie verhaal Tsjechië
Ik koop eigenlijk nooit blaadjes, maar nu zag ik de "Vriendin" extra en die gaat over vakantie. Er staat ook een verhaal in over een familie die naar Tsjechië zijn geweest.
Ze schrijven; "Tsjechië, prachtig, maar vergeet je kaplaarzen niet". Verder, "Dit had een vrolijk en positief relaas moeten worden over een heerlijke campingvakantie in Tsjechië. Helaas, het werd een verhaal over modder, autopech en water, heel veel water....". Maar ook "op elke hoek van de straat is wel iets moois te ontdekken". Het is niet zo'n heel groot artikel met foto's. Ik zal het proberen te scannen!
|
|
|
#6 |
|
Wat een ongelofelijk lelijk, ellendig gebouw is dat toch.
Knoop er een bekende architect aan en ieder aapt het na: geweldig origineel. Mooi!!!!!!!!!!!! Het gebouw is een grap. En als je de grap vaak genoeg hebt gehoord is het vervelend. Het is oer vervelend. Als dat de vrije wereld moet voorstellen! Gewoon ontmantelen en vergeten. Maar eerst die architect op een stoel zetten, vast binden en hem dwingen om een week lang naar zijn misbaksel te laten kijken. Groet van en misnoegde Kukel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Forum Freak
|