![]() |
|
|
#1 |
|
Lid
|
Vraag over achternaam Misar
Ahoj!!!! Ik heb een vraagje over de achternaam Misar of Mišar. Ik een groot gedeelte van mijn familie draagt deze achternaam ook, maar omdat we al 2e en 3e generatie in NL zijn weten we niet echt iets over de afkomst en betekenis van de achternaam. Dus weet iemand hier missschien iets over de naam Misar???? Wat ik mij ook afvraag is waarom de vrouwen van mijn familie van de vorige generaties die nog in tsjechie woonden niet OVA of iets dergelijks achter hun achternaam Misar hebben??? Ik denk zelf misschien dat het komt van een stad uit Servie, waarvan ooit is geimigreert naar Tsjechie en de stads naam als achternaam is gebruikt. Heeft iemand wat informatie over Misar dan zou ik het heel graag horen! Alvast bedankt iedereen!!!!!! Cau! ![]() |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Super Lid
|
Maar het zou natuurlijk net zo goed van het Duitse porseleinstadje Meissen kunnen komen, dat in het Tsjechisch Míšeň heet.
Achternamen vallen meestal moeizaam te verklaren, behalve natuurlijk achternamen die een beroep of een plaatsnaam o.i.d. in zich meedragen. Maar als mijn achternaam een plaatsje in Pakistan zou zijn zegt dat niet dat mijn familie uit Pakistan stamt!
|
|
|
#3 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Moderator
|
Dus blijft de vraag waarom de vrouwelijke familieleden van Juracka dat niet hadden.
![]()
|
|
|
#5 |
|
Actief Lid
|
hier is een lijst met alle vrouwelijke achternamen die vaker dan 5 keer voorkomen http://www.mvcr.cz/statistiky/jmena/zcetn.xls
Daar zit geen Misar of Mišar tussen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Lid
|
Het is nog steeds een mysterie dus. :traan:
Het is volgens mij wettelijk verplicht om als vrouw je achternaam met Ova of Ska etc. te verlengen na huwelijk in Tsjechië. Was dat dan ook al verplicht rond 1800/1850?? ![]() |
|
|
|