Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Onroerend Goed
Vochtige muren

Vochtige muren

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 19-10-06, 10:08   #21
Marcel
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
en door het soort cement wat men aan de binnenkant van sommige huizen smeert ?
als je natuurstenen muren hebt, zou ik die afkrabben tot op de kale steen en zo laten ?
Marcel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-10-06, 10:12   #22
kukel

kukel's avatar

Nationaliteit:
waterglas, als iemand dat nou even op internet uitzoekt dan weten jullie alles.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-10-06, 10:14   #23
Marcel
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
volgens : http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterglas

Waterglas is een oplosbaar natriumzout van kiezelzuur.
Het heeft de algemene samenstelling 30-40% SiO2, 10-20% Na2O, 60-40% H2O (dwz. ca. Na2Si2O5. 6H2O).
Het wordt gemaakt door bij hoge temperatuur (1400oC) zand en natriumcarbonaat samen te smelten. Hoewel de chemie ingewikkeld is, kunnen we dat proces vereenvoudigd voorstellen als:
Na2CO3 + 2SiO2 ==> Na2Si2O5 + CO2 Het smeltproduct wordt daarna aan water blootgesteld en de oplosbare delen gaan in oplossing.
Waterglas is een product van groot technisch belang. Het is een vaak voorkomend ingrediënt van schoonmaakmiddelen, waar het op de verpakking wordt vermeld als natriumsilicaat (sodium silicate). Het wordt ook toegepast in lijmen en bindmiddelen, in bijvoorbeeld karton. Bij aanzuring ontstaat silicagel, een vorm van kiezelzuur die vooral wordt gebruikt in verpakkingen om de relatieve vochtigheid te verlagen.

Waterglas is ook een populaire stof bij chemische demonstraties, bijvoorbeeld voor het maken van een chemische tuin
Waterglas wordt in verkiezingstijd ook gebruikt om toe te voegen aan de lijm waarmee posters geplakt worden. Hierdoor zijn de posters beter bestand tegen de regen.
Marcel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-06-07, 14:37   #24
nick_db
Actief Lid

nick_db's avatar

Nationaliteit:
Vochtige muren

Hallo, wij zijn in april verhuisd naar een 100 jaar oude boerderij. Het was allemaal verbouwd, maar op de Tsjechische manier. Kwalitatief dus niet super en met sommige dingen is gewoon geen rekening gehouden.

In ons woonhuis is een deel nieuw (keuken = aangebouwd). Daar is geen vocht. In 2 slaapkamers en 2 hallen is het ouder, maar droog. In de badkamer wordt het uiteraard wat vochtiger (ventilatie aangelegenheid). De huiskamer voelt in de avond klam aan als het geregend heeft. In een slaapkamer zien we onderaan de muur vocht, de muurverf is nat.

Voor een deel heeft dit te maken met de grondsoort. Water zakt niet echt goed weg. Voor een ander deel heeft het te maken met gebruikte bouwmaterialen en wellicht ook isolatie type. Nu is dit soort zaken niet echt mijn vak. Ik vraag me af wat we eraan kunnen doen.

Op fora las ik dat er een goedje in de muur geinjecteerd kan worden, wat uithard als het met water in contact komt. Het resultaat; goede vochtisolatie.
Zijn er andere wegen die we kunnen bewandelen?
En weet iemand bij wat voor soort type bedrijven je dit soort dingen kunt laten oplossen? -> Ik zie genoeg Tsjechische bedrijven die isolatie doen, maar dat is meer isolatie bij nieuwbouw of verbouw. Die gaan het liefst rigoreus te werk vanwege winst. Ik hou van simpele edoch effectieve oplossingen ...

Tips zijn van harte welkom.
Alvast bedankt.
nick_db is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-06-07, 15:20   #25
nick_db
Actief Lid

nick_db's avatar

Nationaliteit:
Hoi Esthertje,

Ja, die had ik gelezen. Het injecteren was me bekend, ik was het tegengekomen op een Belgische site. Of en hoe het hier toegepast wordt is me niet bekend. In het onderwerp waar je naar linkte wordt een negatieve mening gegeven, terwijl het mij juist de handigste oplossing lijkt. Wat ik me bij onderkappen moet voorstellen is me niet helemaal duidelijk. Bij de beschrijving in dat onderwerp kan ik me eigenlijk geen beeld vormen helaas.

Wie heeft ervaring met injecteren (in Tsjechië)?
Wie heeft ervaring met onderkappen (in Tsjechië)?
Ben benieuwd naar kosten, ervaringen...

Groetjes, Nico annex Nick

Bericht 08-06-07 om 15:22 aangepast door nick_db.
Reden: grammatic
Oud 08-06-07, 16:47   #26
Yvonne Roelofsen
Actief Lid

Yvonne Roelofsen's avatar

Nationaliteit:
nick,

wij hebben hetzelfde probleem in onze stal. tijdje geleden laten verbouwen en twee weken geleden hoorden we van de huurders dat er vocht in de muren zit. eerst dacht ik nog aan "bouwvocht" (nieuwe vloer gestort, muren, plafond gestuukt en gewit dus nog heel veel water aanwezig) en met goed ventileren is het voor 99% weg. maar de vraag is wat nu de oorzaak was, de aannemer is het aan het onderzoeken (zelf zijn we over een week of vier). ik heb inmiddels begrepen dat er bij oude huizen rondom het huis normaliter een drainagesysteem ligt het kan zijn dat dit niet voldoende werkt. een andere mogelijkheid is dat er inderdaad geen of onvoldoende isolatie is (muren staan rechtstreeks op de grond). het kan best dat dit probleem al jaren aan de gang is ik kwam normaal niet in de stal. goed ik wacht de resultaat van het onderzoek van de aannemer of en zal zijn oplossing en prijs hier "posten".

ron
Yvonne Roelofsen is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-06-07, 12:39   #27
nick_db
Actief Lid

nick_db's avatar

Nationaliteit:
Hi Ron/Yvonne, ondertussen zijn we achter een deel van de oorzaak. De dakgoot heeft aan 2 kanten een afvoer. Aan de voorkant, waar ook onze slaapkamer is, zou het water de weg op moeten gaan maar zakt blijkbaar feitelijk de grond in. Volgens de buurman zal de afvoer wat beter richten of klein beetje aflopend beton storten het water de goede richting in sturen en ca. 50% van het probleem oplossen. Een drainage systeem ben ik in dit land tegengekomen, maar dan juist bij de nieuwere huizen. Rondom ons 100 jarige huis heb ik nog geen tekenen gezien dat er zo'n systeem is. Wel een septik systeem met een paar putten wat recent vervangen is.

Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten van het onderzoek van jullie aannemer. Ondertussen vragen we hier verder rond. Vandaag komt een vriend uit Praag bij ons op bezoek, die in de o.g. ook nogal wat contacten heeft. Wellicht dat een van zijn kameraden een tip heeft. Wordt vervolgt..

Bericht 09-06-07 om 12:40 aangepast door nick_db.
Reden: quote weg
Oud 09-06-07, 13:44   #28
Freddy2005
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
nick_db schreef:
Bericht bekijken
Wat ik me bij onderkappen moet voorstellen is me niet helemaal duidelijk. Bij de beschrijving in dat onderwerp kan ik me eigenlijk geen beeld vormen helaas.
Een steen boven vloerniveau wegkappen over een afstand van ongeveer een meter, te beginnen in een hoek van de ruimte die je wenst te onderkappen. - Zwarte folie (op rollen verkrijgbaar in verschillende breedtes, 30 cm in uw geval)op volle muurlengte afsnijden en in een rolletje draaien zodat het in de weggekapte steen past. - Dun laagje mortel in de steenlaag leggen. - Het rolletje folie beginnen afrollen totdat je tegen de nog niet weggekapte stenen komt. - Het gat dichtmetselen boven de folie. - De volgende dag een tweede meter stenen wegkappen en de hierboven beschreven werkwijze herhalen. Eens de hele muur op deze manier onderkapt is kun je aan weerszijden de overtollige cm folie wegsnijden en de muur vlak afwerken. Om vlugger te gaan, kun je per dag in elke muur een meter onderkappen, zodat je aan vier meter komt per dag en per woonruimte. Overlappingen van de folie afdichten met silicone (in de hoeken of indien de rol te kort gemeten was...). Je zult snel merken dat dit een zeer lastig karwei is, zelfs indien je gebruik maakt van een marteau piqueur (hoe zeg je dat in het Nederlands, beitelhamer of zoiets), vooral omdat het werk zo laag bij de grond is, maar het is de goedkoopste en zekerste manier om opstijgend vocht tegen te houden.
Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-06-07, 17:52   #29
kukel

kukel's avatar

Nationaliteit:
Een huis wordt gebouwd.
Het gegraven gat is groter dan het huis.
Huis is klaar.
Met stenen wordt het vlak rond het huis dicht gegooid.
Zand er over en klaar.
Vele lange jaren verzorgen de losgestorte stenen de waterafvoer.
Als het ware de drainage.
Na vele jaren komt er zand en andere rommel tussen de stenen.
De waterafvoer stagneert.
Gevolg: veel te veel water wat tegen het huis aan klotst.
Gewoon de hele handel rond het huis afgraven,muren afplakken met dakbedekkingsmateriaal, de hele zaak weer vullen met de opgegraven stenen.
De hele handel dichtgooien.
Eventueel drainage aanbrengen kan ook nog, maar die moet je geregeld doorspoelen, daarna zand/aarde erover en klaar is Kees.
Kind kan de was doen.

En het allerbelangrijkst: VENTILEREN, VENTILEREN EN VENTILEREN!

Tsjechische huizen zijn niet voorzien van ventilatie roosters.

Dus ramen open en gewoon stoken.

Een heel verhaal, doe er uw voordeel mee.

Groet van een immer ventilerende Kukel.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-06-07, 19:54   #30
JCD
Volwaardig Lid

JCD's avatar

Nationaliteit:
Ook wij hadden te kampen met vochtige muren en vloeren in ons stokoude pand. Dus: elke keer muren bijwerken en schilderen. In het begin is dat best leuk maar al snel gaat het vervelen.
Recent hebben we drainage laten aanleggen voor een uitermate schappelijke prijs. De gevolgen waren spectaculair; was de relatieve vochtigheid in onze natste kamer voorheen steeds 100%, binnen enkele weken was het gedaald naar aanvaardbare waarden. O ja, de ruimte was nog nauwelijks geventileerd. Ook daarin wordt momenteel voorzien.
Onderkappen is ons ontraden vanwege de hoge kosten en omdat drainage even effectief zou zijn. Vooralsnog lijkt de drainage een effectieve maatregel te zijn geweest.

M.vr.gr. Jan.
JCD is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed