het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 18-10-06, 11:37   #1
VIP Lid

Beruska's avatar

Culinaire shocks

Citaat:
Bartiku schreef:
Een van de grootste culinaire shocks die ik m'n Tsjechische gasten aan kan doen ..
Deze reactie van Bartiku bracht me op een idee .. een nieuwe thread te beginnen. Over de culinaire shocks, niet alleen van de Tsjechen in Nederland maar ook andersom.

Ik kan me heel goed herinneren hoe mijn eerste ontmoeting met andijviestamppot is gegaan. Ik keek het gerecht zo aan; in de zin van: moet ik nu dit eendenvoer opeten? Als klein kind hielp ik m'n vader met het voorbereiden van het voer voor kleine kuikentjes. Die herinnering kwam nu naar boven: ik kijkend over de schouder van m'n pa die gekookte aardappelen, brandnetels en gemalen granen aan het mengen was. Ik heb het wel opgegeten maar ..

Wat is jullie ergste culinaire ervaring?
Beruska is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-10-06, 13:42   #2
Actief Lid

anavi's avatar

Nationaliteit:
Mijn eerste welkomst-eten was balkenbrij. Later ben ik het ook gaan eten, maar echt lekker vond ik het nooit. Wat ik dus nooit heb kunnen opeten is platselijke kruudmoes (karnemelk, rozijnen, ham, worst, kervel, gort)
anavi is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-10-06, 14:04   #3
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Nou dat kan ik me voorstellen Anavi!! Ik heb het nog nooit gegeten maar het lijkt mij ook niet lekker!!

Het enige in Tsjechië wat ik niet lekker,tenminste waar ik nu op kan komen, vind is (vooral op de aardappelen) kmín in veel gerechten, als het weinig is vind ik het nog wel lekker, maar we hebben bij iemand thuis een keer aardappelen gegeten en toen waren ze kennerlijk een beetje uitgeschoten, niet lekker!!!
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-10-06, 14:13   #4
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Gelukkig is Pens, gevulde darmen etc etc me tot nu to bespaard gebleven..
De grootste schock??
's morgens half tien op de koffie gaan!!
Die turek ging nog maar meteen al een stevige Slivovice erbij.....

Uiteindelijk werd 't nog heel gezellig en zijn we om een uur of acht volgestouwd met lekkers huiswaarts gezigzagd
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-10-06, 14:40   #5
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Ohja, dat was ik bijna vergeten. Wij zijn, alweer heel lang geleden, uitgenodigd voor een bruiloft, prachtig, met allemaal echt Tsjechische gewoontes waar ik hier niet over uit zal wijden.
Het feest werd gevierd in een vakantieverblijf van een fabriek. Daardoor kon iedereen blijven slapen en 's morgens als ontbijt kregen we....... goulash met rohlik!!
Jan en ik vonden het wel lekker (en alle Tsjechen trouwens ook!!) maar mijn vader en moeder vonden het VRESELIJK!!!!
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-10-06, 15:51   #6
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Hoi ik had voor mijn vrouwtje boerenkool met worst gemaakt.
Daar moest ze wel even aan wennen hoor,ze kon de boerenkool eigenlijk alleen als kippen voer.we kunnen er inmiddels nog vaak om lachen.
tonecku is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-10-06, 16:09   #7
Actief Lid

Raymond Veronika's avatar

Nationaliteit:
Mijn ergste ervaring was eigenlijk niet in Tsjechie, maar in Slowakije (maar heb wel eens begrepen dat hetzelfde ritueel ook in Tsjechië plaatsvind).

Ze hadden een soort slachtingsfeest, waarbij een varken geslacht werd. Alles, maar dan ook echt ALLES werd eten van gemaakt. Het vlees vond ik goed te eten (alhoewel de knie er niet echt smakelijk uitzag) maar toen de bloedsoep op tafel kwam, heb ik toch even gepast. Dat ging me NET iets te ver...............zelfs met de nodige combinaties pivo/becher achter m'n kiezen......

Verder vind ik goulash op zich erg lekker, maar mijn darmen denken daar helaas anders over
Raymond Veronika is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-10-06, 17:07   #8
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Raymond Veronika schreef:
Ze hadden een soort slachtingsfeest, waarbij een varken geslacht werd. Alles, maar dan ook echt ALLES werd eten van gemaakt. maar toen de bloedsoep op tafel kwam, heb ik toch even gepast. Dat ging me NET iets te ver...............zelfs met de nodige combinaties pivo/becher achter m'n kiezen......
En DAT hebben Doety en ik eens meegemaakt in Tsjechie. Het is inmiddels al weer een aantal jaren geleden dat we rond de Kerst op een dorpsfeest werden uitgenodigd. Wij werden daar onthaald met een geweldige maaltijd. En soort ragout van nieren, lever en andere ingewanden... Niet te vreten..Terwijl onze gastheer en de andere mee-eters er smakelijk van hebben gegeten. Wij hebben het na de eerste hapjes af laten weten. Met de excuses voor de kok, maar DIT ging er echt niet in. gelukkig hadden onze Tsjechische vrienden er begrip voor.
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-10-06, 18:05   #9
VIP Lid

Kajuna's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Raymond Veronika schreef:
Alles, maar dan ook echt ALLES werd eten van gemaakt.
Ja ja...alleen de oink wordt weggegooit. Ik eet wel alles maar ik ben wel zo hypocriet dat ik het slachten zelf niet wil zien.
Kajuna is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-10-06, 06:25   #10
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:
Beuling op een slachtfeest, zo'n zachte slachtafval worst die bij aansnijden over je bord uitloopt... nog warm. Een hond was er gelukkig blij mee.
En dan eveneens daar die zwarte bloedsoep, maar die liet ik direct m'n mond voorbijgaan.
dieter is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels